Alla inlägg den 19 december 2020

Av Amisa - 19 december 2020 20:47

Idag har jag ätit lutfisk till middag. Lutfisk brukar vara en sån där riktig vattendelare – antingen så älskar man den eller så hatar man den, få personer som smakat den är helt oberörda. Jag vet inte riktigt vad det är folk inte gillar med den – konsistensen, smaken, benen eller alla dessa saker?


Jag tillhör dom som älskar den, men den måste serveras på rätt sätt. Det ska vara potatis, lutfisk, massor av vit sås, små jävla gröna ärtor, grovmalet salt och grovmalen svartpeppar. Jag har hört att en del människor äter den med kryddpeppar istället för svartpeppar och jag har provat det. Det var gott det också, men jag håller mig nog till svartpepparen som jag är van vid. Ibland serveras den på julbord, det förstår jag mig inte alls på. Hur man får den att funka med senap, sill och rödbetssallad, är för mig en gåta. Dom som inte gillar lutfisk har kanske provat lutfisken i den kombinationen och undrat detsamma?




Lutfisk med rätt tillbehör i en måltid för sig själv!

 




Hur har ni det med lutfisken? Älskar ni den eller hatar ni den?



#lutfisk

Av Amisa - 19 december 2020 13:27

I Aneby, i närheten av Jönköping, har ett vildsvin adopterats av en hel familj med higland cattle kor. Först dök den bara upp på tillfälligt besök, men nu tillbringar den alltmer tid av dagen med ”sin” flock.

Framför allt är det kossan Maja som är den som verkligen tagit Pumba under sina vingar. Hon är som en mamma för honom och Pumba sover och äter bredvid henne och hon tvättar vildsvinet som om det vore hennes egen kalv och uppenbarligen så gillar Pumba den omvårdnad han får i hennes sällskap.





Plastmamman Maja och Pumba.

 




Se inslaget på Svt:
Vildsvinskultingen Pumba hittade en ny familj


#adoptivkultingen #plastmamman

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards