Alla inlägg den 14 oktober 2021

Av Amisa - 14 oktober 2021 22:04

Ja, just så är det, precis som i denna låt!




En sån människa vill jag vara – en som lyssnar och som finns där både när livet är uppåt, och även när det är neråt. En människa som också ser vad som pågår bakom den skyddande fasaden hos en medmänniska.





 






Ingmar Johansson & Irma Schultz Keller, “Jag vill tro”; (https://youtu.be/fpi5RZq6-yw):


#vemväljerjagattva


Av Amisa - 14 oktober 2021 14:48

”Högpresterande personer har ofta svårare än andra att identifiera sig med sina framgångar. De arbetar hårt, fixar och donar ständigt, blir som besatta, håller sig undan och funderar på hur de ska presentera sig för andra i ett positivt ljus. Men inom sig bär de på ängslan, stress, skam, tvivel och förvirring.

 

 

 

 

Tillståndet kom att kallas bluffsyndromet. Det är inte en psykisk sjukdom. Det är en epidemi. Det är att förföljas av tankar att man inte är lika smart eller snäll eller tuff eller god eller framgångsrik eller lycklig, som man fått andra att tro att man är. Att det jag , som man ansträngt sig så för att visa upp för andra, inte är ens verkliga jag.Ironiskt nog känner sig det sanna och oälskade jaget, det som man gör allt för att dölja, mer och mer övergivet, ju populärare ”bluffjaget” blir……..

  

 

 

 

 

Var är du – ditt sanna jag?……Vem är den

 

där skrajsne och skamsne killen, som

 

gömmer sig och låtsas som om allt är bara

 

bra, och som blundar för att inte bli sedd,

 

inte ens av den som älskar honom mest?

 

 

 

 

 

Brist på kontakt i dina relationer? Du kan faktiskt själv välja att koppla in kontakten igen, men det kräver att du är modig.

 

 

 

 

 

De som upptäckte bluffsyndromet säger att det bara läker, om vi gör just det, som vi inte vill: släpper andra inpå livet och fattar mod att visa hur rädda, svaga och skamsna vi faktiskt är. Först då kan människorna i vår omgivning se – och älska – våra sanna, äkta jag.”

  

 

 

 

”Jag vill vara öppen om vem jag är, och ändå gömmer jag mig. Det jag vill är motsatsen. Jag vill……

  • Varken låtsas eller dölja något.
  • Vara samma person i offentligheten som privat.
  • Leva som jag lär.
  • Förstå mitt eget värde.
  • Sluta jobba på att polera min image.
  • Strunta i vad andra tycker om mig.
  • Helas från allt som gör att jag känner behov av att gömma mig: girighet, lusta, bedräglighet, småaktighet, avundsjuka och lust att döma.
  • Känna djupt, men utan att vara kinkig, eller tvärtom: utan att blunda för verkligheten.
  • Vara sann.”

 

 

Citaten kommer ur Jag skulle gilla dig mer om du var mer som jag som är skriven av John Ortberg.

 

 

#närhet

Av Amisa - 14 oktober 2021 14:37

Vad kan man göra för att förbättra relationerna man har i sitt liv? Här kommer några tips:



 

 

Fem relationsvårdande goda vanor:

  • Att vi medvetet satsar på dagens förstakontakt med vår partner.
  • På återföreningen efter arbetet.
  • På ömhet.
  • På en dejt i veckan (då vi inte låter oss distraheras av något annat).
  • På att uttrycka vår uppskattning av personen

  

 

 

Detta kräver bara några minuter av vår tid men kan avgöra, hur intim en relation i praktiken blir.

 

 

 

 

Med kärlek och medkänsla kan vi hjälpa varandra genom livets svårigheter - vi bär varandra, en win-win relation.

 

 

 

 

 

Hur kan man skapa mer intimitet i sitt liv?

  • Arbeta flitigt och med glädje.
  • Uppmuntra någon i din närhet.
  • Skriv något lekfullt i nästa e-mejl eller sms, så att mottagaren blir glad.
  • Lägg märke till ansiktsuttrycket hos nästa person du träffar och vad det säger dig om hans eller hennes sinnesstämning.
  • Be om förlåtelse.
  • När du kommer för sent till ett möte för att du startade för sent, skyll då inte på trafiken.
  • Låt medtrafikanten saxa in framför dig vid nästa påfart på motorvägen.
  • Var tålmodig mot honom eller henne, som är så knepig.
  • Skäll inte på dina barn.

  

 

Citaten kommer ur Jag skulle gilla dig mer om du var mer som jag som är skriven av John Ortberg.

 

#närhet

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards