Direktlänk till inlägg 17 april 2022

Att svika sig själv

Av Amisa - 17 april 2022 01:21

För mig var det en stor och viktig upptäckt när jag helt plötsligt fick syn på mitt eget beteende i en konflikt.

Jag kände mig ledsen och bedrövad över att en annan person hade varit taskig och betett sig respektlöst mot mig. Jag var ledsen, självömkande och drog på mig den varma goa offerkoftan. Men helt plötsligt fick jag syn på ett helt annat perspektiv! Den jag var mest arg och ledsen på var mig själv. Jag hade ju tillåtit den andra personen att vara taskig mot mig utan att stå upp för mig själv och säga ifrån. Man kan aldrig bestämma över hur någon annan ska bete sig i en relation, men om man är medveten om sin egen reaktion, kan man styra hur man sedan väljer att agera på den reaktionen.

Det blev en vändpunkt för mig, för nu vet jag att jag inte är något litet värnlöst offer för andras elakheter. Nu har jag makten, kraften och kunskapen att förstå vad som händer och kan då agera på ett klokare sätt. Nu för tiden är jag väldigt uppmärksam på om något börjar skava inom mig och om det gör det säger jag ifrån direkt.

En bra "temperaturmätare" är att ställa sig lite på sidan om och fundera på vad man hade tänkt om det då. Om jag till exempel skulle vara min egen bästa vän, skulle jag då tycka att det inträffade var okej eller hade jag då velat försvara min vän? Jag har blivit min egen mest lojala vän och det känns väldigt tryggt att ha en sådan vän! Det hade varit bra om jag hittat min lojala vän tidigare, men bättre sent än aldrig som man brukar säga.

Hur är det med dig? Brukar du stå upp för dig själv och tycka att du förtjänar att behandlas väl av andra? Eller gör du som jag gjorde tidigare och knyter handen i fickan?


#dinlojalastevän

 
 
Sirpa

Sirpa

17 april 2022 06:12

Hej vännen! Jag känner igen mig själv väldigt mycket i det du beskriver.
Har kommit till den punkt i livet då jag inte tillåter att någon är dumdryg emot mig.
Kan lyssna ett tag men tar inte åt mig på samma vis som tidigare, utan ser till att få stopp på okvädet i tid. Det väcker ont blod hos den som är dum och ger ringar på vattnet ett tag genom att andra ger sig på mig istället då jag sagt ifrån
Det var tufft i början att stå på sig och inte tillåta sig själv vara något offer och bära andras problem och sätt att se på livet.
Bollplank är jag gärna men inte någon som man bara trampar ner och använder som klösbräda för sitt eget välmående.
Som du skriver, bättre sent än aldrig. Jag kom till insikt på äldre dar.
Därav valet att leva som singel och gå mina egna vägar. Leva som jag vill till stora delar.
Kramar Sirpa

http://Minata keanor

Amisa

17 april 2022 09:43

Det är tur att vi blir klokare ju äldre vi blir! Jag tänker också att när vi börjar förändra vårt beteende och börjar säga ifrån, så förändras också den andra. Relationer är så dynamiska att förändras någon i "systemet" så ändras hela "spelplanen".

Ha en fortsatt skön påskhelg, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards