Alla inlägg den 27 april 2022

Av Amisa - 27 april 2022 21:49

Ja nu har jag idogt tränat språk i språkappen Duolingo 900 dagar i sträck. Från början körde jag portugisiska, sedan när jag skulle till Spanien och pilgrimsvandra blev det istället spanska och nu när jag planerar att åka till Frankrike på retreat så är det förstås franska jag tränar mest.

Jag har tränat lite grann nästan dagligen sedan jag skaffade appen i januari 2016, så det kunde ha varit omkring 2300 dagars streak istället. Tyvärr hoppade jag över en dag när jag var i Spanien hösten 2019 då jag bodde på ett härbärge i ett jättegammalt hus där jag inte lyckades hitta några eluttag och jag ville spara på mobilens batteriladdning för att säkert kunna använda min Caminoapp dagen efter.

Men 900 dagar i streck känns också bra och nu är det bara 100 dagar kvar tills det gått 1000 dagar!




Snart dags för 1000, hej och hå!








Ja i de här gamla huset fanns lite ellampor, men eluttag var det ont om, men vad gjorde det då vi hade en jättefin gemenskap tillsammans alla vandrare och så dom snälla volontärerna som var värdar på härbärget! Vi lagade och åt en måltid tillsammans och vi hade en fin samling där alla fick läsa upp en berättelse som någon tidigare besökare hade lämnat efter sig om varför dom valt att ge sig ut på pilgrimsvandring. Dom av oss som ville fick skriva ner sin egen berättelse som någon annan skulle läsa upp vid ett senare tillfälle. Klart man bjuder på det tänker jag! Det var så fint med kontinuiteten - hur alla som har passerat denna plats genom det här huset knyts ihop av alla våra gemensamma berättelser. Så många olika människor från så många olika länder och så många olika berättelser, men också många berättelser som liknade varandra. Människorna var från många olika länder: Frankrike, Belgien, Tyskland, Polen, Ryssland, Italien, Spanien, USA, Kanada och säkert några fler som jag nu har glömt. Här lärde jag känna två franska kvinnor, en äldre och en yngre, som vandrade tillsammans och hade gått ända från La Puy en Velay i Frankrike (60 mil längre än dom som börjar precis vid gränsen mellan Frankrike och Spanien). Under några dagar därefter vandrade vi tillsammans, men sen försvann dom i horisonten då dom gick fortare än vad jag klarar av. C'est la vie, man möts och man skiljs åt!

  

 


#900dagarsstreak

Av Amisa - 27 april 2022 15:00

Vi har mycket att vinna på att lära oss att se livets svårigheter som möjligheter att ta till oss viktiga lärdomar och erfarenheter om livet, istället för att bara se dom som en onödig plåga!


Genom lidande kan också visdom, kärlek och glädje födas. Vår upplevelse formas av det sätt vi uppfattar och tänker om det som händer och det är något vi kan lära oss att styra med vår vilja. Det vill säga att i ganska stor utsträckning så väljer vi själva hur våra liv ter sig för oss.


Lidande är en viktig del av livet och under vår livstid kommer vi alla att drabbas av separationer, sjukdom eller nedsatt hälsa, olyckshändelser och död - vår egen såväl som anhörigas. För vår mentala hälsas skull är det bra om vi lär oss att tackla dessa svårighet på ett klokt sätt och att våga vara ihop med våra jobbiga känslor istället för att försöka undvika dom.


🕯️






Ja vi bortser nog ofta ifrån att den som orsakar oss själslig smärta också ger oss en viktig lärdom som vi kanske också borde känna en viss tacksamhet för?

 







Jag önskar att jag hade haft möjlighet att få träffa Khalil Gibran, för han har så otroligt kloka tankar. Men tänk ändå vilken tur det är, att så många av hans tankar fortfarande finns kvar här med oss genom allt han har lämnat efter sig till omvärlden! Det skulle vara spännande att läsa om hans liv och om vad som formade honom till den han blev. Tänk att få krypa in i hans huvud och följa med en stund på hans livsresa! Ja ni kanske har sett filmen I huvudet på John Malcowitch - då förstår ni vad jag menar. Där är det en person som hittar en genväg in till Johns hjärna och bosätter sig där. Han sitter där inne och tittar ut genom hans ögon och ser allt som sker.

  





Khalil Gibran, "Timeless Khalil Gibran Quotes that tell a lot about Love and Life"; (https://youtu.be/9xPM9tGdkWs):







Ta väl hand om er! Mycket kärlek till er alla fina människor där ute!

 

            



#livetslärdomar #khalilgibran

Av Amisa - 27 april 2022 15:00

Dessa tyskar med sina intressanta namn! Eller det var visst holländskt den här gången?






 





Jag kan ju inte låta bli att undra på vem den sitter?

  





Någon bitter incell-kille kanske, som dragit den fantastiska slutsatsen att livet inte blivit som han önskat på grund av en massa främmande människor han inte ens känner och aldrig har träffat?



#bitterballe

Av Amisa - 27 april 2022 13:07

Råkade skala en apelsin så att en bit av skalet ser ut precis som ett hjärta. Det får mig att tänka på vår omtänksamma Violetta som alltid ser hjärtan överallt.





Till dig Violettan om du råkar se det här, ett hjärta och en omtanke från mig till dig!


#violettashjärta

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards