Alla inlägg den 14 november 2020

Av Amisa - 14 november 2020 23:04

Jag har nyligen läst boken Bara ljuset kan besegra mörkret av Sebastian Stakset. Den handlar om hur det gick till när han mötte Gud efter att tidigare ha levt ett destruktivt liv som missbrukare och tungt kriminell. Han hade sabbat sitt och sina anhörigas liv så till den milda grad att han tappat lusten att leva och stod i begrepp att ta sitt liv, då Gud plötsligt ingrep i hans liv och skakade om honom. Senare insåg han att han inte bara skulle bli frisk själv, utan att han också skulle bli predikant och rädda andra vilsna människor.




Sebastian Stakset, tidigare kallad Sebbe Staxx.

 





Med tanke på alla vilsna människor som finns i vårt samhälle och som lever destruktiva liv till fara både för dom själva, deras anhöriga och för människor som bara har oturen att råka bo eller vistas i deras närhet så tror jag att det behövs människor som själva kommer från den här miljön, som kan gå före och visa vägen. Människor som dom litar på, kan identifiera sig med och som förstår vad det är dom kämpar emot.





Från boken kommer följande citat ur en vacker bön (den är något nedkortad):




”Fader, förlåt mig för alla mina synder. Förlåt för det sätt jag levt mitt liv på. Jag ångrar mig från djupet av mitt hjärta och jag vänder om idag. Jag tror på dig Jesus.”……”och att du har all makt att förändra mitt liv. Jag ger dig mitt hjärta och mitt liv, Jesus. Helige ande, jag välkomnar dig in i mig just nu. Visa mig att jag är älskad. Och laga allt som gått sönder i mig. Fyll mig med din närvaro just nu och skriv in mitt namn i livets bok. Visa mig att du finns. Jag är frälst och jag är Guds älskade barn. I Jesu namn ber jag. Amen.”

Av Amisa - 14 november 2020 22:05

Har livet blivit som du önskade när du var ung? Om inte, så är det kanske dags att fundera nu på vad du fortfarande vill göra av ditt liv innan det är för sent?


  
  






Passenger, ”Suzanne (Official Video)”; (https://youtu.be/ZzitkKsbMr8):

Av Amisa - 14 november 2020 21:20

En packboat, kallas ibland också pakboat.


  



Idag har jag råkat hitta några hopfällbara kajaker/enklare båtar som jag inte sett förut och som jag tänkte att jag vill visa här. Inte för att jag själv behöver någon, men jag vet åtminstone en person som funderar på att skaffa något sådant och vill visa lite olika alternativ. Den första är en packboat och den påminner om hur en traditionell kanadensare var byggd då den har ett skelett som är täckt av en yttersida i gummi, Den har dessutom uppblåsbara kamrar på sidorna, så att flytförmågan ökar. Fördelen med den här är att den är ganska stor så man får med sig tillräckligt med packning för att kunna vara ute i några dagar, också lastvikten är bra. Den är lång och smal vilket nog gör att den går bra i vattnet. Nackdelen tror jag är att montering och demontering tar en stund och att det inte verkar finnas roder på den. Jag tror det gör den lite svårare att manövrera i blåst och att den går lite mer i zick-zack när man paddlar. Vad det gäller montering och demontering så blir man sannolikt lite snabbare på det när man väl fått in vanan. Den modellen som visas i videon kostar ca 16 000 kr, ganska mycket tycker jag, men det finns också andra billigare modeller för ca 3 000 kr. Det finns modeller som är täckta som en kajak, men också dom som är öppna som en kanadensare. Vikten är ca 13-15 kg.





Mat och uteliv, ”Packboat Quest 150 - hopfällbar kajak”; (https://youtu.be/IQpNo8_gsb4):




En TrekRaft med däck.

   

Den andra är en PackRaft eller dom kallas också ibland TrekRaft. Dom är robusta och egentligen gjorda för att färdas nedströms i någon älv eller flod. Trots att dom är robusta så väger dom väldigt lite (3 kg) och tar liten plats så att man kan stoppa ner dom i en ryggsäck och vandra uppströms eller ta den med sig på bussen om man inte har en bil. Även dom här kan man köpa med eller utan däck (alltså täckt eller otäckt), har man tänkt sig att åka i forsar så behöver den vara täckt så inte båten blir full med vatten när det skvätter. Den här kan också användas till att paddla i sjöar, men den är ganska kort och bred så den tar sig nog inte fram så väldigt snabbt där. Priset för en täckt variant är ca 9 000- 11 000 kr. Fördelen med denna båttyp är alltså den låga vikten och att den är så robust. Nackdelen är att egenskaperna vid paddling på en blåsig sjö sannolikt inte är så jättebra, men en vacker sommardag på en lugn sjö så är det nog inga problem att ta sig dit man tänkt sig. Ska man åka i en kall älv så behöver man också tänka på klädseln: torrdräkt, neoprenstövlar, neoprenvantar och hjälm är att rekommendera.





Henrique Merisalo, ”Packrafting Vättlefjäll, Sweden”; (https://youtu.be/xieqK13W8Dw):






Jag har kollat en del raftingvideor och det ser väldigt kul ut att swisha nerför en fors i en sån här båt. Vem vet, kanske jag gör det någon gång i framtiden? Då skulle jag nog hyra en först (om det är möjligt) och testa det och se vad jag tycker om det.




Här kommer några raftingbilder från Texas och North Carolina, jag skulle nog inte våga ge mig nerför forsen på den sista bilden:

   



Visst ser det härligt ut? Nästan som Flume Ride på Liseberg!

     

 

 

Livet är för kort för att inte ha kul nu!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards