Alla inlägg den 21 juni 2022

Av Amisa - 21 juni 2022 13:39

Paradiset och helvetet är inte något som finns i himlen eller i underjorden, det är vad vi skapar här och nu under vårt liv på jorden!

Se dig omkring så ser du ganska lätt vad det är vi hittills har skapat tillsammans! Ser det ut som ett paradis? Nej knappast va?

Om vi ser oss omkring ser vi miljöförstöring, krig, orättvisor, människor som skjuter ihjäl andra människor och pandemier och alltså är vi närmare helvetet än paradiset. Det är vad som sker när alla bara bryr sig om vad dom själva vill och bara ser till sina egna intressen och inte bryr sig om sina medmänniskor och jorden vi lever på. Allt handlar om kortsiktiga vinster, pengar, status, saker och "jag ska ha mer".

Om vi vill leva i paradiset så måste vi alla tillsammans se till att börja skapa ett sådant. Det är inte något vi bara kan lämna över till våra politiker att fixa, det måste börja här och nu med hur du och jag tänker och agerar. Vi måste låta oss ledas av våra hjärtan, av det som vi innerst inne vet är rätt! Vår morgondag avgörs av dom val vi gör här idag. Låt det bli bra val så att våra barn och barnbarn får den goda framtid dom förtjänar och har rätt till!



Detta inlägg är inspirerat av Thich Nhat Hanhs klokhet och av alla dom nunnor och munkar i Plum Village som idogt fortsätter att sprida denna vishet över jorden för att skapa en vackrare värld med klokare och mer harmoniska invånare.

Av Amisa - 21 juni 2022 11:45

Igår såg jag en tarotläsning med just den titeln och jag kom då att tänka på REM:s låt Losing My Religion där just dessa rader finns med, så här kommer den......







Remhq, ”Losing My Religion”; (https://youtu.be/xwtdhWltSIg):








Losing My Religion - R.E.M

 

 


Oh life is bigger
It's bigger than you
And you are not me
The lengths that I will go to
The distance in your eyes
Oh no I've said too much
I set it up
 
That's me in the corner
That's me in the spot-light
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no I've said too much
I haven't said enough
 
I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try
 
Every whisper, of every waking hour
I'm choosing my confessions
Trying to keep an eye on you
Like a hurt, lost and blinded fool, fool
Oh no I've said too much
I set it up
 
Consider this
Consider this the hint of the century
Consider this the slip
That brought me to my knees, failed
What if all these fantasies come
Flailing around
Now I've said too much
 
I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try
 
But that was just a dream
That was just a dream
 
That's me in the corner
That's me in the spot-light
Losing my religion
Trying to keep up with you
And I don't know if I can do it
Oh no I've said too much
I haven't said enough
 
I thought that I heard you laughing
I thought that I heard you sing
I think I thought I saw you try
 
But that was just a dream
Try, cry, fly, try
That was just a dream
Just a dream
Just a dream, dream
 
 
 
Citat av Peter Lawrence Buck / Michael E. Mills / William Berry / Michael J. Stipe
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ja varken tarotläsningen eller låten handlade om att jag tappat min tro, utan att någon annan gjort det. Någon som tagit del av min inre resa och som undrar om det inte bara var en illusion. En Thomas Tvivlare kanske?
 
Nej det är ingen illusion och vem som än önskar, kan göra denna resa som till stor del handlar om tro och om tillit.
 
 
 
Av Amisa - 21 juni 2022 11:15

Fortfarande idag, i vår moderna tid, bemöts vi troende av fientlighet av en del människor som inte tror på någon högre makt och som av någon märklig anledning inte heller lyckas acceptera att andra kan, och har rätten att, tänka och uppleva något annat än dom själva. Kanske borde dessa människor istället rikta strålkastaren mot sig själva och fråga sig varför detta skapar en sådan upprördhet hos dom att dom återkommer till detta var och varannan dag i sina tankar? För visst är det väl så att ingen behöver ditt tillstånd för att få lov att få vara sig själv?







Vem är du själv, du som missunnar andra att få vara sig själva?

    ???   


 

Och vem vill vara en sådan människa? Kanske en av dom som känner sig objuden?

(Se texten nedan. För övrigt är ingen objuden - det är bara en illusion som personen själv går och bär på och projicerar på människor i sin omgivning.)

                   

Ja inte vill jag vara en sådan människa i alla fall!




 

Läs mer om hur projektion fungerar här (att vi människor projicerar saker på andra är ett väldigt vanligt förekommande problem och det gör att vi får svårigheter att fungera tillsammans med andra):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)









JAG ÄR JAG OCH DET ÄR JAG GLAD OCH STOLT ÖVER!!! JIPPI!!!


(Och jag hoppas att också du kan lära dig att tycka om dig själv och gilla den du ser i spegeln!)

 






Här kommer ytterligare citat från Kahlil Gibrans bok Människosonen, där han skrivit fiktiva historier om vad människor som Jesus mötte egentligen tänkte om honom. Där finns väldigt olika historier – både om dom som var hans vänner, om dom som kände att dom fick viktig lärdom genom honom, men också om dom som kände misstro mot honom och som såg honom som en lurendrejare eller om dom som kände sig hotade av honom då hans skara av efterföljare ökade.






Johannes på Patmos


"Kärleken är ett heligt mysterium. För dem som älskar förblir den evigt ordlös. Men för dem som inte älskar kan den bli ett hjärtlöst språk……..Kärleken är en nådig värd för sina gäster, men för de objudna är dess hus en illusion och ett hån."




    




Pilatus hustru, till en romersk dam


"Han talade till dem på ett språk som jag bara delvis förstod. Men man behöver inget språk för att uppfatta en pelare av ljus eller ett berg av kristall. Hjärtat vet vad tungan inte uttalar och öron inte kan höra. Han talade till sina vänner om kärlek och makt. Jag vet att han talade om kärlek, för det var en melodi i hans röst. Och jag vet att han talade om makt, för det var en armés kraft i hans gester och ord. Han var mild, men min make (Pontus Pilatus) hade inte kunnat tala med större auktoritet. När han såg mig gå förbi, avbröt han sitt tal ett ögonblick och såg vänligt på mig. Jag kände mig ödmjuk, och i min själ visste jag att jag hade passerat en gud. Sedan den dagen ser jag hans bild när ingen är hos mig. Hans ögon rannsakar min själ när mina egna ögon är slutna. Och hans röst härskar över stillheten i mina nätter. Jag är fängslad för alltid, och det finns fred i min smärta och frihet i mina tårar."



Citat ur boken Människosonen av Kahlil Gibran

 

 

 


Så här talar bara en sann poet!

  


#kahlilgibran #människosonen

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards