Direktlänk till inlägg 14 november 2020

Packboats och TrekRafts

Av Amisa - 14 november 2020 21:20

En packboat, kallas ibland också pakboat.


  



Idag har jag råkat hitta några hopfällbara kajaker/enklare båtar som jag inte sett förut och som jag tänkte att jag vill visa här. Inte för att jag själv behöver någon, men jag vet åtminstone en person som funderar på att skaffa något sådant och vill visa lite olika alternativ. Den första är en packboat och den påminner om hur en traditionell kanadensare var byggd då den har ett skelett som är täckt av en yttersida i gummi, Den har dessutom uppblåsbara kamrar på sidorna, så att flytförmågan ökar. Fördelen med den här är att den är ganska stor så man får med sig tillräckligt med packning för att kunna vara ute i några dagar, också lastvikten är bra. Den är lång och smal vilket nog gör att den går bra i vattnet. Nackdelen tror jag är att montering och demontering tar en stund och att det inte verkar finnas roder på den. Jag tror det gör den lite svårare att manövrera i blåst och att den går lite mer i zick-zack när man paddlar. Vad det gäller montering och demontering så blir man sannolikt lite snabbare på det när man väl fått in vanan. Den modellen som visas i videon kostar ca 16 000 kr, ganska mycket tycker jag, men det finns också andra billigare modeller för ca 3 000 kr. Det finns modeller som är täckta som en kajak, men också dom som är öppna som en kanadensare. Vikten är ca 13-15 kg.





Mat och uteliv, ”Packboat Quest 150 - hopfällbar kajak”; (https://youtu.be/IQpNo8_gsb4):




En TrekRaft med däck.

   

Den andra är en PackRaft eller dom kallas också ibland TrekRaft. Dom är robusta och egentligen gjorda för att färdas nedströms i någon älv eller flod. Trots att dom är robusta så väger dom väldigt lite (3 kg) och tar liten plats så att man kan stoppa ner dom i en ryggsäck och vandra uppströms eller ta den med sig på bussen om man inte har en bil. Även dom här kan man köpa med eller utan däck (alltså täckt eller otäckt), har man tänkt sig att åka i forsar så behöver den vara täckt så inte båten blir full med vatten när det skvätter. Den här kan också användas till att paddla i sjöar, men den är ganska kort och bred så den tar sig nog inte fram så väldigt snabbt där. Priset för en täckt variant är ca 9 000- 11 000 kr. Fördelen med denna båttyp är alltså den låga vikten och att den är så robust. Nackdelen är att egenskaperna vid paddling på en blåsig sjö sannolikt inte är så jättebra, men en vacker sommardag på en lugn sjö så är det nog inga problem att ta sig dit man tänkt sig. Ska man åka i en kall älv så behöver man också tänka på klädseln: torrdräkt, neoprenstövlar, neoprenvantar och hjälm är att rekommendera.





Henrique Merisalo, ”Packrafting Vättlefjäll, Sweden”; (https://youtu.be/xieqK13W8Dw):






Jag har kollat en del raftingvideor och det ser väldigt kul ut att swisha nerför en fors i en sån här båt. Vem vet, kanske jag gör det någon gång i framtiden? Då skulle jag nog hyra en först (om det är möjligt) och testa det och se vad jag tycker om det.




Här kommer några raftingbilder från Texas och North Carolina, jag skulle nog inte våga ge mig nerför forsen på den sista bilden:

   



Visst ser det härligt ut? Nästan som Flume Ride på Liseberg!

     

 

 

Livet är för kort för att inte ha kul nu!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards