Alla inlägg under mars 2021

Av Amisa - 31 mars 2021 16:15

Här kommer lite vårbilder tagna igår i ett försommarvarmt Finspång där det var +18 grader.





Skutbosjön som i söder mynnar ut i den större sjön Glan och här i norr tar slut inne i Finspång.
 




Här i kanten växer det vitsippor, men det är inte så många som kommit upp ännu.

 




Jag såg också den här färgglada skalbaggen.

 




Slottsparken utanför Finspångs slott. Här rinner det mycket vatten åt alla håll och kanter.

   




Finspångs slott är grundat av Louis De Geer den yngre i slutet av 1600-talet. Louis De Geer var en vallon som var väldigt viktig för järnindustrins utveckling. På den tiden tillverkades här kanoner, nu för tiden ägs slottet av Siemens Energy AB och här tillverkas gasturbiner. Det är där jag jobbade då jag arbetade i Finspång. Siemens håller nu också på med att bygga en vätgasanläggning som förväntas bli färdig i år. Byggnaden på höger sida är ett orageri. Det är min favoritplats vid slottet eftersom det ofta är så härligt att sitta där i lä på någon bänk utanför och bara lapa i sig solen.

 



På baksidan av orangeriet är det just nu mer vatten än vanligt på grund av vårfloden. Den lilla bron som är mitt i bilden har blivit kringskuren av vatten.

 




Här finns stora målningar på väggarna, dom ser inte ut att vara i bästa skick utan skulle må bra av lite restaurering.

 




Jag gillar dom stora portarna mellan orangeriets fram- och baksida, här är så fint med dom stora kolonnerna och broarna av gjutjärn.

 




Här är också fina stengolv, det är så fint med det här gamla.

 




I orangeriet prunkar blommor som snart ska plockas ut och pryda parken utanför.

 




Här finns också gigantiska vinrankor.

 




I slottet håller företagets ledning och finansavdelning rum och där hålls också ofta internutbildningar. Då brukar vi vara i den runda delen av byggnaden, i mitten. Det finns också ett jättefint litet slottskapell här, där det ibland hålls bröllop. På Valborg brukar det hållas Valborgsmässofirande här och då avlossas kanonerna. Jag gissar att det nog är inställt i år.

   




Här är orangeriet på lite avstånd. Jag brukade skämta om att jag tyckte att min avdelning skulle flytta in där i orangeriet. Nu blev det ju tyvärr inte så, men ett tag när det var lokalbrist så var det en avdelning som fick vara där. Det är nog jättehärligt på våren, men sannolikt lite jobbigt på sommaren om det blir 30 graders värme ute. Ett gammalt hus som det här har nog inte så bra ventilation.

 





Här i en av flyglarna finns det ett gästgiveri, som även är öppet för allmänheten. Dom brukar servera väldigt god mat, men den här dagen ser det tyvärr helt dött ut här. Faktum är att hela centrum såg halvdött ut. Väldigt många av Siemens ca 2600 anställda bor i Norrköping och Linköping och pendlar hit dagligen, men nu när dom flesta jobbar hemifrån så märks det verkligen även i centrum. Framförallt måste det vara svårt för dom som driver restauranter att klara sig, dom har nog tappat en väldigt stor andel av sina gäster.

 




Den andra flygeln innehåller rum som man kan hyra eller där företagets gäster får bo.

 




Jag brukar reta min bror, för han säger sig inte ha sett vart slottet ligger trots att han åkt förbi många gånger på vägen här. Att han är färgblind visste jag, men kanske är han halvblind också? Vem missar att se ett helt slott?

  

 




Här forsar vattnet fram.

 

 




Dom här brukshusen kallas Smedernas hus, här fick dom allra duktigaste smederna bo.

 




Husen här är gamla - från 1700-talet.

 




Man kunde önska att ortens centrum var lika fint, men så är tyvärr inte fallet. Det består av tråkiga fyrkantiga tegelkolosser från början av 70-talet, så himla opittoreska så att det inte är sant! Varför byggde dom inte istället nya byggnader i gammal stil och behöll brukskänslan också i det nya?


Jag gick upp till den nybyggda vårdcentralen och kollade hur det blivit, även det hade blivit en stor tråkig fyrkant och gav nästan gatan en klaustrofobisk känsla. Jag hittade i alla fall några blåmesar som såg ut att trivas i buskarna i centrum och som kvittrade så glatt.

 




När jag kom hem igen till Norrköping såg jag att buskarna på vår innergård börjar få blad igen. Våren är kommen på allvar!


#vår

Av Amisa - 31 mars 2021 12:15

Jag såg en text där en person sa att han såg det som sin identitet att vara legitimerad glädjespridare och hoppingivare. Det tyckte jag lät så vackert och spännande!




En glädjespridare? Sprider frön av glädje till andra?

 




En hoppingivare? Hjälper andra med tron att allt går och är möjligt?

 




Varför vara något så tråkigt som administratör, bilmekaniker, snabbköpskassörska eller ingenjör när man istället kan skaffa sig en riktigt spännande och inspirerande titel? Fast förstås – det ena utesluter ju inte det andra. Man kan vara snabbköpskassörska och en glädjespridare!

  



Jag tror jag ska fundera på vilken titel och identitet jag vill ge mig själv i en nära framtid! Vem vill jag vara? Vem väljer jag att vara?

  

 

 

Vilka identiteter skulle ni vilja ha?

    

 


#glädjespridare #hoppingivare

Av Amisa - 31 mars 2021 11:15

Är det här ett tidigt påskskämt eller?

  





Det är inte 1:e april än, men.....??? Någon som sett några kaniner som bär sig åt så här? Kanske som att vara vänsterhänt? Bakofram och uppåner......en typisk påskhare?

 

#påskskämt


Av Amisa - 30 mars 2021 19:24

Jesus återuppstår i oktober – nä skämt åsido 

  


Förhoppningsvis så vet många att det är på påskdagen han återuppstår. Däremot håller man på att renovera Kristusstatyn som står på 710 meters höjd på bergstoppen Corcovado i Rio de Janeiro och den ska enligt planeringen stå klar lagom till statyns 90-årsdag den 12:e oktober.





Christo Redentor - det kända landmärket i Rio de Janeiro, snart åter i god form!

 





Se mer om detta på Svt:
Kristusstatyn återuppstår i oktober


Av Amisa - 30 mars 2021 18:15

Idag har jag varit hos frissan och blivit av med "pälsmössan" på huvudet. Ja håret var så långt och ostyrigt att det nästan kändes som en pälsmössa och det var jätteskönt att äntligen bli av med det!


Det visade sig att även min frissa och hennes man är nyblivna husbilsägare sedan en vecka tillbaka, så vi hade väldigt mycket att prata om och har avhandlat det mesta från specialtoapapper till melaminserviser och ställplatsappar. Det återstår bara att se om vi kommer råka på varandra någonstans ute i sommar, hoppas kan man ju alltid!

  




Ungefär så här såg deras bil ut, en Burstner, någon meter längre än min och bara ett fåtal år gammal. Dom hade en spännande toa/duschlösning där man flyttade en mellanvägg så förvandlades toan till en dusch istället. Så smart!

 




Efter klippningen gick jag på promenad runt vattnet i dom centrala delarna i Finspång och solen låg på och gassade så att det blev riktigt skönt. Till slut hade både fleecetröjan och vindjackan åkt av och bara T-shirten behövdes. Enligt SMHI har det idag varit +18 grader här idag, helt otroligt att det är försommarvärme redan i mars!





Vårfloden runt Finspångs slott.

 





Hur klippningen blev? Jo här får ni se själva!

   

Av Amisa - 30 mars 2021 10:15

I det senaste avsnittet av Jakten på Gud träffar Morgan Freeman en person som överlevde 9/11 och så även hans fru och som mötte Gud den dagen och därefter en buddist som anser att hans tankekraft är gudomlig och som bevisligen kan styra hans autonoma nervsystem (som annars anses vara icke viljestyrt utan automatiskt).


Han träffar också en fysiker som säger att ju mer han lär sig om vetenskapen och ser Universums invecklade underverk desto säkrare blir han på att Gud existerar – att allt inte bara kan vara en slump. Han anser att vetenskap och tro inte står i ett motsatsförhållande, så som det ofta sägs, utan att dom faktiskt kan samexistera. Förresten hörde jag på vetenskapsradion (om jag inte minns fel) att Big Bang som vi alla tar för en vedertagen sanning, faktiskt inte är bevisad utan bara är en teori. Själv har jag inbillat mig att det var bevisat. Därför ställer jag mig frågan varför många människor anser att tro är humbug, trots att många troende vittnar om liknande upplevelser vid Gudskontakt och nära-döden-upplevelser, medan samma människor inte på samma sätt ifrågasätter teorier inom olika vetenskaper?




Morgan Freeman utforskar tron över hela världen.

 




En fråga som ställs i programmet är:



Why not take the leap of faith?

  



Se programmet på SvtPlay:

Morgan Freeman – Jakten på Gud, säsong 2 avsnitt 3 – Gudsbevis


#gudsbevis

Av Amisa - 29 mars 2021 19:48

Imorgon är det äntligen dags igen för ett besök hos frissan. På grund av Coronan är det ett helt år sedan jag senast var där och under tiden har jag knipsat av kalufsen och hennafärgat på eget bevåg, men dom senaste månaderna har jag sparat på lockarna inför besöket hos frissan.





Långraggig och med silverhår under min kopparröda hätta.





Min frissa är en helt underbar person, en sån som bjussar på sig själv och varje gång jag är där så blir det mycket prat och skratt och en stund som jag verkligen ser fram emot.

När jag ringde henne för att boka en tid visade det sig att hon hunnit gå i pension sedan sist jag var där, men trots det så erbjöd hon sig att klippa mitt hår i alla fall, men hemma i hennes bostad. Jag har ju undrat om hon kanske skulle få för sig att gå i pension nu, för hon har åldern inne och Coronan har nog gjort det svårt för många frissor att klara ekonomin då många hoppar över hårklippningen på grund av smittorisken.

Så nu ser jag fram emot morgondagens besök, både mot att bli fin i håret igen och att få skratta av mig lite!

  

Av Amisa - 28 mars 2021 20:45

Sedan i höstas har jag tänkt att jag skulle köpa mig en actionkamera och jag tittade ut en som jag var intresserad av. Den verkar tillräckligt bra för mina behov, har ganska bra användarbetyg, men är ändå inte alltför dyr.

Under Black week reades den på flera ställen, men eftersom jag inte tänkte använda den förrän till våren så avvaktade jag mellandagsrean. Till min stora besvikelse reades den inte någonstans då, utan priset var istället ca 700-800 kr dyrare.

Igår råkade jag kolla på Elgiganten efter en annan sak jag behövde och råkade då se att dom till och med idag har rea på kameran jag önskade, så då var det bara att skynda sig på att slå till.

Så här ser kameran ut, det är en DJI Osmo Action

Och här är det som medföljde: ett batteri med fodral, en sladd, en skruv och några typer av fästen.

Tyvärr hade Elgiganten varken extra batterier eller minneskortet jag ville ha, så istället har jag beställt det på Internet tillsammans med ett set med fästen och hållare. Tyvärr dröjer det nästan två veckor innan det kommer, så jag får se om jag orkar vänta tills dess eller om jag tillfälligt kan låna minneskortet från min gamla kamera (om det råkar vara rätt sort ).

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards