Inlägg publicerade under kategorin Paddling

Av Amisa - 7 september 2020 22:41

Idag fick jag sån lust att sjunga lite under min paddling. Det är så härligt att sjunga något som ger en lagom rytm som passar till paddeltagen! Här kommer dom....

Och här är texten som den skulle vara   om jag lyckats komma ihåg den. Jag skyller på att det var 35 år sedan jag lärde mig låten, så den har halkat ur minnet lite även om den är enkel. Detta är en låt man sjunger då man paddlar eller ror och om man är flera personer så sjunger man den i kanon.

My Paddle's Keen and Bright

My paddle's keen and bright
Flashing with silver
Follow the wild goose flight
Dip, dip and swing!

Dip, dip and swing her back
Flashing with silver,
Follow the wild goose flight
Dip, dip and swing!

Och här kommer den fullständiga texten till den.

Down to the River to Pray

(från filmen “O brother where art thou”, en film som handlar om en märklig händelse några småbusar är med om under USA:s ekonomiska depression på 1930-talet)

Good Lord, show me the way

O sisters, let's go down

Good Lord, show me the way

O brothers, let's go down
Let's go down, come on down
Come on, brothers, let's go down

Good Lord, show me the way

O fathers, let's go down

Good Lord, show me the way

O mothers, let's go down
Come on down, don't you wanna go down?
Come on, mothers, let's go down

Good Lord, show me the way

O sinners, let's go down

Av Amisa - 7 september 2020 16:07

Här sitter jag på en klipphäll och filosoferar över livet. Jag fick sällskap av någon sorts liten gräshoppa.

Tänk att mat smakar så mycket bättre ute i skogen. Idag blir det fesljummen fisk med tomatsås och den smakar helt underbart!

Av Amisa - 7 september 2020 14:17

Idag skippade jag linedancen för att istället ta till vara på det fina vädret. Vem vet, kanske det här blir årets sista? Jag bestämde mig för att åka till en sjö som jag tycker väldigt mycket om, Stora Skiren nära Finspång.

Precis brevid parkeringen hittade jag dom här fina blomkålssvamparna. Jag tänkte plocka dessa innan jag åkte hem men glömde tyvärr bort att göra det!

Av Amisa - 27 augusti 2020 21:39

Idag har jag varit och paddlat i sjön Stora Skiren straxt utanför Finspång. Den har en liten ovanlig form, den är varken avlång eller cirkelformad. Istället går den runt runt som en kanelbulle och det är första gången jag paddlar i en sjö med den här märkliga formen!

Här finns en fin badplats som jag valde som startpunkt.

Utmed hela norra sidan av sjön finns många fina badklippor.

Och så lite mer branta klippor.

Här är den norra viken där sjön tar slut i denna riktning.

Men sjön gör en U-sväng och går sedan i den rakt motsatta riktningen.

En kul ö med stora klippblock.

Och så lite näckrosor. Det är fint med vattenväxter då det finns lite lagom mycket av dom (till skillnad mot den igenväxta sjön som jag besökte vid förra paddelturen).

Här tar sjön slut och här finns också en bra badklippa så jag bestämde mig för att det var dags att gå iland ett tag.

Sedan blev det både ett och två bad och här mitt uti skogen där det varken fanns hus, vägar, folk eller andra båtar passade jag på att näcka. Då känner jag mig riktigt fri!

Det enda hus som fanns vid sjön var det här fritidshuset, men nu var där tomt.

Fyra storlommar simmar en bit bort. Vanligtvis ser jag bara enstaka individer, men här är det ett helt gäng. Här hörs också deras karakteristiska varningsläte, dom är antagligen lite på sin vakt på grund av min närvaro.

Här en av sjöns 180-graderskurvor.

Innan jag paddlade tillbaka till badplatsen tog jag sedan en tur i den andra riktningen och utforskade också viken söder om badplatsen. Och gissa vad jag fann där? Mer stora stenblock!

Sedan hann jag med ytterligare ett bad i det ljumma vattnet innan jag återvände hem.

Sommaren är definitivt inte slut ännu!

Av Amisa - 25 augusti 2020 22:15

Idag har jag varit och paddlat i Björkesjön norr om Finspång och det blev en väldigt annorlunda paddling mot vad jag hade tänkt mig.

Jag tänkte utgå från en badplats som fanns där och där var jättefint: stora gräsytor, sandstrand, badbrygga och flotte. So far so good......

Planen var sedan att paddla ur den här ganska djupa viken och ut i den större delen av sjön och sedan in i Börgölsån. Det var ganska byigt idag med vindar upp till 11-12 m/s så därför tänkte jag att lite å-paddling skulle vara skönt och avkopplande.

När jag kom ur viken upptäckte jag att det var alldeles gult av vattenväxter i änden av sjön. "Vad vackert tänkte jag!", men sedan tittade jag åt det hållet jag skulle paddla åt och upptäckte att hela sjön var täckt med dessa gula vattenväxter. Då var det inte riktigt lika trevligt längre!

Jag tänkte på vad jag hört när jag besökte Azorerna för ett antal år sedan. I många av deras vackra vulkansjöar hade det börjat växa väldigt mycket vattenväxter och det hade visat sig vara farligt för människor som fått för sig att bada i sjöarna. Flera människor hade fastnat i vattenväxterna och drunknat och därför var det nu förbud mot att bada där. Ja nu satt ju jag i en kanot, men skulle den kapsejsa eller om jag skulle fastna i växterna och inte komma loss så kan det vara farligt.

Jag googlade när jag kom hem och växten verkar vara sjögull, en invasiv vattenväxt.

Det fanns också ganska mycket vass i denna del av sjön. Jag bestämde mig för att vända innan jag kommit bort till platsen där inloppet till ån skulle vara.

Här hade varit trevligt att stanna om bara inte sjön varit igenväxt.

Istället valde jag att paddla runt hela viken där badplatsen ligger. Sedan blev det ett par dopp i sjön som fortfarande var varm och skön, trots att temperaturen i luften nu gått ner till 18-19 grader. Vid badplatsen skulle jag också kunna tänka mig att fricampa med husbil. Det är en lugn och fin plats men det är klart att det vore roligare om man också kunde paddla längre än bara runt den här viken då. Här kommer lite bilder från badplatsen.

På hemvägen svängde jag in mot Börgöl för att se hur ån som jag inte lyckades paddla i idag ser ut. Här kommer den rinnande från Björkesjön som jag just varit i.

Och här passerar den en liten fors innan den flyter vidare ner mot sjöarna Flaten och Ormlången där jag var och paddlade tidigare i somras. Det är jättemånga sjöar här som hänger ihop i ett stort sjösystem som går ända ner till Norrköping och hela vägen upp till Katrineholm.

Jag letade lite information om sjögull och hittade följande info hos Länsstyrelsen i Jönköpings län:

"Kan likna näckros

Sjögull är en vattenväxt med flytande, runda blad och gula blommor. Den kan likna näckros, men de gröna bladen är betydligt mindre och har vågiga kanter och de gula blommorna sticker upp någon decimeter ovanför ytan lyser på långt håll under blomningstiden i juli-augusti. Växten sprider sig med både växtdelar och frön och kan snabbt täcka stora delar av sjöars grundområden.

När växten breder ut sig blir den så tät att den skuggar liv under ytan som gör att arter dör vilket medför att hela sjöns ekosystem förändras.

Om du upptäcker sjögull

Hittar du misstänkt sjögull så kan du ta en tydlig bild på blad och blomma och rapportera fyndplatsen direkt till Länsstyrelsen. Det går även att rapportera fyndplats med bild och plats via hemsidan www.invasivaarter.nu.

Undvik att åka båt, paddla, fiska och bada vid sjögullsbestånd. Risken är stor att du sliter loss växtdelar och oavsiktligt sprider växten. I täta bestånd kan man dessutom fastna och det kan bli farligt. Kontakta Länsstyrelsen för råd innan du själv försöker ta bort sjögull.

Bästa utrotningsmetoden

Den bästa utrotningsmetoden är att täcka över hela beståndet så att ljuset stängs ute. Fotosyntesen hindras då och växten svälter ihjäl. Täckning behöver ske så snart som möjligt efter att isen gått upp och hålla på hela växtsäsongen."

Det verkar alltså väldigt svårt att bli av med växten och inget som lokalbefolkningen kan klara av själva. Jag ska kolla om även Östergötlands län har någon mejladress dit man kan anmäla förekomst av invasiva arter, för det här borde anmälas om det inte redan är gjort!

Uppdatering!

Rapportering av invasiva arter ska ske på denna sida hos SLU:

Av Amisa - 22 augusti 2020 21:26

Nu när jag besöker en plats så kommer mina funderingar på husbil in. Jag tänker "Här är trevligt! Här skulle jag kunna bo ibland om jag bosätter mig permanent i en husbil."

Senast idag tänkte jag så då jag var uppe vid Lilla Älgsjön en bit norr om Norrköping, Här finns ett naturreservat med flera vandringsleder som passerar här, två sjöar en kort bit från parkeringen, en kvart till närmsta affär och att åka in till stan tar ca 20-25 minuter. Här finns jättefina badklippor och vintertid kan man istället åka skridskor eller varför inte spark? Jag älskar att åka spark!

Den här platsen ligger ungefär två minuters promenad från parkeringen. Det är långgrunt och det finns en eldstad.

Det bästa i livet är fortfarande gratis och här är det gott om stora blåbär trots att jag såg många bärplockare ute i skogen idag.

På andra sidan om sjön finns den här badplatsen, även där många badklippor och i den här sjön är det fullt av stora klippblock överallt, både i sjön och brevid.

Och så här fin är utsikten när man åker härifrån! Man ser Bråviken breda ut sig nedanför.

Ja här skulle jag gärna bo och tänk vad fiffigt att kunna bo på olika platser beroende på var man känner för att befinna sig och vad man vill göra just den dagen!

Av Amisa - 21 augusti 2020 21:53

Om man funderar på att köpa en uppblåsbar kanot så behöver man känna till dom olika typer av kanoter som är vanliga på marknaden. Vad har dom olika modellerna för för- och nackdelar?

Här kommer en video som redogör för det.

J Baikoff, ”Choosing an inflatable kayak. What promo videos don't talk about”; (https://youtu.be/5U8u_rkNTSY):

Jag valde att köpa en Intex Challenger K1 som är en billig kanot av enklare typ. Den passar framför allt i smalare sjöar där det inte är alltför stora vågor eller väldigt mycket blåst. Den lämpar sig inte för paddling i kusten eller i mycket stora sjöar. Den väger 12,6 kg och när jag inte använder den ryms den i en väska och vintertid kan jag förvara den i en garderob eller ett förråd.

Den har inte så mycket plats för packning så tänker man tälta mycket så skulle jag rekommendera en större kanot, det finns uppblåsbara kanoter också för två personer. Lite packning kan man få ner bakom sitsen i den här kanoten. Jag skulle gärna se att det vore lite mer plats för benen, att kanoten gärna fick vara ca 20 cm längre där fram. Kanoten känns stabil även om det börjar blåsa en del, den går bra att paddla och tack vare rodret är den lätt att styra och vända på en femöring. Att blåsa upp den tar 10 minuter, det tar längre tid att packa den eftersom den behöver torkas av först. Jag köpte min kanot från en återförsäljare i Sverige. Det fanns billigare leverantörer i Spanien och Tyskland, men eftersom det är svårare att returnera varan om det är något fel på den och svårare att kolla om återförsäljaren är seriös, så valde jag att betala ca 100 kr mer från en svensk leverantör istället. Jag betalade knappt 1 400 kr för min kanot inklusive frakten och den kom en vecka efter att jag hade beställt den.

På mina turer brukar jag paddla ungefär 1,5 till 2 mil och jag har bara lite packning med mig: lite matsäck, några vattenflaskor, karta över området och ett par foppatofflor.

Att ha en uppblåsbar kanot är ett enkelt och roligt sätt att ta sig ut på sjön, nära naturen och bort från dom överfulla stränderna och istället hitta ett eget fint ställe att göra ett strandhugg på!

Här kommer en utvärdering av den kanoten jag valde.

Terradrift, “Inflatable Kayaks FTW! Intex Challenger K1 Review”; (https://youtu.be/X-LNIq0DTEk):

Av Amisa - 18 augusti 2020 23:55

Idag har jag varit i Näfssjön igen. Förra gången startade jag för sent och hann bara med norra halvan av sjön, men idag skärpte jag till mig och åkte iväg tidigare så jag skulle hinna med hela sjön vilket blir en paddeltur på ungefär två mil.

Vid en av dom få husen i norra änden av sjön såg jag den här fina flytbryggan med motor.

Jag såg storlommen igen, men som vanligt dyker den så fort jag plockar fram kameran. Den är lika skygg som Greta Garbo!

Där sjön är smal ligger vattenytan alldeles spegelblank. Straxt efter jag tog den här bilden ringde min bror och han pratade både länge och väl trots att jag berättade att jag satt mitt ute i sjön. Ja se dessa pensionärer, dom behöver prata av sig ibland. (Min bror är pensionär sedan ett halvår tillbaks).

Det börjar bli mer och mer saker jag vill ha med mig när jag paddlar, så nu fick även foppatofflorna följa med. Dom är sköna att ha då man gör strandhugg så slipper man få ont i fötterna av kottar,barr och stenar.

Jag börjar närma mig den södra änden av sjön.

Jag försöker navigera rätt för här delar sig sjön i tre vikar och jag ska ta den mellersta. Det här måste vara det som på kartan kallas ön, för enda förbindelsen till fastlandet är en bro.

Och så här ser det ut åt andra hållet, inte mycket till vikar här?

Det visar sig att det i alla fall är en liten öppning mellan landremsorna, men jag är skeptisk. Kan det verkligen vara rätt väg till den djupaste viken?

Sedan blir det ännu smalare tills det nästan bara är som en pytteliten å eller en stor bäck och det börjar bli ganska grunt också.

Men till slut kommer jag in i den södra viken och här ligger det mycket mer hus än det gör i den norra delen av sjön. Jag trodde jag skulle hitta någon badplats här och det är lite folk som badar vid en klippa, men jag är inte säker på att det inte är en privat badklippa så jag går inte i land där utan vänder tillbaka igen.

Inte heller från det här hållet kan man ana att sjön fortsätter framåt här!

Men snart är jag ute i den bredare delen av sjön igen. Det har börjat blåsa lite mer, men det gör inget för jag har medvind och tar mig snabbt framåt fastän jag paddlar i ganska maklig takt.

Nu är jag rejält hungrig så när jag kommer tillbaka till mitten av sjön stannar jag vid vindskyddet som finns där för att äta och bada. Förra gången jag paddlade förbi här undrade jag om det var ett vindskydd för allmänheten eller om det var privatägt, det finns nämligen inga uppgifter om detta vindskydds existens varken på kommunens sida och inte heller hos den lokala kanotuthyraren. Det visar sig att den är för allmänheten och uppsatt av ett stort skogsbolag, Holmen Skog.

Det är en solig fin backe här, skulle vara fint att sova över här i kvällssolen.

Här finns lite bänkar och bord och man skulle ju kunna klämma in ett liggunderlag mellan borden.

Här finns en grillplats också. Det är eldningsförbud just nu i Östergötland på grund av den långvariga torkan, men vid såna här ordnade grillplatser får man fortfarande elda.

Efter ett tag kommer en flytbrygga puttrande förbi, vi har setts lite till och från under eftermiddagen och nu kommer även dom tillbaks, dom bor en bit längre upp i sjön. När dom passerat passar jag på att bada en gång till och den här gången får det bli ett nakendopp för man ser typ aldrig särskilt många människor här uppe i norra delen av sjön och då gäller det att passa på.

På vägen tillbaka till bilen väljer jag en annan väg där det är mer öppet och blåser mer och även nu kan jag nästan surfa på vågorna, det går fort och lätt! Vilken tur att det inte var så stark vind när jag paddlade åt andra hållet, det hade kunnat bli jobbigt! Molnen börjar torna upp sig också, det ser ut att kunna bli regn eller åska? Men turligt nog blir det inte det, medan jag tar upp och packar båten så klarnar det istället.

Slut på ytterligare en härlig paddlingsdag!

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?