Alla inlägg under november 2021

Av Amisa - 30 november 2021 19:03

I den här videon pratar Thich Nhat Hanh om dom fem andliga krafterna och hur dessa krafter kan bli till en enorm källa av lycka, glädje och frihet om dom får samverka i oss.

  

 

 

Dom fem krafterna är: Tro eller tillit, energi, mindfulness, koncentration och insikt. Thich Nhat Hanh lägger också till en sjätte: kraften i att släppa taget (om det som inte längre är bra för dig).







Det sistnämnda är något jag själv kämpat mycket med. Det är svårt att släppa taget om något som tidigare varit bra men som inte längre är det, utan istället förvandlats till en börda som man ständigt släpar runt på.






Thich Nhat Hanh

 






Thich Nhat Hanh, ”The Five Spiritual Powers (Plus One)”; (https://youtu.be/plgt0vO_QGs):



#sexandligakrafter

Av Amisa - 29 november 2021 20:59

Eller rättare sagt så har jag hittat Merlin. Merlin är ett hängsmycke som jag hade på mig nästan jämt förr om åren. Smycket köpte jag på en medeltidsmarknad och det sades vara en "beskyddare" mot allt ont. Jag gillar hans pillemariska utseende och tänker på trollkarlen Merlin som var med i ett Tv-program när jag var barn.

Hängsmycket Merlin satt runt min hals när jag ryggsäcksluffade i Portugal och Spanien hösten 2014 och då råkade den gå sönder. Trollkarlshatten där kedjan satt gick av så jag kunde inte använda den mer. Den åkte ner i väskan och i Córdoba köpte jag ett nytt smycke - Fatimas hand, som också är en "beskyddare". Den råkade jag glömma på kroken i en dusch, återigen i Spanien, under min pilgrimsvandring hösten 2019 och den ersattes då av ett kors som jag fått på en pilgrimsmässa av prästen i byn Hontanas.

I samband med renoveringen hemma tömde jag ett skåp innan jag skulle flytta det och hittade då en liten påse och undrade vad som fanns i den - och se där var Merlin som jag undrat så vart den hade tagit vägen!



Trolleri trollera här är jag tycks den säga mig.






Nu har det blivit kallt också här i Norrköping och idag var det jättefina isstjärnor på fönstret.


#merlin #trolleri

Av Amisa - 27 november 2021 12:16

Jag har länge funderat på att måla om i mitt vardagsrum och härom dagen tyckte jag att det var dags så jag köpte några burkar färg.

Jag tänkte att jag skulle ha mjölkchoklad brun, för den kulören har jag haft en gång tidigare och den trivdes jag väldigt bra med. Nu hittade jag inte den kulören utan det blev gammelrosa istället. Den är snygg, men jag inser att en del saker i mitt rum ser väldigt orange ut på ett sätt som jag inte tänkt på förut.



Oj så orange skåpet är ut nu! Kanske jag borde betsa den lite med mahogny brun färg, lite rödbrun ton istället?





Ja, den här måste ju helt målas om.






Här är gamla färgen (eller bristen på färg kanske man kan säga) och den nya (jag älskar färg).





Work in progress! Det ser lite flammigt ut för jag har bara målat en gång ännu.





Det blir väldigt rörigt medan jag håller på, för jag bor ju bara i en etta och kan inte tömma rummet under arbetets gång. Istället får jag flytta bort möblerna från några väggar och ta en bit i taget. Just nu håller jag på med två väggar som är mittemot varandra.


#workinprogress

Av Amisa - 24 november 2021 11:35

Thich Nhat Hanhs ord är som musik i mitt hjärta, jag vet ingen som kan uttrycka sig så kristallklart och kärleksfullt. Och JA, jag vill så gärna nå stranden på andra sidan havet.

Inom Zenbuddhismen ger man människor redskapen och säger:






”Om du vill förändra ditt liv så har du redskapen här, varsågod! Om du har motivationen så kommer du att klara det!”

  

 

 

 

Om givande säger Thich att det finaste du kan ge till en annan människa inte är något man kan köpa i en affär och att det inte är något som kostar några pengar. Det kanske är något vi borde ha med oss i våra tankar så här innan jul, när vi stressar runt för att hinna köpa en massa prylar till varandra?

 

 

Det vackraste du kan ge din medmänniska är din tid, ditt engagemang, din förståelse och din kärlek – inte saker och inte pengar! Borde inte det bli årets julklapp år 2021? Vore det inte fint i vår splittrade värld om alla bestämde sig för att ge kärlek till någon medmänniska som julklapp? Vilken positiv förändring det kan bli!

 

  

 

 



Thich Nhat Hanh - en väldigt kärleksfull medmänniska. Sån vill jag också bli!

 





Har vi inte något vi behöver reparera här?

 







Hur man når den andra stranden kan man höra mer av i denna video.


Thich Nhat Hanh, “Dana: The Practice of Giving”; (https://youtu.be/Dss1yDX0wl8):



#sommusikimitthjärta

Av Amisa - 24 november 2021 02:40

Av Amisa - 22 november 2021 09:15

Jag älskar dom där plötsliga stunderna då jag upptäcker något som funnits där hela tiden, men som jag ändå aldrig sett. Det säger mig att min uppmärksamhet just nu är precis så som den ska vara - på tå.

Vad var det jag såg då? Jag upptäckte en skugga som var åt "fel håll", skuggan var i riktning mot solen inte ifrån den. Ljuset kom inifrån rummet, för ljuset studsade på en vit dörr och föll tillbaka mot fönstret.




"Bakochfram-skuggan". Man ser på sängkläderna var ljuset från fönstret faller och den här skuggan är åt motsatt håll. Varför har jag aldrig sett det förut? Det måste ha hänt massor av gånger.






Nu var ju inte det här någon viktigare upptäckt, men jag ställer mig frågan:





Hur många viktiga saker/händelser finns det i mitt liv som jag missar dagligen då mina tankar kidnappat min hjärna och är på utflykt i dåtiden eller framtiden, istället för att vara närvarande i nuet?

  




#bakochfram-skuggan #mindfulness

Av Amisa - 20 november 2021 23:11

Den här?

 

(Här kunde man visst också ställa den?)

  





Pharrell är väldigt glad?

 






Pharrell Williams, ”Happy”; (https://youtu.be/ZbZSe6N_BXs):









Eller den här, den passar väl bra till regnigt novemberväder?

Då blir man lite glad trots regnet och mörkret!

  




Och Gene, han verkar vara både glad och blöt?

 






Gene Kelly, “Singing In The Rain”; (https://youtu.be/D1ZYhVpdXbQ):






Det finns inget dåligt väder, bara dåligt humör!

 

(Det är mitt nya ordspråk)

 

  



#dansairegnet

Av Amisa - 20 november 2021 10:04

Zenbuddhismens lära går ut på att bli av med rädslor som beror på missförstånd och att koppla bort alla kroppsliga begär och därigenom nå andlig frihet. Så länge vi vill ha mer än vi redan har så kommer det att skapa en känsla av otillfredsställelse hos oss. Det finns ett begrepp som kallas duhkha. Det står för det grundläggande lidandet och obehaget som inträffar i allas liv och det kan vara både riktigt djupa lidanden och mindre djupa lidanden. Man brukar prata om dom fyra ädla sanningarna om lidandet.





De fyra ädla sanningarna om duhkha (lidandet):

  • Sanningen om vad duhkha är: Att födas är duhkha. Att åldras är duhkha. Att dö är duhkha. Att inte få det man önskar är duhkha. Att hålla fast vid det som är förgängligt är duhkha. Att hålla fast i det förgångna är duhkha. Att ha problem i relationer är duhkha.
     
  • Sanningen om duhkhas orsak: Det är livstörsten som är roten till det onda. Själva lusten, längtan, begäret efter förgängliga ting, även begäret efter livet självt och kärlek orsakar lidande.
     
  • Sanningen om duhkhas upphävande: Det gäller att släcka livstörsten, att bekämpa begären och släppa förväntningarna.
     
  • Sanningen om vägen till duhkhas upphävande: Det är den åttafaldiga vägen som leder till målet - fullständig kunskap och insikt och som ger frigörelse från begär, lidande och återfödelse. Det är det inre euforiska tillstånd som kallas Nirvana. Nirvana är en frånvaro av njutningar och av själva livet. Det är något upphöjt, formlöst och evigt.





Den åttafaldiga vägen handlar om att följa åtta olika levnadsregler:


  • Rätt förståelse – Att förstå att vi alla hör ihop – är ett tillsammans, att det inte existerar något vi och dom, ingen är bättre eller sämre, högre eller lägre. Vi har alla samma rätt att existera.
  • Rätt tänkande – En vilja att inte diskriminera någon av någon som helst anledning. Att tänka på ett sätt som skapar förståelse, medkänsla med medmänniskor och som bidrar till försoning. Rätt tänkande bidrar till att läka relationer och vår omvärld.
  • Rätt medveten närvaro -  Fokusera på sin kropp, sina känslor och sitt sinne med hjälp av meditation, kontemplation och att vistas i naturen.
  • Rätt tal – Att tala försonande och varsamt så att man inte skadar andra, vara ärlig, inspirera andra, tala kärleksfullt. Att inte vilseleda, inte såra, inte skvallra, inte förtala, inte skrika, inte hota, inte så splittring mellan andra eller bidra till att skapa hat.
  • Rätt handling – Stödja, skydda, rädda och att undvika att använda produkter som på något sätt är skadliga.
  • Rätt strävan – Att fokusera på allt som är gott och sträva ditåt.
  • Rätt koncentration - Koncentrera sig på att ha rätt förståelse.
  • Rätt levebröd och liv – Att tjäna sitt levebröd på ett etiskt sätt och att leva så att man inte bidrar till att skada sig själv, andra människor, djur eller miljön.



Det vi tänker, säger och gör är våra handlingar, och summan av våra handlingar är vår karma. Vår karma avgör sedan vad det blir av oss i nästa liv.






Lotusblomman är för buddhister en symbol för andlig utveckling och visdom.

 






Igår kväll kollade jag på en dokumentär på UrPlay om buddhism och där sa man att det bara är en myt att buddhister inte tror på någon gud. Ja, dom ser inte på Buddha (den första) som en gud, men det är vanligt att buddhister i Asien tillber andra gudar och gudinnor till exempel för att be om beskydd. Buddhismen är en avknoppning av hinduismen och deras föreställningsvärld, och många av gudarna och gudinnorna har förmodligen kommit därifrån. Däremot menade dom att den variant av buddhism som på senare år växt fram i västvärlden snarare fokuserar på meditation, kontemplation och den filosofiska delen av buddhismen. Dom sa också att trots att Buddhismen är känd för sin fredlighet, så finns det undantag. Ett exempel är att buddhistmunkar i Myanmar aktivt deltagit i förföljelsen av folkslaget rohingier, en muslimsk folkgrupp. Ja det är väl som vanligt så att idioter finns inom alla religioner, kulturer och inom alla politiska åskådningar och Buddhismen är inget undantag från den regeln.





Mer info om buddhismen:

https://www.so-rummet.se/kategorier/religion/buddhismen

https://urplay.se/sok?product_type=program&query=buddhism



#zenbuddhism #nirvana

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards