Direktlänk till inlägg 31 oktober 2021

Det finns också en motsatt rörelse!

Av Amisa - 31 oktober 2021 19:00

Idag har jag varit i kyrkan och jag var med i gruppen som hade hand om själva gudstjänsten. Jag bidrog med två solo-sånger och sjöng också två psalmer ihop med en man. Bland det bästa med att sjunga i kyrkan tycker jag är att jag får väldigt fria tyglar att välja låtar, så länge musikern lyckas hitta noter till låten så brukar det gå bra. Jag hade hittat två väldigt vackra låtar på dagens tema som var ”Frälsningen”: ”För evigt din” (om relationen med Gud) och ”Jag vill tro” (om hur öppenhet och ärlighet mellan oss människor leder till förståelse och kärlek i Jesus anda). Innan gudstjänsten bad jag till Gud om hjälp med att vara autentisk så att jag når fram till människornas hjärtan. Jag tänker att om vi så bara lyckas nå fram till en människas hjärta så har vi lyckats med det vi förutsatt oss, når vi fler så är det bara ännu bättre. Jag blev jätteglad när flera personer efteråt tackade för sången och uttryckte att dom hade känt sig berörda av låtarna och en ung man sa att han hade fått ståpäls på armarna av musiken, den gick rakt in i hjärtat på honom. Vad fint då har vi alltså lyckats!






   






På kyrkkaffet efteråt pratade jag mycket med några personer jag inte sett förut. En ung kille var från en av våra systerförsamlingar i ett av Norrköpings ytterområden. Dom startade församlingen för bara några år sedan och jag har varit nyfiken på den församlingen och tänkt att jag kanske skulle besöka dom någon gång. Han pratade om dom möten och träffar dom brukar ha och det lät intressant så kanske jag gör slag i saken snart. Det är en församling som är väldigt mångkulturell och det tycker jag är intressant, man lär sig mer när man möter människor som kanske har ett lite annorlunda perspektiv mot det man själv har. Sedan träffade jag en kvinna som har sin bakgrund från Chile. Hon har bott i olika städer i Sverige sedan hon var en ung vuxen, men i Norrköping är hon ganska nyinflyttad. Därefter kom det en ung man och ville prata, han är med i vår kyrka sedan ungefär tjugo år tillbaka men av någon märklig anledning tycks vi inte ha sprungit på varandra tidigare. Eller rättare sagt så är väl den märkliga anledningen Coronan, jag gick ju med i kyrkan straxt innan den bröt ut och sedan har mycket av kyrkans verksamhet varit digitalt och vi har inte träffats så mycket fysiskt. Han hade en väldigt intressant livsberättelse. Han kommer från Irak där han tillhörde en kristen minoritet, med arameiska som modersmål. Det språket är tyvärr på väg att dö ut, för under Saddam Husseins regeringstid så var dom förbjudna att använda sitt språk och själv kan han bara tala det och inte läsa det. Ändå levde då minoritetsfolk relativt fredligt sida vid sida med sina arabiska grannar, medan dom nu utsätts för mer förföljelse och våld än tidigare.


Jag berättade att jag bara varit troende i några år och hur min väg dit sett ut och den unge mannen  tyckte att det var positivt att det finns människor som hittar till tron, annars hör man vanligen mest talas om människor som lämnar kyrkan. Men jag tycker mig också se en annan parallell utveckling, den är inte så stark ännu, men på klart uppåtgående. Precis som när ett frö tar rot och börjar gro så dröjer det ett tag innan rötterna blir tillräckligt kraftiga för att tillväxten ska skjuta fart. I Norrköping har under dom senaste tre åren inte mindre än två nya equmeniaförsamlingar startats, nu finns totalt fyra kyrkor. Jag har ett antal vänner som varit vilsna i livet och som liksom jag kommit till tro, flera av dom tillhör dom här församlingarna som dykt upp dom senaste åren. I Stockholm har Katarinakyrkan gått i bräschen och fyllt sin kyrka till brädden med nya människor och rörelsen med sinnesromässor och livsstegenmässor sprider sig ut i landet som ringar på vattnet med all sin energi och aktivitet.






 





Jag tror det här är början på en trosrevolution, där också människor som traditionellt inte haft någon tro sedan barnsben, nu börjar hitta hem till en ny och stöttande gemenskap likt Befrielseteologin som vi såg i Latinamerika på 80-talet!

  

 

 


Hör dom fina låtarna:

För evigt din & Jag vill tro

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards