Inlägg publicerade under kategorin Paddling

Av Amisa - Lördag 24 juli 22:27

På forspaddlingskursens andra dag paddlade vi först samma sträcka som dagen innan, med lite teknikträning längs vägen. Allt avlöpte bra även den här gången.

Här är den första lilla forsen man kommer till.

Sedan blir det mer strömt. Vågorna slår in men är inte farliga. Båten har hål i botten, men är uppblåst runt kanterna och i dynan man sitter på så vatten som kommer in åker också ut av sig självt.

Och så två valsar som man måste undvika. Nedanför dom här åker vattnet runt som i en centrifug och där vill man inte hamna.

Ett annat mindre fall längre ner.

På eftermiddagen var vi utanför kanotcentret där vi tränade att paddla oss ut i forsen och sedan förflytta oss motströms mot sidan och in i bakvattnet. Sedan skulle vi testa att börja högre upp i forsen och paddla nedåt och sedan ta oss ut på en sida. Där är älven mycket smalare och vattnet trycks hit och dit av stenarna i forsen.

När jag skulle vända in i bakvattnet tappade jag balansen och åkte i älven och hann åka med en bra bit nedåt innan min paddelinstruktör hann ifatt mig och bogserade in mig till land. Det gick så fort att jag inte hann bli rädd och det var bra att vi hade tränat på att simma i älven för nu visste jag att det var viktigt att hålla upp fötterna så att man inte fastar med dom bland stenarna på botten. Efter det lyckades jag slå runt ytterligare två gånger och ramla i och efter det bestämde jag mig för att jag paddlat färdigt för den dagen för ju tröttare jag blev desto mer misstag lyckades jag åstadkomma.

Här är mycket smalare och mer tryck i vattnet. Det gick inte så bra, men om jag har lika många liv som en katt så har jag i alla fall sex liv kvar.

Här kommer lite bilder från fina Dala-Floda där kursen var.

Värdshuset i Dala-Floda.

Här fick dottern bo medan jag var på kurs.

På en lekplats finns en miniatyrbro straxt brevid den riktiga träbron.

En larvigt larv och lite fina höns.

Av Amisa - Tisdag 20 juli 22:54

Idag blev det så äntligen dags för forspaddlingskurs med packraftbåtar. Vi var tre förväntansfulla personer som skulle gå kursen, två dalmasar och så jag.

Efter lite teorisnack om hur forsen beter sig vid stenar och valsar och var man kan finna lugnt bakvatten där man kan vila sig i en fors så var det dags för att prova ut lite utrustning. Vi skulle ha våtdräkt med hängselbyxor och jacka, flytväst och störtkruka på huvudet och när vi var färdigklädda såg vi ut som Michelingubbar allihop. Därefter skulle vi prova passiv simning i Lissforsen här utanför kajakcentret. En och en skulle vi kliva i älven, flyta med en bit och så simma ur forsfåran och in i ett bakvatten genom att rulla oss ur den. Vår instruktör slängde sedan i en livliga som man skulle hugga tag i och så blev man indragen till land. Det var kul att simma i forsen, men samtidigt oroade jag mig lite för att jag skulle missa den islängda livlinan och kanske driva iväg flera hundra meter. Men det gick bra för oss allihop, vi tog oss alla i land där det var tänkt.

Sedan fick vi allihop testa att slänga ut livlinan och dra upp varandra från forsen och även det gick bra.

Därefter gick vi bort till hängbron för att träna oss i att läsa av forsen där och diskutera vilka ställen man borde undvika och vilka man skulle kunna välja för sin nedfart.

Efter ett lunchuppehåll åkte vi en bit uppströms och det var äntligen dags att hoppa i båtarna. Vi kasade nerför en brant slänt på en plats där älven flöt ganska lugnt och så började vi träna teknik: att åka in och ut ur bakvatten, paddla mot strömmen för att sedan på ett kontrollerat sätt vända om och följa med nerför och sedan snabbt ta oss tillbaka till bakvattnet. Vi fick också lära oss att zick-zacka i älven, något som är väldigt vanligt då man tar sig nerför en fors. Det kallas att man transponerar sig.

Därefter var det dags att ge sig i kast med först en liten fors och sedan en rejält större fors som vi först rekade från land. Där fanns två valsar vi behövde undvika och rejäla vågor som vi helst ville vara i bara en kortare stund för att sedan ta oss till en bakvatten på höger sida. Det gick bra och vi lyckades alla ta oss nerför på ett säkert sätt. Jag tror det är viktigt att man har kunskap och respekt för forsen, men utan att känna rädsla annars kan det nog bli farligt. Därefter följde en kort fors med stora vågor men rätt okomplicerad för övrigt och sedan någon liten fors. Sedan var det en rätt lugn paddling ner till kajakcentret där vi gick i land precis innan den stora forsen. Den är knepig och vi är inte redo för den än. Där finns en forsslalombana dit duktiga paddlare brukar komma och träna. Bland annat är det en vals man måste åka över och med packraft är det lätt att slå runt där.

Det som har varit lite jobbigt idag är klättradet upp och ner i älven, där det är brant, geggigt, stenigt och fullt med buskar och gräs. Det vi har gjort i vattnet har bara varit kul.

Jag var lite orolig hur det skulle gå med min onda hand, men hittills har det varit mindre ansträngande än att paddla i några timmar i motvind och med stora vågor på en sjö. Själva idén vid forspaddling är ju att lära sig att bemästra vattnets rörelse, vilket innebär att man för en kort stund kanske måste paddla motströms, men mestadels flyter man med vattnet eller tar skydd i ett bakvatten. Jag får se hur det kommer kännas efter natten, men jag tror det kommer att gå bra också imorgon. Jag ser fram mot morgondagen med förväntan!

Av Amisa - Måndag 19 juli 23:16

Imorgon händer det som jag väntat på det senaste halvåret. Jag ska delta på en tvådagars forspaddlingskurs. Det ska bli så spännande att det äntligen blir av! Jag hoppas det blir lagom svårt - utmanande, men till den grad som jag klarar av.

Vi kom till Dala-Floda under eftermiddagen för att vara här i god tid före kursens början. Utanför höll några personer på i forsen så jag fick lite försmak av vad som ska hända imorgon. Det såg lite läskigt ut när en person vurpade runt efter att ha åkt nerför valsen och inte lyckades ta sig runt och upp igen förrän på fjärde försöket. Jag tänker att det är lätt att drabbas av panik om man hamnar med huvudet under vattnet under så lång tid.

Sedan gick dottern och jag på promenad över en hängbro och sedan runt på lite småvägar tills vi kom till en annan bro och kunde gå tillbaka igen.

Här finns ett trevligt litet fik.

Och så en hembygdsgård.

Sedan kom vi till nästa bro som var lite större och där även lättare bilar kan åka över.

Det blir spännande att se hur morgondagen blir!

Av Amisa - Fredag 9 juli 21:06

Jag har börjat köra lite i riktning mot Västra Götaland där jag ska plocka upp min dotter under senare halvan av nästa vecka. Sedan ska vi resa tillsammans i sådär 2-3 veckor.

Min dotter har försökt att boka tid för vaccination, vilket inte var det lättaste. Helt plötsligt släppte dom in alla från 18 till 40 år på en gång samtidigt som det är brist på vaccin och det inte finns några tider att boka. Men idag fick jag reda på att hon lyckats boka en tid nästa vecka, så hon hinner få vaccinationen innan vi åker på semester. Bra tycker jag, för min dotter jobbar på fritids och skolan med barn som är 6-7 år gamla. I barngruppen hon jobbar med är det ca 85 barn och dessutom träffar dom ju också barnens föräldrar när dom jobbar med så unga barn och då kan man lätt räkna ut att man träffar sådär 250 personer varje vecka och utsätts för en stor smittorisk och verkligen behöver vaccineras snarast möjligt.

Om en och en halv vecka ska jag på forspaddlingskurs i Dala-Floda. Det är något jag sett fram emot i mer än ett halvår, men just nu har jag väldigt blandade känslor inför det.

Värken i min hand har inte gått över trots att jag inte paddlat eller vandrat med stavar under den senaste en och en halv veckan. Jag har fått permanent ont i långfingret på högerhanden, det värker som tandvärk trots att jag så mycket som möjligt försöker använda vänster hand istället för höger. Jag har inte tänkt på att man använder långfingret så mycket, men tydligen gör man det. Saker jag har svårt att göra är till exempel vrida ur disktrasan, skriva med penna eller på mobil, cykla, hålla i örat på en kaffekopp och öppna/stänga gasolflaska. Jag börjar misströsta på om det här kommer att gå över innan kursen och undrar hur jag ska klara två dagars tuff paddling i strömmande vatten när jag knappt står ut med värken som uppkommer efter två kvarters cykling.

Dom senaste nätterna har jag i alla fall lyckats sova skapligt med hjälp av Ipren och Zon-salva på handen och med handen i en stödhandske.

Jag oroar mig för fingret för det här är ett symptom jag inte alls haft förut. Karpaltunnelsyndrom ger framförallt domningar och så kramp i handen och det inträffar mestadels nattetid efter att man ansträngt handen. Vilar man handen så brukar det bli bättre efter några dagar, men nu har jag ont i en fingerled så kanske är det något mer som spökar nu vid detta synnerligen dåliga tillfälle. Kanske är fingerleden inflammerad eller något liknande?

Jag påminner mig också om att min farmor led av reumatism och att sånt kan vara ärftligt. Jag hoppas verkligen att det inte är något sådant som plötsligt brutit ut! Det skulle hindra mig från att göra så många saker som jag värdesätter i mitt liv, eller också får jag hitta nya sätt att göra dom sakerna eller hitta nya saker jag gillar att göra där man inte behöver använda händerna och finmotoriken särskilt mycket. Hursomhelst måste jag söka hjälp för det här när jag kommer hem igen från semestern.

Nu är jag nere vid Åtvidaberg, vid en sjö där jag paddlat tidigare två gånger. Här kommer några bilder från min förra paddling. Först kossorna på grönbete nere vid sjön. Det är en vanlig syn här i trakten. Dom såg rejält förvånade ut när det kom en muande idiot som paddlade förbi ute på sjön.

Förra gången jag var här pratade jag med några karlar som höll på att bygga den vita altanen nere vid sjön. Den är tydligen färdig nu.

Jag såg några stora fåglar gå och beta brevid sjön. Jag tror det är tranor, men bilden är missvisande. Fågeln sitter inte på stenen utan är många meter bakom den och så fort jag tog fram mobilen blev dom misstänksamma och flög iväg.

Om man inte gillar att rensa ogräs ska man ha ett sånt här hus med minimal trädgård och istället en stor altan där man kan odla i några krukor och softa med utsikt över sjön. Livet på en pinne?

Längst bort i änden av sjön ligger några större gårdar.

Alldeles nyss kom det en skur. Den är varmt välkommen för det är varmt och kvalmigt ute och luften behöver friskas upp. Dessutom har ett gäng fiskmåsar roat sig med att bajsa ner halva bilens framruta och motorhuven. Jag har tagit bort det mesta med hjälp av vatten och hushållspapper men det är bra att det blir en rejäl avsköljning också.

En fjäril som gjorde mig sällskap när jag läste häromdagen. Den kom flera gånger och parkerade både mitt i boken och även på min hand. Kanske gillade den sololjan jag hade smörjt in mig i, för den verkade suga upp något med sin "snabel". Jag fick snällt vänta med att vända blad tills den behagade flytta på sig.

Ha en fortsatt skön sommar!

Av Amisa - Tisdag 29 juni 15:57

Nej det kunde jag ju tyvärr inte!

Det var husbilsfirman i Linköping som undrade. Dom skulle installera en utrustning åt mig på torsdag, men det hade kört ihop sig för dom då och nu undrade dom om jag kunde komma idag istället.

Jag fick förklara att det tyvärr inte går särskilt bra för när dom ringde satt jag i kanoten mitt ute i en stor sjö i närheten av Åtvidaberg. Vi kom överens om att jag ska lämna den imorgon klockan sju istället.

Dagens badklippa. Det är varmt som bara den idag, nästan för varmt för att paddla. Jag vill helst vara i vattnet, inte ovanpå det!

Av Amisa - Tisdag 29 juni 15:57

Nej det kunde jag ju tyvärr inte!

[Bild]

Av Amisa - Måndag 28 juni 23:37

Idag är jag tillbaka i sjön Hövern där jag var för några veckor sedan. Där finns en liten bonus som jag inte riktigt hann med förra gången. I en av dom många bilarna finns en grävd kanal in till nästa sjö och på en paddelsida har jag läst att den ska vara paddlingsbar.

Jag såg till att komma till platsen väldigt sent på kvällen före, så att jag också skulle kunna vara ute sent idag för jag visste att det skulle bli en väldigt lång paddling. Den allmänna regeln för parkeringsplatser är ju att man får stå 24 timmar på en parkering, så länge det inte finns skyltar som säger något annat. Den regeln gör att jag ibland känner mig lite stressad när jag är ute och paddlar och vet att jag har en tid att passa för min avfärd.

Så skönt att värmeböljan är över, nu går det lättare att sova igen! Jag somnade skapligt igår och vaknade och kände mig pigg på morgonen och kom iväg på paddelturen redan vid 10-tiden. Jag körde på för fullt genom dom delar av sjön som jag redan känner väl. Genom den breda delen av sjön, förbi den populära badön och sedan in i den södra viken.

Därefter in i den lilla viken vid den gamla gården. Någonstans längst in där ska jag hitta kanalen in till nästa sjö.

Hm, här verkar viken ta slut. Vart ska jag nu? Mitt fram är en kulle så jag antar att det antingen är höger eller vänster om den som är rätt väg.

Jag gissar på vänster, men när jag kommer närmare så ser jag att jag inte kommer längre där.

Då får jag väl testa höger istället? Jag ser en öppning i skogen och ett hustak, så det borde kunna vara där? Och jag vet att jag kommer passera en väg mellan sjöarna. Hoppas bara att det inte är en överfull vägtrumma igen! Vattennivåerna verkar vara ovanligt höga i år i dom flesta sjöar.

Efter lite letande i vassen hittar jag passagen in till kanalen och vägbron har en rejäl öppning under sig. Vad skönt, nemas problemas!

Simsalabim, så är jag plötsligt i sjön Lången istället! Jag hör ett väldans plaskande inne i några buskar och undrar vad det är. Efter en stund hör jag råmanden och förstår att det är kor inne i skogsdungen bakom vassen som svalkar sig i värmen.

Nu har jag paddlat i flera timmar och behöver lite paus med banan, ett bad och en bensträckare. Sedan ska jag utforska den här sjön som jag tror är ca 5-6 km lång.

Jag fortsätter paddla och passerar det som verkar vara den bästa delen av den här sjön. Det är den ena fina badklippan efter den andra, bra att veta till nästa gång jag kommer hit.

Har ni sett vilken fantastisk färg den här klippan har?

Det finns inte så jättemånga hus runt den här sjön heller, men jag ser några gårdar och ett fritidshus.

Jag når sjöns bortre ände och vänder sedan tillbaka igen. Oj vad klockan går, jag har redan paddlat i nästan fyra timmar!

Åter tillbaka igen vid gården brevid kanalen.

Och simsalabim så är jag tillbaka i Hövern igen!

Nu är jag både hungrig och trött i axlarna, så vid en klippa straxt innan inloppet till sjöns bredare del ringer min mat- och badklocka igen. Dags för paus!

Den släta fina klippan visar sig inte vara så slät under vattnet. På alla ställen jag tittar på stupar den rakt ned i bråddjupet. Där kan jag ju inte kliva i och ur kanoten!

Efter lite mer letande hittar jag en flatare häll bakom lite vass.

Mums, nu ska det bli gott med mat! Ostpaj och lite grönsaker.

Sedan hittar jag en jätteflat och bra klipphäll som sticker ut rakt ut i sjön på knädjupshöjd i vattnet. Konstigt att jag inte hittade den när jag letade efter en bra plats att gå upp på? Nåja, den blir en jättebra plats att bada på och det blir många dopp i sjön innan jag tycker det är dags att paddla sista biten hem till Pärlan igen.

Så härligt ljummet och skönt i vattnet idag! Tillbaka i husbilen är jag återigen varm och det blir ytterligare ett bad innan den här dagen tar slut och jag puttra vidare i Pärlan.

Av Amisa - Måndag 28 juni 16:56

Jag är inte särskilt förtjust i att sitta på en strand och sola. Tycker det bara är trist, tråkigt och alldeles för varmt men ny har jag hittat den perfekta "badhylla" - en stor klippavsats på knädjupshöjd under vattenytan. Där kan man sola utan att bli för varm och blir det tråkigt kan man bryta av med en simtur i bråddjupet brevid.

Min "badhylla".

Är du intresserad av hur du fungerar psykiskt?
 JA, vad intressant!
 JA, men det verkar svårt!
 Ja, det tror jag?
 Kanske, men ser inget behov?
 Nej, är rädd för vad jag kan hitta där!
 NEJ, jag består bara av en kropp!