Alla inlägg den 23 oktober 2019

Av Amisa - 23 oktober 2019 21:04

I morse hade jag sovmorgon. Det verkade riskfyllt att ge sig ut på en liten stig på ett högt berg i mörker, blåst och dimma så jag gav mig inte av förrän kvart över åtta på morgonen och det var fortfarande inte riktigt ljust då. Efter någon kilometer kom jag till stenen som markerar gränsen till Galicien. Det är den sista spanska provins som jag kommer att vandra i under min pilgrimsvandring.

Lite senare kommer jag upp till byn O Cebreiro där dimman ligger tät och det blåser något alldeles förskräckligt. Min japanska vän tänker gå upp till toppen men inser efter en kort bit att hon nästan blåser omkull så hon vänder om igen och tar samma väg som alla vi andra. Att bestiga toppen är nog ingen idé idag, man ser ändå inget pga dimman.

Där fanns bl a denna staty.

Husen ser lite annorlunda ut här, de är gjorda av en annan slags sten än jag sett förut.

Också kyrkorna ser annorlunda ut.

Och ytterligare en staty av en pilgrim.

En grupp hästar står och väntar på att få ge sig iväg med sina ryttare.

Där långt nere i dalen skiner solen. Om vi har tur spricker det kanske upp här också? Men nej, hela dagen är det molnigt, blåsigt, disigt och svinkallt. Det här är första dagen jag får användning för nästan a?la mina kläder. Kanske bra trots allt att jag släpat med mig dom?

Och nedanför branten ligger äntligen byn som jag tänker sova i, Fillobal.

Nu är det bara 14 mil kvar att vandra och jag räknar med att det kommer ta ytterligare en vecka.


#elcamino #vandring #ocebreiro

Av Amisa - 23 oktober 2019 16:52

Idag har det varit en riktigt härlig vandringsdag. Det märks att hösten har kommit och det har varit lite kallt så för första gången har jag använt mina finger antar, men det är en fin klar dag. Vägen följer en liten flod genom en dalgång och längsmed dalgången ligger små fina byar med några kilometers avstånd. Det är alltid roligare att vandra med intressant natur runtomkring och korta avstånd mellan byarna. Det konstiga är att jag då inte upplever vägen som lika lång.

Trots att klockan är över 11 så ligger fortfarande morgondiset kvar över bergssluttningarna.

I byn Vega de Valcarces hittar jag en liten fin kyrka som är öppen.

Lite statyer i samma kyrka.

Och några nyfikna gäss.

Och bruna fina hönor.

Vattnet i floden är kristallklart och jag tänker på när jag för några veckor sedan badade fötterna i floden i Burgos. Då var det värmebölja, nu är det frisk höstligt istället. Det skulle vara fint att vara här när det är sommarvärmen, då skulle man kunna ta sig ett dopp här.

Efter byn las Herreiras börjar stigningen upp mot O Cebreiro.

Det är gott om kor här och det klingar så fint om bjällrorna dom har på sig.

Här finns också hästar för man kan rida upp till toppen om man inte orkar gå.

Efter en rejäl klättring uppåt har jag nått byn La Fabe där jag skaffar ny energi genom att dricka apelsinjuice med ingefära i.

Här finns en hund som ser ut att vara död, trots att det sen visar sig att han lever. Några hästar med ryttare red förbi på väg ner mot Las Herreiras och efter en stund kommer en lös häst travande för sig själv efter de andra.

Högt uppe på berget växer det fullt av lila blommor. Dom påminner om krokusar. Kanske är det något liknande och kanske kan dom blomma två gånger om året om vädret är det rätta?

Långt där borta i horisonten kom jag tidigare gående ifrån flodravinen, men nu är jag nästan 2/3 väg upp mot toppen som jag ska bestiga imorgon. Jag hoppas vi får lika fint väder då!

Där straxt över oss syns byn där jag ska övernatta, Laguna de Castilla. Imorgon kommer jag att gå in i Galicien, den sista provinsen jag kommer till på den här vandringen.

Och så har jag fått en ny vän från Japan. Vi diskuterar mycket om meningen med livet och vad som egentligen är viktigt i tillvaron. Hon har ett otroligt brett perspektiv för hon är nyfiken på hur andra ser på livet och hon träffar många väldigt olika människor i sitt frilansjobb där hon jobbar med Japans motsvarighet till SIDA om jag förstått saken rätt.


#elcamino #vandring

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards