Alla inlägg den 4 oktober 2019

Av Amisa - 4 oktober 2019 22:12

"Morgonstund har guld i mund" brukar man säga och det verkar ännu mer sant när solens första strålar lyser upp omgivningen med sitt gyllene sken. Tidigt på morgonen går jag över en kulle och där står ett kors ovanpå en stenhög.

Brevid korset står en grupp med pilgrimer samlade och pratar om Caminon och varför man ska göra den. Jag wallraffar mig lite in i gruppen för jag är nyfiken på vad de pratar om. Han berättar att det är en tradition att man lägger en sten på högen som en symbol för något man behöver lägga bakom sig. Medan man vandrar ska man fundera på vad som fungerar bra i livet och som man vill behålla i sitt liv och vilka negativa saker man har i sitt liv som man bör sluta med. Det kan t ex vara dåliga vanor, dåliga relationer eller ett felaktigt sätt att tänka om sig själv. Sedan berättar en av personerna i gruppen vad han kommit fram till. Jag känner att jag saknar min församling där hemma och våra präster som alltid säger så kloka saker.

I en by jag passerar ser jag den här roliga muralmålningen, med en pilgrim som kånkar sin tunga ryggsäck men mest verkar fundera över varför han gör detta istället för att sitta hemma och lata sig i fåtöljen.

Jag är på väg till Burgos och de sista 8 km går längsmed en porlande flod. Det är grönt och fint runt omkring, först är det skog och lite senare övergår den i en park.

Till slut kommer jag till centrala stan och mitt härbärge. Det ligger straxt ovanför den väldigt vackra katedralen. Jag har beslutat mig för att stanna ytterligare en natt här, så imorgon ska jag se mig om lite mer i staden.

Här pågår något slags medeltidsfirande och på kvällen vimlar det av folk på marknaden som pågår. Jag inser att jag kommer sakna värmen och människorna när jag senare i höst återvänder till höstrusket och mörkret i Sverige igen. Om det inte vore för att jag vill hinna hem för att träffa sonen och barnbarnet innan de reser bort över julhelgen och nyår så skulle jag lätt kunna tänka mig att stanna ytterligare några veckor här när vandringen är över.


#elcamino #vandring

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards