Direktlänk till inlägg 26 april 2020

Mina vandringsreflektioner 2

Av Amisa - 26 april 2020 22:38

Rättvisa - Vad är orättvisa?


Ja det händer ibland att jag dömer både mig själv och andra. Jag försöker låta bli att göra det men misslyckas ibland. Det får bli ett omtag då och då!
:)
Jag tror på återfödelse och karma - att det vi ställer till med, får vi kämpa med också i nästa liv. Jag ser inte det som någon hämnd ifrån Gud, snarare så att Gud är som en tålmodig förälder som försöker lära mig någonting genom att ge mig ett eget ansvar för hur jag hanterar mitt liv och sedan får jag ta konsekvenserna av mina beslut. Jag tror att alla människor har både gott och ont i sig och vi måste lära oss att göda det goda och medvetet trycka bort det onda hos oss. Om vi inser att vi gör något på fel sätt så kan vi försöka ändra på det i fortsättningen.




Mod - Vågar jag?


Ibland vågar jag, men ibland fegar jag ur. Jag behöver bli lite modigare och bättre på att stå på mig. Det är den där bristen på (positiv) aggressivitet jag saknat hela livet. Jag jobbar på den! Att våga är att göra det som överensstämmer med mina egna värderingar oavsett vad andra tycker om det. Våga säga ifrån om det behövs. Engagera mig och bry mig om det jag tycker är viktigt, även om jag undrar om lilla jag verkligen kan göra någon skillnad. Om alla gör det dom kan och tycker är rätt då blir det ju en stor skillnad i vårt samhälle, eller hur? Tänk på alla stora revolutioner! Dom börjar alltid med att någon slår näven i bordet och säger "Vad faan....", men därefter måste fler engagera sig och också göra det dom kan för att förändra till det bättre.




Tro - Vad tror jag på?


Det här är lätt för mig! Efter den starka kontakt jag haft med Gud så har jag svårt att tänka mig att jag någonsin skulle kunna börja tvivla på hans existens igen. Jag känner mig älskad, buren, sedd och går aldrig genom svårigheter ensammen. Han räcker mig alltid en hjälpande hand då jag behöver det. Hans kärlek har också gjort att jag också tror mer på min egen förmåga än jag gjorde förr. Om han vet att jag kommer klara av det, då måste han väl ha rätt? Han känner mig ju bättre än vad jag gör själv! Många saker hos mig ligger i mitt undermedvetna och jag är blind för dessa. Andra kanske ser det och Gud ser det definitivt och han försöker få också mig att upptäcka det, så att jag kan korrigera det.


#vandringsreflektioner

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards