Alla inlägg under januari 2022

Av Amisa - 30 januari 2022 18:08

Det finns en YouTube-kannal som heter ColorByCarl. Där kan man se videoklipp som Carl Hamnede skapat av gamla filmer som han sedan bearbetat med hjälp av AI. Dom har då gjorts om till färgfilm och fått många nya "filmrutor" så att filmerna har samma antal bildrutor per sekund som vi är vana vid från moderna filmer, det vill säga filmerna är inte längre så ryckiga som gamla filmer brukar vara. Det är nästan overkligt att se människor för över 100 år sedan strosa runt framför kameran och se helt vanliga ut. 


Dom flesta filmer verkar vara från Stockholm, Göteborg och Malmö och filmen nedan visar bland annat kajen vid Gamla Stan och Katarinahissen. Inte hade jag trott att den fanns redan i början av 1900-talet!






Det känns nästan som att titta på ett avsnitt av Fröken Friman! Katarinahissen drevs på den tiden med hjälp av en ångmaskin.

 





ColorByCarl, ”Stockholm 1909: Slussen & Katarinahissen - Remastered 4K 60fps”; (https://youtu.be/CsNv6rda-20):


#ColorByCarl #gamlafilmer

Av Amisa - 30 januari 2022 17:51

Ja, det låter väl spännande! Fast förstås, det är väl härligast på våren och sommaren och antagligen inte lika kul under den mörka hösten och vintern.


Det här paret har själva byggt sig en konstgjord ö i British Columbia i västra Kanada. Ursprungligen byggde dom den av stockar, men med tiden ledde det till rätt mycket underhåll så vartefter har dom bytt ut stockarna mot mer underhållsfritt material. På sin ö har dom bostadshus, växthus och odlingar, en dansbana, en strand och mycket annat. Dom är självförsörjande på grönsaker, fisk och el.






Tänk vad härligt att kunna sitta där och dra upp en firre och lite potatis närhelst man är sugen!

  






Ön sedd uppifrån.

 






Exploring Alternatives, ”27 YEARS Living Off-Grid on a Self-Built Island Homestead”; (https://youtu.be/4ts15BW-6hw):


#konstgjordö



Av Amisa - 30 januari 2022 17:37

Här är en video där Oprah Winfrey möter Thich Nhat Hanh och hon blir genast varse hur lugn och avslappnad hon blir i hans sällskap. Hör också vad han har att säga om Martin Luther King och Jesus. Hon får också tips på fyra olika bemötanden som är bra att visa en medmänniska som känner sorg, oro eller smärta.





Oprah Winfrey möter Thich Nhat Hanh.

 






Supersoul Sunday, “Oprah Winfrey talks with Thich Nhat Hanh”, (21 min); (https://youtu.be/NJ9UtuWfs3U):



#oprahwinfrey #supersoul #thichnhathanh

Av Amisa - 28 januari 2022 22:12

På dagens promenad hittade jag en fin plats jag aldrig varit på tidigare. Jag gick på baksidan av ett mindre industriområde och hittade en liten väg som gick ner till en båtplats. Tänk så viktigt det är att ibland prova nya vägar även då man inte har några större förväntningar på dom.




Ja den hade ju varit ännu trevligare om inte E4:an brummar förbi på en bro alldeles i närheten.





Jag gjorde ett fynd på min promenad också, då jag passade på att besöka en textilaffär i området. Jag behöver några extra örngott i stor storlek till min 55 x 90 kudde. Jag ville egentligen ha flanelltyg för jag tycker det är så varmt och gosigt att sova med så här på vintern, men tyvärr fanns inte det. Istället hittade jag en stuvbit i bomull som jag bara gav 17 kr för. Den kommer minst att räcka till två sådana stora örngott, så det får man väl kalla fynd?




Grått och vitt tyg som passar rätt bra till mina påslakan i flanell.





På väg genom skogen hem sedan såg jag en rådjursbock. Först såg jag bara hans ljusa bak och trodde att det var huvudet på en hund som stack upp inne i skogen (och nej, jag hade inga glasögon på mig), sedan tänkte jag att nån hund kunde det väl inte vara för jag såg ju ingen husse eller matte. Så kom den ut och ställde sig på den stora ängen jag var på väg över och då kunde inte ens jag undgå att se vad det var. Sedan gick han en lång stund på sidan av mig. Därefter såg jag också en stor fälthare innan jag kom ut ur den lilla skogen som ligger inklämd mellan en massa stora vägar. Tänk att rådjuret har hittat dit utan att bli överkörd!

Av Amisa - 28 januari 2022 20:20

Här nedan följer en dikt av Thich Nhat Hanh och sedan en video om hela hans livsverk, som fredsarbetare och som också inneburit mycket socialt arbete. Han har lämnat ett stort avtryck över hela jorden.







Oneness
A Poem by Thich Nhat Hanh

 

 

 

 

The moment I die,

I will try to come back to you

as quickly as possible.

I promise it will not take long.

 

 

 

 

 

 

 

 

Isn’t it true

I am already with you,

as I die each moment?

I come back to you

in every moment.

 

 

Just look,

Feel my presence.

If you want to cry,

please cry.

And know

That I will cry with you.

The tears you shed

will heal us both.

Your tears are mine.

  

 

 

The earth I tread this morning

transcends history.

Spring and Winter are both present in the moment.

The young leaf and the dead leaf are really one.

 

 

My feet touch deathlessness,

and my feet are yours.

Walk with me now.

 

 

 

 

    

 

 

 

Let us enter the dimension of oneness

And see the cherry tree blossom in Winter.

Why should we talk about death?

I don’t need to die

to be back with you.

  



Call Me By My True Names: The Collected Poems of Thich Nhat Hanh (1993)








 







Plum Village, “Slideshow - Thay’s life journey with music” (The Sound of the Rising Tide—sung by Michael Ciborski); (https://youtu.be/sA6mMh0ZXRo):





 


#ettlivsverk #oneness

Av Amisa - 28 januari 2022 14:21

Rymdforskare har upptäckt ett mystiskt rymdobjekt på himlen straxt utanför vintergatan, ungefär 4 000 ljusår bort. Det här objektet blinkar till tre gånger i timmen och är däremellan mörkt. Liknande objekt som man kunnat se tidigare blinkar ungefär 1-2 gånger per sekund. Teorierna om vad det kan vara är att det antingen är en "magnetar" som skjuter ut en enorm energimängd då den pulsar eller en ”vit dvärg” som är resterna av en förstörd stjärna.


Objektet upptäcktes av Murchison Widefield Array (MWA) ett radioteleskop som befinner sig på den australiska landsbyggden där siktförhållandena är väldigt goda.





Kan det vara en "magnetar"?

 





Eller kanske en "vit dvärg"?

 






Visst är det spännande? Kanske vi skulle blinka tillbaka lite till den?


  





Se mer om detta på Svt:
Mystiska rymdobjektet ska inte vara möjligt



#mystisktrymdobjekt


Av Amisa - 27 januari 2022 19:29

Idag är det förintelsens dag och jag trodde att jag skulle gå och lyssna på ett föredrag av en av överlevarnas barn. Tyvärr blev det inställt på grund av den höga smittspridningen vi har just nu. Tur är det väl ändå att det finns mycket att ta del av på andra plattformar som TV, radio och YouTube.





Ta del av material om förintelsen på SvtPlay:
Förintelsens minnesdag

  




Dom som var med och upplevde förintelsen börjar bli väldigt gamla nu och det är bara ett fåtal som är kvar i livet. Samtidigt finns det en ökande skara rasister som påstår att förintelsen aldrig har skett, utan att allt bara skulle vara något ”hitte-på”. Därför är det så viktigt att vi fortsätter att uppmärksamma den här dagen och visar upp dokumentärfilmer, bilder och böcker och lyssnar på barnen och barnbarnen som fortsätter att enträget berätta sin familjs historia och vad den inneburit för deras anhöriga. Det jag saknar är att man så sällan hör talas om alla dom romer som gick samma öde till mötes. Beror det på att det inte var så många som överlevde, att dom inte pratar och skriver så mycket om det som hänt eller att media inte ger dom lika stort utrymme att få höras och synas som judarna?


De flesta forskare tror att det är mellan 200 000 och 500 000 romer som mördades under förintelsen och det motsvarar ungefär en fjärdedel av det romska folket. Antalet judar som mördades var ungefär ofattbara 6 000 000. Det var också polacker (2 000 000 utnyttjades som slavarbetare i Tyskland) , homosexuella (mellan 5 000 och 15 000 sattes i koncentrationslägren) och funktionsnedsatta (mellan 120 000 och 200 000 mördades) som också var ”fel” enligt nazisterna och därför mördades.






Läs mer om förintelsen:
https://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/forintelsen


Hör mer om förintelsen på SR:
Många funktionsnedsatta mördades under Andra världskriget


Fler program om förintelsen på Sveriges Radio:
Program om förintelsen






En av rösterna som tystnat är Emerich Roth som dog förra fredagen, 97 år gammal. Han föddes i Tjeckoslovakien 1924 och satt sedan som fånge i fem olika koncentrationsläger. Han har ägnat många år av sitt liv till att besöka skolor och seminarium där han berättat om sina upplevelser under förföljelsen.





Ännu en vis person har tystnat, Emerich Roth.     

 




Hör mer om det på Sveriges Radio:
Förintelseöverlevaren Emerich Roth är död







Häromdagen fick jag höra på radion att min rumskompis från folkhögskolan i Österfärnebo, Anders Löwdin, hade gett ut en fotobok med bilder där han skildrar platser där förintelsen utspelat sig. Jag har ibland undrat hur det gick för honom med fotograferandet som han brann så för – om han skulle lyckas försörja sig som fotograf så som han önskade och till min glädje så verkar det ju ha gått alldeles utmärkt.





Min gamla rumskamrat Anders - lite äldre, men den vakna blicken är densamma. Han brukade läsa Mumintrollet för mig då vi skulle sova. Varför är det ingen som läser godnattsagor för mig nu? Saknar det!

     

 





Hör mer om Anders Löwdins bok på Sveriges Radio:
Ny svensk fotobok skildrar förintelsens ödsliga platser


Och här kan man beställa en bok:

https://lowdin.com/





En annan fråga jag ställer mig är hur många som dog under Stalins terrorstyre i Sovjet som skedde ungefär samtidigt? Det visar sig att det inte finns några helt säkra siffror men omkring en miljon avrättades och ytterligare flera miljoner dog av omänsklig behandling i arbetsläger. Dessutom dog miljontals människor på grund av svält som orsakats av Stalins och kommunistpartiets ekonomiska politik. I slutet av sitt liv var Stalin sjukligt misstänksam mot alla människor och också svårt alkoholiserad.





Läs mer om Stalins styre här:
https://www.so-rummet.se/kategorier/josef-stalin#






Jag kommer ihåg att jag hört ett radioprogram om Kirunasvenskarna som efter Ryska revolutionen 1917 flyttade till Sovjet eftersom dom drömde om ett liv i ett mer jämlikt samhälle. För många av dom slutade det istället i ett fångläger i Gulag efter att dom blivit oskyldigt misstänkta  för att vara spioner.





Hör om Kirunasvenskarna på Sveriges Radio:
Historiska klubben: Kirunasvenskarna i Sovjet-Karelen på 20-talet

Kirunasvenskarna - drömmen om Stalins Sovjet



Läs mer om Kirunasvenskarna här:
https://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/kommunistiska-regimers-brott-mot-manskligheten/kirunasvenskarna




#förintelsensdag


Av Amisa - 23 januari 2022 09:28

"Det äkta miraklet är inte att gå på vatten eller i luften, utan att vandra på jorden"


  




Thich Nhat Hanh




 






Thich Nhat Hanh har ägnat sitt liv åt att lära människor över hela världen en buddhism som går ut på att få människor att ta hand om varandra och hjälpa varandra att läka dom sår och vanföreställningar vi bär inom oss så att vi kan få frid i själen. Han har kämpat emot krig och orättvisor och försökt få fiender att tala med varandra på ett respektfullt och fredligt sätt.



#fridisinnet

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards