Alla inlägg under februari 2021

Av Amisa - 28 februari 2021 21:17

Jag kollade just på en dokumentär om Viktor Jinnevång som förra året fick för sig att pilgrimsvandra till Spanien, men inte bara den ”vanliga sträckan” från Södra Frankrike och till Finisterra i Spanien. Istället vandrade han hela vägen från Norrköping och till Finisterra vid spanska Atlantkusten. Det var en vandring på hela 365 mil och som tog 143 dagar att genomföra och han började 29:e april och kom i mål 18:e september. Det kan man kalla vandring!





Viktor vid Vättern, i början på sin långa vandring.

 




Under resan fick han gott om tid att fundera över sitt tidigare liv som kantats av droger och kriminalitet och en anledning till att han fick för sig att gå så här långt var att han kände att han ville bevisa för sig själv att han kunde bestämma sig för en plan och sedan fullfölja den.


Jag känner igen mig i hans beskrivning av den märkliga känslan som infinner sig i slutet av en lång vandring. Å ena sidan är man glad att nå målet, å andra sidan känns det lite tomt och man inser att man kommer sakna det enkla livet och känslan av frihet som man levt med när varje dag har varit som ett oskrivet blad. Vad ska jag göra nu då? Åka hem och leva Svensson-liv igen? Det uppstår lätt abstinensbesvär efteråt, då man längtar tillbaka till det fria livet. Livet är så okomplicerat under vandringen och dom få beslut man måste ta är att sätta en fot framför den andra, bestämma sig för hur långt man orkar gå den dagen och lite då och då känna efter om man är hungrig eller törstig. Med ögon som är som ett litet barns, tittar man förundrat på landskapet runt omkring sig och insuper atmosfären - man är så full av nya intryck.


Jag hade tyckt att det hade varit spännande att få höra om han tyckte att den långa vandringen hade förändrat honom på något sätt och i så fall hur, men tyvärr saknades den knorren. Det är mycket vanligt att människor känner att dom förändras när dom får så mycket tid över till att reflektera över sig själva och sina liv och tidigare upplevelser. Dessutom så växer man otroligt mycket både i självkänsla och självförtroende, för man inser vilken enorm kapacitet man har – en kapacitet som man inte fullt ut utnyttjat tidigare.





Se dokumentären på Svt:
5 miljoner steg


#elcamino #365milsvandring

Av Amisa - 27 februari 2021 18:39

För er som är spirituella så är kanske denna video av intresse? Marthe är en underbar person som sprider väldigt goda vibbar runt sig. Så luta dig tillbaka och ta emot det fina budskapet!




Underbara Marthe!

 





Universal Power Tarot, ”VIRGO FULL MOON - "BLESSINGS MANIFEST" - Energy Update”; (https://youtu.be/zUj3rLN0dC8):


#välsignelser

Av Amisa - 27 februari 2021 12:00

Hela vintern har jag kollat husbilsannonser och nu när våren kommit hade jag bestämt mig för att åka och titta på den här bilen i början av veckan som kommer. Igår kontaktade jag bilföretaget för jag ville ha svar på lite frågor innan jag åker 80 mil för att titta på den.








Tyvärr fick jag då reda på att den hade sålts samma eftermiddag. Det var tråkigt,för den var väldigt fin och i min fantasi har jag både varit ute och kört med bilen och köpt en melaminservis i passande färg! Bilen var 19 år gammal, men mycket välvårdad och den hade inte ens gått 4 000 mil, vilket är väldigt lite för en så gammal bil.


Jag kan inte säga att jag är förvånad, för sedan vårvärmen började för någon vecka sedan så har det bara rasslat till på husbilsmarknaden och många av dom bilar jag har gillat har försvunnit från marknaden. Det gäller alltså att vara snabb om man ser något man gillar!


Men trots allt är jag optimistisk. När saker inte går riktigt som jag vill brukar någonting ännu bättre dyka upp från ingenstans och på dom mest märkliga sätt, så jag kommer fortsätta att hålla ögonen och öronen öppna.





Det jag söker är en mindre husbil (omkring 6 m) med 3-4 bäddar, som helst gått under 10000 mil, har minst 400 kg i lastvikt och är välvårdad. Jag gillar när bilarna känns luftiga i layouten och jag vill helst att den har vattenburen värme, för jag vill kunna använda den större delen av året utan att frysa.




Tipsa mig gärna om du känner till en bil som passar in på den beskrivningen och som är eller är på väg att bli till salu!



  

Av Amisa - 27 februari 2021 00:20

Det här är väl också ett återkommande vårtecken?




Gatukontoret gräver hål i gatan.

Av Amisa - 26 februari 2021 14:26

Underbart härligt ute idag, solen skiner från en molnfri himmel. Är det inte underbart att leva?

Av Amisa - 26 februari 2021 13:22

Det är något magiskt med sufisk dans – så andligt, så levande! Dansarna snurrar och snurrar till musiken och hamnar i trans och deras vita klädnader rör sig runt dom som en stor magiskt blomma. Allt som finns kvar är förnimmelsen av rytmen, transen och ljuset.


Jag har bara sett män dansa sufisk dans, men här är det en persisk kvinna som dansar och persiska män som spelar musiken. Väldigt vackert!





   

 





Sufi dance; (https://youtu.be/OVmCGiNsX00):


#sufiskdans

Av Amisa - 25 februari 2021 21:00

För några veckor sedan fick jag se en man i skogen som joggade flera varv runt spåret iklädd endast shorts och joggingskor, trots att det vid det tillfället var ca -15 grader kallt ute.




Mannen jag såg i skogen.

 





Det är tydligen någon hälsotrend som blivit populär. Här kommer en till som joggar lättklädd i kylan!





Se mer om detta fenomen på Svt:
Lars Audun springer utomhus i 20 minusgrader i bara shorts och skor


#joggalättklädd


Av Amisa - 25 februari 2021 17:48

Idag har jag varit hos optikern och hämtat mina nya glasögon. Skönt att det är fixat! Glasögonen har bruna bågar och ser ut så här.

Det var en rejäl kö utanför med folk som väntade på att få gå in, så det tog ett bra tag i väntan utanför. Idag är det varmt ute men rejält blåsigt. Jag mötte en dam som gick och höll i mössan för att den inte skulle flyga iväg med vinden. Då är det blåsigt!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards