Alla inlägg den 27 oktober 2019

Av Amisa - 27 oktober 2019 21:46

Det var nåt som inte stämde imorse. Jag kom iväg ca 20 minuter senare än vanligt. Det var lite dunkelt ute, men eftersom jag var i en stad med gatubelysning så behövde jag inte ha min pannlampa på. När belysningen upphörde i stans utkant, så insåg jag att det ljusnat så mycket att jag inte längre behövde min pannlampa. Jag funderade på varför. Kanske det var för att denna stad inte omges av höga berg som skuggar solens uppgång?

Sedan kom jag ju på vad som var konstigt. Jag hade pratat med min pappa i telefon dagen innan och han sa att han just ställt om sina klockor eftersom det nu skulle bli vintertid igen. Jag funderade då på om även Spanien ändrar sina klockor, men senare på kvällen föll det i glömska. När jag vaknade på morgonen hade klockan på min mobil alltså justerats automatiskt, utan att jag tänkt på det. Nu var den stora frågan vad klockan var i Spanien. Om jag inte minns fel så är varje EU-land nu fria att göra som de själva vill med sommar- och vintertid. Efter att vid två tillfällen ha frågat två spanjorer så blev svaret att även dom hade ändrat sin klocka under natten. Gåtan var löst!

Jag hittade en liten kyrka som var öppen imorse. En man satt där och stämplade våra pilgrimspass, för nu efter Sarria måste man ha minst två stämplar per dag för att bevisa att man verkligen vandrar hela vägen. Känns lite fånigt tycker jag. Ingen kollar väl om jag gått dit eller kommit med bil eller på annat sätt?

Det är fin stämning, "Hallelujah" spelas lite tyst och jag bestämmer mig för att sitta och ta in lugnet en stund innan jag fortsätter min vandring.

Återigen är det en sån fin, nästan lite trolsk skog, där det växer murgröna på träden.

Jag ser också nyplanteringar av eukalyptus. Det har jag tidigare sett i Portugal och jag vet att många är motståndare till att man planterar såna träd. De växer rätt aggressivt och kan tränga bort traditionella inhemska trädarter. Dessutom innehåller dom mycket olja, så vid skogsbränder så brinner det mer explosionsartat.

Sedan har jag kollat in mer svamp. Det är denna som jag tänker kanske är stolt fjällskivling.

Den har en socka, men kanske sitter den längre upp än den brukar göra på fjällskivlingar? Någon som vet?

Och det här ser ut att kunna vara honungsskivling? Men vad vet jag? Jag är ingen svampexpert, som ni förstår kan det vara farligt att äta svamp jag plockat.
:)

Jag pratar lite med en ko jag passerar.

Och en katt i ett fönster.

Och så ser jag fullt av min mammas favoritblommor, ljung.

Till slut kommer jag fram till staden Melide och den här vackra gamla stenbron.

I Melide är det marknadsdag. Här är en marknadsdag.

Efter ett tag fortsätter jag min vandring till Boente som får bli mitt slutmål den här dagen.

Nu återstår bara 4,7 mil kvar till Santiago de Compostela.


#elcamino #vandring

Av Amisa - 27 oktober 2019 18:36

Lite då och då träffar jag på barn som vandrar Caminon tillsammans med sina föräldrar och då har jag funderat på om det är en bra idé att ta med barnen på vandringen.

Jag tror jag träffat ungefär 6 barn, de flesta i åldern 8-10 år. Jag antar och hoppas att föräldrarna har frågat sina barn om dom har lust med detta äventyr, innan dom ger sig iväg. Jag har sett dessa barn kämpa ute under dagarna och ibland ser dom så trötta ut att jag är mycket tveksam till om det är en god idé. Dom får också mycket positivt: mycket frisk luft och motion, de lär sig om livet, sig själva och sin omvärld och det kan nog bidra till ett bra självförtroende - att veta att dom klarar av något som är svårt.

Unga barn är väldigt beroende av sina föräldrar och gör ofta allt för att vara föräldrarna till lags och ställa upp på det som förväntas av dom. Och hur många 8-åringar förstår innebörden av att säga ja till att vandra 80 mil. Förstår dom hur lång tid det kommer ta och hur det är att vandra dag ut och dag in, ibland med skoskav och värkande muskler? Ja tror knappast det, för det är svårt även för en vuxen att helt förstå innan man har prövat. Dessutom undrar jag hur man gör med skolgång och läxläsning? På ett härbärge är ofta ens personliga utrymme begränsat till en bädd i en våningssäng. Hur klarar man av att sköta läxläsning där? Vi är ju mitt under en skoltermin nu, så frågan känns relevant.

Är det inte så att detta är föräldrarnas dröm som pådyvlas deras barn (förmodligen i all välvilja - man tänker att detta är bra för barnen också)? Jag tänker att föräldrarna kanske borde förverkliga sina drömmar innan de skaffar barn, eller vänta tills de växt upp. Eller så kanske det finns mor- eller farföräldrar som tillfälligt kan ta över omvårdnaden medan föräldrarna är ute och vandrar?

Ett annat bättre alternativ tycker jag i så fall är att vandra en kortare sträcka t ex från Sarria till Santiago de Compostela. Det tar ca 5 dagar, vilket är en mer överskådlig tidsram för en 8-åring och en mer lagom stor utmaning. Skulle det ge mersmak finns ju möjligheten att komma tillbaka senare och gå en längre sträcka. Då förstår dom bättre vad det är dom ger sig in på.

Vad tycker ni? Är jag onödigt hård mot föräldrarna? Överväger fördelarna mot nackdelarna för barnen?


#elcamino #vandring

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards