Direktlänk till inlägg 17 oktober 2021

Hög på doftande cyklamen!

Av Amisa - 17 oktober 2021 21:18

Igår skulle jag ut till brorsan och min svägerska för att fira hennes födelsedag. Jag tänkte ta med mig en blomma och när jag klev in i blomsterhandeln så kände jag genast den underbara doften av blommande cyklamen. Det är bara ett fåtal cyklamen som doftar, för dom sorter som är mer förädlade brukar inte ha någon märkbar lukt. Så där stod jag inne i affären och luktade på den ena blomman efter den andra, som en annan Ferdinand.

Vill man ha cyklamen med doft ska man kolla på små exemplar med rosa blommor, dom brukar dofta starkast. Jag kommer aldrig glömma den gången då min syster och jag för första gången såg cyklamen blomma vilt ute i naturen. Vi var i Montenegro och bodde på ett hotell vid en av fjordarna. På kvällen var vi nere och gick backen ner mot vattnet. Kvällen var kylig och så kände vi den fantastiska doften. Vi visste inte vad det var som luktade, vi trodde det var något träd eller någon buske med blommor som doftade. Vi luktade på nästan allt, men utan att hitta varifrån den kom, men till slut fick jag syn på några små anspråkslösa cyklamen blommor som växte delvis täckta av gräs. Alltsedan dess blir jag helt bananas när jag hittar doftande cyklamen i en blomaffär.




Och här är ett av underverken. Det fick bli två, för det är ganska små plantor.





Köpte också en suckulent till mig. Jag tänker att det är bra blommor att ha om jag under perioder är bortrest, ute och åker i bilen. Dom klarar sig nog ett bra tag utan vatten.





Idag var syrran och jag och hälsade på vår mamma på äldreboendet. Syrran hade fixat en jättegod äppelpaj och den blev väldigt populär. Det blev många påfyllningar. Efteråt passade vi på att ta en liten promenad ute i den sköna höstsolen.



Mamma och syrran lapar sol för fullt.





Vid äldreboendets entré fanns det också jättefina blommor.




Vi såg också en hel skock med fåglar som tjattrande väldigt högt. Dom satt i en buske med nyponrosor och käkade bär för fullt.





Efter besöket lämnade jag återigen Pärlan på "husbilsdagiset" med sina andra kompisar. Det är så skönt att ha en egen parkeringsplats nu och inte behöva åka runt och leta plats ute på gatan. Det brukar vara hopplöst framåt eftermiddagen och kvällen, särskilt under det senaste året när så många jobbar hemifrån.



Jag tycker det är lite kul att grannbilen också är en nästan likadan bil, men jag gissar att den är några årsmodeller yngre. Den är lite vitare och lite fräschare, kanske en lillebror. Framför oss står också en Hobby, men den är av ännu nyare snitt och liknar inte dom här bilarna alls till det yttre. En liten sladdis kanske? Pärlan är nog en storasyster. :)

 
 
wiolettan

wiolettan

18 oktober 2021 11:55

Cyklamen, den blomman är fin och jag har genom åren haft många. Men, någon som doftar, nej det kommer jag inte ihåg.
Fina bilder.
Gott med äppelpaj, förstår att det smakade bra hos er också.
Detta med parkeringsplats är ibland riktigt besvärligt hos oss. Fullt överallt, om man kommer senare på kvällen. Jobbigt, och ändå betalar vi 600:- varje månad för parkering.
Fint att du har en egen plats för den fina husbilen.
Kram och ha det bra.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

18 oktober 2021 23:53

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards