Alla inlägg den 26 oktober 2019

Av Amisa - 26 oktober 2019 21:31

Återigen har jag haft en väldigt fin vandringsdag. Tidigt imorse i mörkret sprang jag på mannen som hjälpte mig igår då jag ramlade omkull. Jag fick tillfälle att återigen tacka för hans stöd och så tittade vi på den fantastiska stjärnhimlen tillsammans.

Senare under dagen passerade jag Castromaior, en väldigt gammal bosättning högt uppe på ett berg. Den har funnits där sedan järnåldern.

Dom här små husen har blivit väldigt vanliga. Dom är för att lagra säd och grödor i.

Här har någon gjort två fåtöljer av två trädstammar.

Och här ett litet besök vid ladugården.

Och så såg jag ödlor... Och lyckades fånga dom på bild också.

Och dom här fina blommorna som liknar scilla fast de är lila till färgen.


#elcamino #vandring

Av Amisa - 26 oktober 2019 21:08

Idag träffade jag ett irländskt par. Kvinnan i paret hade länge drömt om att gå Caminon och dom hade många bekanta som gjort det.

Tyvärr hade livet kommit emellan precis som det brukar. Kvinnans nittioåriga mamma hade de senaste åren varit sjuk och behövt deras hjälp. Nu hade mamman dött och nu hade dom åter tid att göra något som de själva önskade sig. Återigen hade tanken på Caminon dykt upp. Hon hade nämnt det för sin man, men förväntade sig inte så mycket gensvar. Men han tyckte också att det vore bra om dom tog det lugnt och gjorde något för sig själva och så en dag när hon kom hem från jobbet hade han sagt att nu hade han bokat flyg och hotellrum för sträckan Sarria till Santiago de Compostela. Och nu var dom här och vandrade.....

När dom hörde att jag vandrat hela vägen blev dom nyfikna och hade många frågor. Och så hade dom en idé som jag tycker verkar väldigt klok, att ta detta som en testvandring och om dom gillar det, kanske komma tillbaka en annan gång och gå en längre del av sträckan. Det verkar väldigt klokt, då får man prova på en liten del av vandringen som inte är så tuff och de slipper upplevelsen av att deras första kontakt med Caminon blir att ta sig den första riktigt jobbiga sträckan över Pyrenéerna. Jag har hört att många ger upp efter några dagar eftersom dom inte hade varit inställda på att det skulle vara så tufft.

Jag tror det är viktigt att man lägger upp vandringen helt efter sina egna förutsättningar och struntar i vad andra säger eller hur guideböckerna tycker att man ska göra.

Gå i en takt och rytm som är bekväm för dig, välj lagom långa etapper så att du tycker det är kul att gå, ha sällskap med någon eller gå ensam beroende på vad du känner dig mest bekväm med. Kom tillbaka och gör delsträckor om du inte har tid eller lust att gå hela sträckan på en gång. Skicka din packning med transportbil om det känns som ett stort hinder att bära den själv och stanna så ofta du behöver.

Vi är alla unika individer och behöver olika saker, det gäller även för vad Caminon kan ge just dig!.


#elcamino #vandring

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards