Alla inlägg den 12 november 2020

Av Amisa - 12 november 2020 20:15

För en stund sedan skrev jag ett inlägg om hur viktigt det är att vi alla kan fungera bra tillsammans. Sedan kom jag på att det kommer ju inte gå så bra, så länge vi inte förstår varandra. Om jag vet vad som gör dig rädd eller orolig så blir det lättare att förstå hur jag ska bete mig för att inte väcka din oro och att få dig att känna dig respekterad för den du är.


Därför satte jag ihop en omröstning, med dom saker jag förknippar med oro. Jag antar att många känner stor oro för Coronan, eftersom den härjar just nu, men om du tänker fem år framåt i tiden när Coronan förhoppningsvis är förbi, vad tror du kommer oroa dig mest då? Och gäller din oro något du kämpar med idag eller något du är rädd för, som gäller din framtid? Är du mest orolig för din egen skull eller för dina barn och anhöriga? Gäller oron något du skulle kunna påverka själv/tillsammans med andra eller något du står helt maktlös inför?
Många frågor blir det.......

  




Rösta gärna i min omröstning, men om du tycker att det du skulle vilja rösta på saknas så skriv gärna en kommentar! Du får skriva anonymt om du vill. Om det är något alternativ som inte påminner om något som redan finns, så kanske jag lägger till det för jag är nyfiken på att veta hur ni tänker och känner! Du får också gärna skriva ett gästboksinlägg om du vill utveckla dina tankar lite mer.

 

 

 


Handen på hjärtat, svara ärligt!

 



#vadoroardig

Av Amisa - 12 november 2020 19:17

Den här låten dök helt plötsligt upp i mina tankar och jag fick lust att kolla den på YT. Jag gillar REM och har lyssnat mycket på dom, men jag har aldrig sett den här musikvideon förut. Så starka bilder! Jag undrar vad dom vill berätta med låten och videon? Ni får hålla till godo med min tolkning.......


När jag har lyssnat på den här låten har jag alltid känt att den handlar om att tappa fotfästet och känna sig vilsen. Då känns det snarare som om det är sig själv han tappar tron på, snarare än någon religion.




Vad tror ni den handlar om? Kommentera gärna!





R.E.M , “ Losing My Religion (Official Music Video)”; (https://youtu.be/xwtdhWltSIg):





Losing My Religion


Oh life, is bigger
It's bigger than you
And you are not me
The lengths that I will go to
The distance in your eyes
Oh no I've said too much
I set it up

 

That's me in the corner
That's me in the spot-light
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no I've said too much
I haven't said enough

 

I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try

 

Every whisper, of every waking hour
I'm choosing my confessions
Trying to keep an eye on you
Like a hurt, lost and blinded fool, fool
Oh no I've said too much
I set it up

 

Consider this
Consider this, the hint of the century
Consider this the slip
That brought me to my knees, failed
What if all these fantasies come
Flailing around
Now I've said too much

 

I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try

 

But that was just a dream
That was just a dream

 

That's me in the corner
That's me in the spot-light
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no I've said too much
I haven't said enough

 

I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try

 

But that was just a dream
Try, cry, fly, try
That was just a dream
Just a dream
Just a dream, dream

 

 

 

 

Han som ser ut som om han blivit korsfäst?

 

 

 

 

Och ängeln som nyss föll ner från himlen, har ett stort konstigt ärr nere på magen. Det ser lite hjärtformat ut, men hjärtat sitter ju inte där nere? Möjligen Solar Plexus, chakrat för egot, vår identitet och  vår självbild? (Men den punkten sitter mer mitt i magen ovanför naveln). Har hans hjärta tagits bort eller kanske det inte sitter där det ska?

 

 

 

 

Här verkar ängeln ha dött och människorna runt omkring verkar titta på hans ärr, alla utom kvinnan som pratar med Gud eller med mannens själ?

 

 

 

 

Och vad säger dom här raderna?

 

 

"Oh no I've said too much
I haven't said enough"

 

 

 

Han har sagt för mycket, men ändå för lite? Kanske spelade tuff istället för att vara ärlig och säga vad han egentligen tänkte eller kände - det han borde ha sagt?



Vad tror ni, vilken är eran tolkning?



#REM #losingmyreligion

Av Amisa - 12 november 2020 15:38

Jag tänkte visa något äckligt, precis som jag brukar ibland! Kanske borde jag döpa om den här bloggen till Äckelbloggen???

  



Tja det är väl inte för att jag gillar att göra folk upprörda utan snarare så att jag vill skildra mitt liv så som det är och inte på ett förskönande sätt. Det betyder ju att ibland mår jag fantastiskt bra och skildrar det och ibland mår jag skit eller sådär och då kommer det att vara det mina inlägg handlar om.


Just nu mår jag sådär. Jag känner mig väldigt harmonisk, men är inte riktigt frisk rent fysiskt. Jag blev förkyld straxt efter Allahelgonahelgen och förkylningen parkerade nästan omedelbart i bihålorna, som jag hade problem med också under förra vintern. Den uppkom urspungligen på grund av en fraktur på en tandrot och det tog ett tag innan den inflammerade tanden blev borttagen och då hann infektionen sprida sig upp i bihålan. Efter att tanden var borta så försvann problemet, men jag har ibland känt av den unkna lukten i näsan som kommer med bakterien som orsakar bihåleinflammationer. Då har jag tänkt att det nog finns några bacellusker som fortfarande lever kvar, i liten mängd, någonstans i bihålorna och det verkar stämma. Så när jag blev förkyld och täppt i näsan så tog infektionen fart igen.


Bihåleinflammation är mest jobbigt på natten och morgonen, för man blir mer täppt i näsan när man ligger ner. När det har varit som jobbigast, har jag bara lyckats sova så där tre timmar per natt sedan har jag vaknat av ett värkande huvud och en värkande kind och måste gå upp för att få trycket att lätta. Jag antar att trycket och värken som uppstår beror på att slem och snor från bihålorna inte lyckas ta sig ut någonstans, så som det gör på dagen.


Jag har tänkt att det nog blir bättre av sig självt bara förkylningen släpper, men hittills har jag inte märkt någon stor förbättring trots att det nu är elva dagar sedan jag blev sjuk. Den första veckan stannade jag inne eftersom det är det man uppmanas att göra när man är sjuk så här i Coronatider, men den här veckan var jag tvungen att ta mig ut (med munskydd förstås) för att handla mat och för ett besök på apoteket.


Jag försöker att ta hand om infektionen med självbehandling som 1177 och andra sajter föreslår: Jag masserar kinder, panna och tinningar, sköljer näsan flera gånger per dag och dom senaste dagarna har jag också använt nässpray med kortison för att minska svullnaden i näsans slemhinnor. Hittills märker jag ingen större förbättring, så jag tänker att om det inte är bättre på måndag så borde jag nog besöka vårdcentralen så jag kan få hjälp med att spola också bihålorna eller att få någon antibiotika. En obehandlad bihåleinflammation kan i värsta fall sprida sig från pannans hålrum till hjärnhinnan och då kan det bli farligt.


När jag sköljer näsan har jag märkt att det ofta piper till i det ena örat så idag tänkte jag att det kanske skulle vara bra att också rensa öronen från vax och då kom det ut en stor hård klump ur ena örat.




Dagens äckelbild - En gigantisk klump av öronvax!

 



Jag hoppas det kan göra någon skillnad för tillfrisknandet!


#äckelbild

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards