Direktlänk till inlägg 7 oktober 2019

Vad är det som smyger i busken?

Av Amisa - 7 oktober 2019 16:44

I morse var jag med om något spännande! Det är tidig morgon och jag vandrar i det kolsvarta mörkret med pannlampa på när jag plötsligt får syn på ett par väldigt gröna ögon som stirrar på mig i mörkret. Ägaren till de gröna ögonen blir lika förvånad som jag och slinker över stigen och skuttar ner i en brant stenslänt. Jag ser också en liten mus rädda sig över åt andra sidan av stigen. Uppenbarligen råkade jag störa jakten för ett rovdjur, okänt vilket. Förmodligen var han så upptagen med jagandet att han inte märkte min närvaro förrän jag var alldeles inpå. När jag passerade tittade jag ner mot slänten och såg återigen de knallgröna ögonen stirra upp mot mig.

Först när jag såg ögonen trodde jag det var en katt, men kattens ögon brukar se gula ut när de reflekteras i ljus. Och när den sprang över stigen straxt framför mig såg jag att den var större än en normal tamkatt.

Så vad var det jag såg då? Det såg ut som ett kattdjur, men lite större. Jag tyckte den var svart och vitfläckig, men min pannlampas blåvita sken kan ha förvanskat färgerna? Djur brukar ha färger som smälter in med den omgivande naturen, så kanske var den brun och beige fläckig? Jag tänker på att det finns iberiska lokatt och att den är mycket mindre än vår nordiska lokatt. Jag vet också att i Portugal finns även en "gato bravo", en vildkatt, och en sibetdjur (kattliknade djur). Kanske finns de även här? Eller kan det ha varit en räv?

När jag kommer hem igen får jag nog försöka efterforska lite mer vilka slags rovdjur som finns i denna region, Castilla y Leon i Spanien. Om det är någon som har en idé, så dela gärna med er av kunskapen!


#elcamino #vandring #genett

 
 
Ingen bild

Jenny

7 oktober 2019 22:00

Kan ha varit en räv men de har mer gulbruna ögon oftast? Iaf de bilder jag nu snabbt fick upp. Men tänk vad häftigt om du fått se en iberisk lokatt! De är starkt hotade men det finns fortfarande ett hundratal individer som är vuxna kvar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards