Alla inlägg den 7 oktober 2019

Av Amisa - 7 oktober 2019 21:23

I kyrkan i Hontanas fanns meddelanden med positiva tankar, ungefär som visdomsorden i lyckokakor.

Den jag tog löd så här:
"We can see through others only when we can see through ourselves".

Dvs Vi kan endast genomskåda andra (förstå andra) då vi kan genomskåda oss själva.

Det stämmer bra med min egen upplevelse, att när jag började förstå mig själv bättre och varför jag ibland inte fungerade så bra, så ökade också min förmåga att se och förstå när andra personer beter sig dysfunktionellt. Ibland behöver man kunna se saker ur ett ovanifrån-perspektiv.


#elcamino #vandring #positivatankar

Av Amisa - 7 oktober 2019 20:59

Ibland saknar vi människor som inte längre finns i våra fysiska liv. Det kan vara så att de dött, flyttat iväg långt bort, att oläkta själsliga sår gör det omöjligt att träffas och umgås eller någon annan anledning.

Det sätt jag ser på saken är att dom människor vi verkligen älskar, bär vi med oss i våra hjärtan. Dom finns där även om dom inte syns, men vi känner deras närvaro. De dyker ibland upp i våra drömmar, våra tankar eller i meditationer och det finns alltid en kontakt via våra hjärtan.

Laleh har beskrivit det så fint i hennes låt "Snö":


https://www.youtube.com/watch?v=Oq6vvD6o-Es


#kärlek

Av Amisa - 7 oktober 2019 17:20

Jag har ju glömt att berätta för er att jag för ganska många dagar sedan kom in i en ny region. Efter regionerna Navarra och Rioja är jag nu i Castilla y Leon. En skylt jag såg i går morse, sade att det var 47 mil kvar till Santiago de Compostela. Sedan dess har jag gått ytterligare ca 3 mil, så nu borde det återstår ca 44 mil av de totalt 80.

Jag har idag kommit till byn Itero de la Vega, som ligger mittemellan Burgos och Leon. Det innebär att jag nu befinner mig på mesetan, högplatån, där det är ganska platt och det är ett väldigt öppet landskap med lite möjlighet till skugga när vi vandrar. Sån tur är så har det inte varit lika varmt som det var förra veckan. Dagtid har det varit ca 23-24 grader i skuggan.

Här den platta högplatån.

Idag hittade vi i alla fall ett ganska högt berg att klättra över. Vid den lägre kullen i bakgrunden ligger staden Castrojeriz.

Hur står det till med min hälsa då? Jo tack, ganska bra. Har lite skavsår på mina lilltår och lite problem med att höger hand domnar ibland och att jag får kramp i den när jag sover. Det är ett gammalt problem med karpaltunnelsyndrom som gör sig påmind. Jag försöker undvika problemet genom att inte använda höger gåstav så mycket, så att handen får vila. Men skam den som ger sig!


#elcamino #vandring

Av Amisa - 7 oktober 2019 16:44

I morse var jag med om något spännande! Det är tidig morgon och jag vandrar i det kolsvarta mörkret med pannlampa på när jag plötsligt får syn på ett par väldigt gröna ögon som stirrar på mig i mörkret. Ägaren till de gröna ögonen blir lika förvånad som jag och slinker över stigen och skuttar ner i en brant stenslänt. Jag ser också en liten mus rädda sig över åt andra sidan av stigen. Uppenbarligen råkade jag störa jakten för ett rovdjur, okänt vilket. Förmodligen var han så upptagen med jagandet att han inte märkte min närvaro förrän jag var alldeles inpå. När jag passerade tittade jag ner mot slänten och såg återigen de knallgröna ögonen stirra upp mot mig.

Först när jag såg ögonen trodde jag det var en katt, men kattens ögon brukar se gula ut när de reflekteras i ljus. Och när den sprang över stigen straxt framför mig såg jag att den var större än en normal tamkatt.

Så vad var det jag såg då? Det såg ut som ett kattdjur, men lite större. Jag tyckte den var svart och vitfläckig, men min pannlampas blåvita sken kan ha förvanskat färgerna? Djur brukar ha färger som smälter in med den omgivande naturen, så kanske var den brun och beige fläckig? Jag tänker på att det finns iberiska lokatt och att den är mycket mindre än vår nordiska lokatt. Jag vet också att i Portugal finns även en "gato bravo", en vildkatt, och en sibetdjur (kattliknade djur). Kanske finns de även här? Eller kan det ha varit en räv?

När jag kommer hem igen får jag nog försöka efterforska lite mer vilka slags rovdjur som finns i denna region, Castilla y Leon i Spanien. Om det är någon som har en idé, så dela gärna med er av kunskapen!


#elcamino #vandring #genett

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards