Alla inlägg den 1 november 2021

Av Amisa - 1 november 2021 18:00

Den här franska astronauten berättar om att han tydligt ser klimatförändringarna som pågår utifrån rymdstationen han nu befinner sig på. Det är skeenden som inte syntes förra gången han var där och det han ser är skogsbränder, orkaner, jorderosion, föroreningar i floder, luftföroreningar, smältande glaciärer och avskogning. Han säger att det är omöjligt att inte bli orolig och känna sig illa berörd av det som han ser ske.





Vem vet, kanske han inte törs komma tillbaka från rymden?

 

 

 

 

Den franske astronauten Thomas Pesguet.

   





Se inslaget på Svt:

Han ser klimatförändringarna tydligt från rymden




#klimatförändringar

Av Amisa - 1 november 2021 16:00

Här följer fortsättningen på dom fem medvetenhetsövningarna. Jag har ändrat lite i texten för att göra den lite lättare att ta till sig, men jag hoppas att den fortfarande har samma andemening som ursprungstexten (som du hittar i länken längst ner på sidan). I det här inlägget finns övning nummer fyra, sista övningen publiceras imorgon. På det sättet hinner man begrunda texten och kan börja utöva detta i sitt dagliga liv om man så önskar.

 

Övningarnas syfte är inte att ge oss dåligt samvete, utan att hjälpa oss att ta ut en riktning mot mer frihet, förståelse och medkänsla.

 




   






  

 

Fjärde övningen: Kärleksfullt tal och djupt lyssnande


Medveten om det lidande som orsakas av omedvetet tal och oförmåga att lyssna till andra, är jag fast besluten att utveckla och vårda förmågan att tala kärleksfullt och att lyssna med medkänsla. Detta kan lindra lidande och främja frid, fred och försoning, i mig själv och bland andra människor, etniska och religiösa grupper och nationer. Jag vet att ord kan skapa lycka eller lidande och jag är fast besluten att tala sanningsenligt, med ord som väcker självförtroende, glädje och hopp.


Jag har bestämt mig för att inte tala när ilska uppenbarar sig i mig. Istället kommer jag att utöva uppmärksam närvaro på min andning och mina steg och möta och utforska min ilska på djupet. Jag är medveten om att ilskans rötter står att finna i mina felaktiga uppfattningar och brist på förståelse av lidande, i mig själv och i den andra personen. Jag kommer att tala och lyssna på ett sätt som hjälper oss båda att omvandla vårt lidande och finna en utväg i svåra situationer.


Jag har bestämt mig för att inte sprida nyheter som jag inte är säker på är sanna och att inte yttra ord som kan orsaka splittring eller osämja.


Jag tänker uthålligt träna min förmåga till förståelse, kärlek och glädje och till min förmåga att rofyllt möta alla på samma sätt. Undan för undan ska jag omvandla den ilska, våldsamhet och rädsla som ligger i djupet av mitt medvetande.





  






Här finner du dom övriga övningarna:

Övning 1 - Vördnad för livet

Övning 2 - Verklig-lycka

Övning 3 - Verklig kärlek



Orginaltexten kommer från denna sida:
https://www.gladjenskalla.se/medvetenhetsovningarna/


#kärleksfullttal #djuptlyssnande

Av Amisa - 1 november 2021 15:01

Hur kan man ta hand om oro och ångest i sitt dagliga liv? Ofta är det inte nuet som oroar oss mest, utan något som skett tidigare i livet eller något vi befarar ska hända oss någon gång i framtiden. På så sätt lägger vi en enorm mängd av tid och energi på att oroa oss helt i onödan. Det är helt enkelt en bättre strategi att lägga så lite energi som möjligt på att oroa sig, det vill säga när det faktiskt är någonting i stunden som behöver hanteras eller en jobbig känsla vi behöver ta hand om.


Om vi ältar en jobbig händelse som hänt tidigare i vårt liv i våra tankar, då utsätter vi oss gång på gång för att återupprepa ett tidigare trauma och det leder inte till ett läkande bara att du känner dig ännu mera trasig. Om vi istället spelar upp en trevlig händelse som hänt tidigare i vårt liv i våra tankar, då tillåter vi oss själva att leva i en fantasivärld som inte har något att göra med verkligheten. Den stunden är för länge sedan förbi och vi måste skapa vårt liv här och nu med det som är verkligt och möjligt nu.


Och framtiden, den är inte här ännu. Varför oroa sig många år i förväg över vilka svårigheter vi eventuellt kommer att möta? Varför inte bara vara nöjd och glad så länge livet är okej och så ta hand om svårigheterna när dom verkligen kommer?




Jag läser rätt ofta om zenbuddistiska tankar och idéer, för dom har så många bra redskap att jobba med och en stor vishet. Bland det finns bland annat att lära sig att acceptera saker som är oundvikliga i livet som till exempel:


Döden – vi vet med 100% säkerhet att vi ska dö en dag.

En försämrad hälsa – kommer troligtvis att ske såvida vi inte råkar dö som ung.

Mista en närstående – kommer troligtvis hända dom flesta såvida man inte dör ung.

En partnerrelation tar slut – ganska stor risk att det sker då hälften av alla giftermål slutar med skilsmässa och förmodligen minst lika många samboförhållanden.




Om vi lär oss acceptera att dessa saker kommer eller sannolikt kommer att ske, så behöver vi inte längre vara lika rädda för det utan kan ha en mer avslappnad attityd till det och hantera det då det sker istället för att känna rädsla i många år inför det oundvikliga.


Och om det verkligen är i nuet man lider, vad ska man göra då? Då behöver man tillåta den jobbiga känslan att finnas, försöker man undvika den psykiska smärtan och trycka undan den så blir man till slut som en vulkan där trycket byggs upp mer och mer. Till slut blir det då ett våldsamt utbrott som inte går att hejda, utan som kanske utlöses av någon till synes liten skitsak. Dessutom är det vanligt att undertryckta negativa känslor kan visa sig som smärtor i kroppen och hela immunförsvaret försvagas och risken att få hjärtproblem, autoimmuna sjukdomar och till och med cancertumörer ökar. Bättre är istället att ta hand om jobbiga känslor då dom uppstår. Känn efter hur det känns och var i kroppen det känns så kommer smärtan efter en stund försvinna iväg av sig själv.




Lyssna på ditt inre! Är det något i ditt liv och i din livssituation som behöver ändras för att du ska kunna må bättre? Kan du påverka din situation så att du snart kan må bättre igen?

 

 

 

Allt kan man ju tyvärr inte påverka och ändra på, till exempel sorg. Då får man istället vara med sina känslor tills dom läker och acceptera att det kan göra ont under lång tid framåt.







Thich Nhat Hanh - han är en stor förebild för mig. Jag hoppas att jag en dag kan bli lika ödmjuk, klok, bra på att kommunicera tydligt och bra på att lyssna på och förstå andra och mig själv.

 







Här kommer en video om detta med kloka Thich Nhat Hanh:


Thich Nhat Hanh, “How do I stay in the present moment when it feels unbearable?”; (https://youtu.be/t5Ka2RS0UC4):


#självvård

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards