Alla inlägg den 29 oktober 2021

Av Amisa - 29 oktober 2021 21:44

Här är en jätteintressant berättelse om en nära-döden-upplevelse som denna man upplevt. Hans berättande låter väldigt äkta, ändå tänkte jag att berättelsen är så uppseendeväckande att jag ville kolla upp honom – och ja, det verkar vara sant (men mycket ljug sprids ju också på Internet).


Hans namn är Howard Storm, han är 75 år gammal och händelsen han berättar om hände när han var ungefär 40 år. Vid tidpunkten var han professor vid ett amerikanskt universitet (jag tänker att det borde vara svårt att ljuga om utan att bli avslöjad) och ordförande för konstavdelningen där och han var en rationell person som inte trodde på saker man inte kan ta på och han var ateist. Efter händelsen förändrades hans liv totalt. Han har skrivit en bok om sin upplevelse och också deltagit i en del talkshows, till exempel Oprah Winfrey.





Howard Storm - överlevare.

 






En sak han berättar om, för mina tankar till dödsätarna som fanns med i någon Harry Potter bok. Kanske J.K Rowling hämtat inspiration från denna berättelse?






Howard Storm, “4 Magic Words Got Him Out of Hell (32 min)| Near Death Experience”; (https://youtu.be/diPhrDPH8U8):


#dödsätare #näradödenupplevelse

Av Amisa - 29 oktober 2021 12:53

Igår fick jag lära mig vad ordet filosofi betyder.




Filosofi = Kärlek till vishet

 

 

 

Ja jag som är en riktig kunskapsjunkie borde väl veta det redan, men nä. Jag har länge varit nyfiken på det ämnet, för enligt min ringa mening så går ingenting upp mot ett riktigt djupt och meningsfullt tankeutbyte. Så kanske är det dags att sätta mig mer in i det nu?

 

 

Jag hittade föreningen Duga i Göteborg som är politiskt och religiöst obundna och som pysslar just med sådana frågor:

Duga - En plats för nyfikna individer




Attans också att jag bor så långt från Göteborg, det dom håller på med verkar väldigt spännande. Men jag får väl leta vidare och se om jag hittar något lika spännande på närmare håll.





På Dugas sida kan jag också läsa om hur Aristoteles tänkte om vänskap.

Aristoteles delade in vänner i tre olika kategorier:
 
Användbara vänner (= Bruksvänner)
Lustans vänner (= Nöjesvänner)
Varaktiga vänner (= Sanna vänner)
 



Användbara vänner är personer som man bara är vän med för att kunna dra någon typ av nytta av relationen, egentligen bryr man sig inte alls om den personen och har inget till övers för den.


Lustans vänner är sådana man partajar med och har kul tillsammans med, men den dagen då man inte mår bra så är man inte kul att umgås med längre.


Varaktiga vänner är dom sanna vännerna, dom som väljer att finnas i ditt liv både när du har bra dagar och dåliga dagar och det är en bestående vänskap.

  


#filosofi #vänskap

Av Amisa - 29 oktober 2021 12:16

Jag hittade fem medvetenhetsövningar som jag gärna vill dela med er. Jag har ändrat lite i texten för att göra den lite lättare att ta till sig, men jag hoppas att den fortfarande har samma andemening som ursprungstexten (som du hittar i länken längst ner på sidan). I det här inlägget finns övning nummer två, dom följande övningarna har jag tänkt att publicera en varje dag. På det sättet hinner man begrunda texten och kan börja utöva detta i sitt dagliga liv om man så önskar. Övningarnas syfte är inte att ge oss dåligt samvete, utan att hjälpa oss att ta ut en riktning mot mer frihet, förståelse och medkänsla.






 






Andra övningen: Verklig lycka


Medveten om det lidande som orsakas av utnyttjande, social orättvisa, stöld och förtryck är jag fast besluten att utöva generositet i tanke tal och handling. Jag har bestämt mig för att inte stjäla och att inte äga något som borde tillhöra andra. Jag ska dela med mig av min tid, energi och materiella resurser till de som behöver.


Jag ska öva mig i se djupt för att erfara att andras lycka och lidande inte är skilda från min lycka och mitt lidande, att verklig lycka inte är möjlig utan förståelse och medkänsla och att jagande efter rikedom, berömmelse, makt och sinnesnjutning kan åstadkomma mycket lidande och förtvivlan.


Jag är medveten om att lycka i första hand beror på min egen attityd och mina tankar och inte på yttre omständigheter. Jag kan leva lycklig i det här ögonblicket helt enkelt genom att erinra mig att jag har mer än tillräckliga förutsättningar för lycka.


Jag har beslutat mig för att leva och försörja mig på ett sätt som är i harmoni med mina ideal om kärlek, medkänsla och Rätt leverne, så att jag kan vara delaktig i att minska lidandet för jordens varelser och minska mitt bidrag till den globala uppvärmningsprocessen.





 

Här finner du dom övriga övningarna:

Övning 1 - Vördnad för livet



Orginaltexten kommer från denna sida:
https://www.gladjenskalla.se/medvetenhetsovningarna/




#lycka #medvetenhetsövningar

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards