Alla inlägg den 14 november 2021

Av Amisa - 14 november 2021 23:30

Idag skulle jag hälsa på min mamma på äldreboendet där hon bor. Jag bakade lite saffransbröd och tog med och det tyckte vi båda smakade väldigt gott. Pepparkakor och glögg blev det också, en liten tjuvstart på julen kanske?






   






På hemvägen därifrån passade jag också på att stanna till vid kyrkan där min pappa ligger för att tända en gravlykta åt honom. Idag är det precis två år och en dag sedan han väldigt oväntat gick bort på grund av en olyckshändelse. Man vet ingenting om när eller hur man ska dö, men jag vet att min pappa ville dö snabbt och inte ligga och tyna bort på ett äldreboende under flera år - det var något vi hade diskuterat runt några gånger och hans slut blev kanske inte så olikt det han hade velat?

 





Hjärtljuset är från mig, men det finns en hel del ljus och folk på kyrkogården den här dagen som ju är Fars dag. Ha det bra pappa, hoppas du har frid i ditt hjärta nu och att du känner hur älskad du är!
 

 





Vid minneslunden finns det en upplyst stenskulptur.

   





På hemvägen slås jag av att det trots allt är lite fint med alla varma belysningar som mjukar upp mörkret.

   


Av Amisa - 14 november 2021 23:00

Vad är det för idioter som konstruerar batterilbelysningar till cyklar? Folk som aldrig cyklar själva?


När jag tittar runt i affärer och på nätet så hittar jag bara batterilysen som monteras på styret. Om man har en korg frampå cykeln, vilket är väldigt vanligt, och sätter en väska eller en påse med grejor där då syns ju inte lampan! Därför borde man också sälja cykellysen som går att haka fast frampå korgen så att man både syns och själv ser var man kör, men den kloka tanken har visst ingen lyckats komma på? Jag kanske borde satsa på att konstruera och sälja sådana?

  



Nåja, jag har i alla fall pimpat min cykel för att synas bättre i vintermörkret. Jag hittade en LED-lampa med klämma som får bli ett komplement till cykellampan som inte syns och så har jag också satt på lite reflexer. Här är resultatet!

   


#vinterpimpadcykel


Av Amisa - 14 november 2021 22:01

Det är inte bara kul och lättsamt att ha ägodelar, ibland orsakar dom bekymmer också. Själv lyckades jag orsaka ett bekymmer när jag för ett tag sedan lyckades backa på en grov trädgren som stack ut bakom min bil. Ja det är så att då jag backar i mörker så ser jag bara grått i backkameran och det går inte att urskilja någonting och i backspeglarna ser man inte heller så bra om det är kolsvart ute.


Denna fadäs fick som resultat att plastlisten på ena sidan där bak sprack och jag blev förbannad på mig själv för min dumhet att inte köra in framåt istället för att backa när det är mörkt. Sedan har jag oroat mig för att det ska läcka in vatten i hörnet då det regnar, så detta behövde fixas.


I fredags blev det äntligen en torr och solig dag så då tog jag Pärlan och körde ut till en lugn plats i skogen där jag kunde stå i lugn och ro och fixa detta med tätningsmassa. Inte så himla snyggt kanske, men jag tror i alla fall inte att det läcker in något vatten där nu och det känns skönt.





Ja tätningsmassan var ju inte så dyr, men för att komma upp till hörnet behövdes också en teleskopstege och den kostade en halv förmögenhet. Den hade behövts i alla fall för jag måste ju kunna komma upp och tvätta taket lite då och då också. Stegen är smidig och får plats i bilen och det är ju en fördel.

 





Det funkade bra med stegen och den spräckta listen blev tätat med butyl på tub - ett kletigt jäkla skit som var svårt att hantera. Har upptäckt att det också finns butylband som brukar användas för tätning på båtar. Hade jag känt till det innan så hade jag nog hellre skaffat det istället, det verkar mycket lättare att forma.

 





Min hobby är min Hobby      

 




Ibland blir jag förundrad över hur jag fungerar. Jag kan gå igenom allvarliga bekymmer på ett klokt och balanserat sätt och så kan ett till synes litet problem ge mig oro, ångest och katastroftankar. I det här fallet har jag föreställt mig att det ska ösregna varenda dag, att massor av vatten ska läcka in, ge ruttna balkar och att hela Pärlan så småningom ska ramla i bitar. Det kändes väldigt skönt att problemet nu är åtgärdat så jag slipper mina katastroftankar.

  



Jag tänker nu att min fullagning får duga tills det är dags för underhållsservice. Då kan jag kolla om det också är möjligt att byta den här listen och vad det kostar.


#katastroftankar

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards