Alla inlägg den 2 november 2021

Av Amisa - 2 november 2021 21:20

Ja, det var inget besök av den vanliga sorten. Jag kände att något ramlade ner in under jumpern och sedan rörde på sig. Lite obehagligt när man inte vet vad det är. Jag viftade till och "besökaren" föll ner på golvet.

Som det vanligtvis är så är rädslan för det okända mer skrämmande än verkligheten, för det visade sig bara vara en liten nyckelpiga som förirrat sig in och råkade ramla ner innanför min jumper. Nu har den fått hjälp att komma ut igen.




#marianyckelpiga

Av Amisa - 2 november 2021 14:00

Jag gillar Saturday Night Live (SNL), älskar deras vassa och intelligenta humor. Oftast driver dom med kändisar och politiker (det finns många sketcher med Trump, Hillary Clinton och Rudy Giuliani), men i det här klippet är det ett Harry Potter-tema. Huvudpersonen här är Hermione Granger som spelas av Lindsey Lohan. Hon har lite problem med att få sina vänner att koncentrera sig på trollformlerna.

  




Harry Potter och gänget.

 





SNL, “Harry Potter: Hermione Growth Spurt”; (https://youtu.be/uwfdFCP3KYM):







Och här driver dom med TV-programmet ”Long Island Medium” och rollen spelas av Kate McKinnon. Någon som känner igen det?

 






SNL, ”Long Island Medium”; (https://youtu.be/nf26Q-E2YNY):







Det finns en jätterolig episod där Jon Rudnitsky härmar Patrick Swayze då han gör rörelser från Dirty Dancing. Det är så otroligt träffsäkert och roligt! Förut fanns ett klipp där man kunde se hela sketchen, men tyvärr är det borttaget nu och trots letande har jag inte hittat något annat klipp än det här där man bara ser en liten snutt av det.

 





SNL, ” Jon's Most Memorable Season 41 Moments”; (https://youtu.be/mvIWsgUB5F8):


#saturdaynightlive #snl #kul

Av Amisa - 2 november 2021 13:07

I helgen nattvandrade människor från olika delar av Stockholm tillsammans i Rinkeby under parollen:


 

Vårt land, vår stad, våra ungar – vi är ett!

  

 



 





Det sker efter att nattvandrare från Rinkeby tagit initiativet till att nattvandra i Hammarby sjöstad efter att artisten Einár mödats och nu kände folk från Hammarby sjöstad att dom ville visa samma stöd med sina nya vänner.






Så fint att människor ser och förstår att vi alla är lika och har samma behov av trygghet för våra familjer, att det finns mer som förenar oss än det som skiljer oss åt! Låt oss ta efter dessa fina initiativ!

      





Se mer om detta på Svt:

Föräldrar från Södermalm nattvandrade i Rinkeby


#viärett

Av Amisa - 2 november 2021 12:23

Här kommer den sista av dom fem medvetenhetsövningarna, länkar till dom övriga fyra övningarna finner du längst ner i detta inlägg. Man kan begrunda texten och kan börja utöva detta i sitt dagliga liv om man så önskar.

 


Övningarnas syfte är inte att ge oss dåligt samvete, utan att hjälpa oss att ta ut en riktning mot mer frihet, förståelse och medkänsla.

 

 

 

   





Femte övningen: Näring och helande


Medveten om det lidande som orsakas av omedveten konsumtion är jag fast besluten att vårda god hälsa, både fysisk och mental, för mig själv, min familj och mitt samhälle, genom medvetenhet om vad jag äter, dricker och konsumerar. Jag skall utforska hur jag konsumerar de fyra typerna av näring: ätbar mat, sinnesintryck, viljekraft och medvetande.


Jag har bestämt mig för att inte ägna mig åt spel eller att använda alkohol, droger eller någon annan skadlig produkt, såsom vissa webbsidor, elektroniska spel, TV-program, filmer, tidningar, böcker eller samtal. Jag tänker öva att återföra min uppmärksamhet till nuet, för att vara i kontakt med de uppfriskande, helande och närande beståndsdelarna som finns i mig och omkring mig. Jag ska inte låta saknad och sorg föra mig till det förgångna och inte heller låta oro, rädsla eller begär dra iväg min uppmärksamhet från nuet. Jag är fast besluten att inte försöka undvika känslor av ensamhet, oro eller annat lidande genom att förlora mig i konsumtion.


Jag ska begrunda allt livs ömsesidiga samexistens och konsumera på ett sätt som bevarar frid, glädje och välbefinnande i min kropp och mitt medvetande och i min familjs, mitt samhälles och jordens kollektiva kropp och medvetande.






 




Här finner du dom övriga övningarna:

Övning 1 - Vördnad för livet

Övning 2 - Verklig-lycka

Övning 3 - Verklig kärlek

Övning 4 - Kärleksfullt tal och djupt lyssnande





Orginaltexten kommer från denna sida:
https://www.gladjenskalla.se/medvetenhetsovningarna/

 

 

 

Här kan du finna dom fem medvetenhetsövningarna på engelska:

https://plumvillage.org/mindfulness-practice/the-5-mindfulness-trainings/



#medvetenhetsövning #näring #helande

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards