Direktlänk till inlägg 21 juni 2022

Rätten att få vara sig själv!

Av Amisa - 21 juni 2022 11:15

Fortfarande idag, i vår moderna tid, bemöts vi troende av fientlighet av en del människor som inte tror på någon högre makt och som av någon märklig anledning inte heller lyckas acceptera att andra kan, och har rätten att, tänka och uppleva något annat än dom själva. Kanske borde dessa människor istället rikta strålkastaren mot sig själva och fråga sig varför detta skapar en sådan upprördhet hos dom att dom återkommer till detta var och varannan dag i sina tankar? För visst är det väl så att ingen behöver ditt tillstånd för att få lov att få vara sig själv?







Vem är du själv, du som missunnar andra att få vara sig själva?

    ???   


 

Och vem vill vara en sådan människa? Kanske en av dom som känner sig objuden?

(Se texten nedan. För övrigt är ingen objuden - det är bara en illusion som personen själv går och bär på och projicerar på människor i sin omgivning.)

                   

Ja inte vill jag vara en sådan människa i alla fall!




 

Läs mer om hur projektion fungerar här (att vi människor projicerar saker på andra är ett väldigt vanligt förekommande problem och det gör att vi får svårigheter att fungera tillsammans med andra):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)









JAG ÄR JAG OCH DET ÄR JAG GLAD OCH STOLT ÖVER!!! JIPPI!!!


(Och jag hoppas att också du kan lära dig att tycka om dig själv och gilla den du ser i spegeln!)

 






Här kommer ytterligare citat från Kahlil Gibrans bok Människosonen, där han skrivit fiktiva historier om vad människor som Jesus mötte egentligen tänkte om honom. Där finns väldigt olika historier – både om dom som var hans vänner, om dom som kände att dom fick viktig lärdom genom honom, men också om dom som kände misstro mot honom och som såg honom som en lurendrejare eller om dom som kände sig hotade av honom då hans skara av efterföljare ökade.






Johannes på Patmos


"Kärleken är ett heligt mysterium. För dem som älskar förblir den evigt ordlös. Men för dem som inte älskar kan den bli ett hjärtlöst språk……..Kärleken är en nådig värd för sina gäster, men för de objudna är dess hus en illusion och ett hån."




    




Pilatus hustru, till en romersk dam


"Han talade till dem på ett språk som jag bara delvis förstod. Men man behöver inget språk för att uppfatta en pelare av ljus eller ett berg av kristall. Hjärtat vet vad tungan inte uttalar och öron inte kan höra. Han talade till sina vänner om kärlek och makt. Jag vet att han talade om kärlek, för det var en melodi i hans röst. Och jag vet att han talade om makt, för det var en armés kraft i hans gester och ord. Han var mild, men min make (Pontus Pilatus) hade inte kunnat tala med större auktoritet. När han såg mig gå förbi, avbröt han sitt tal ett ögonblick och såg vänligt på mig. Jag kände mig ödmjuk, och i min själ visste jag att jag hade passerat en gud. Sedan den dagen ser jag hans bild när ingen är hos mig. Hans ögon rannsakar min själ när mina egna ögon är slutna. Och hans röst härskar över stillheten i mina nätter. Jag är fängslad för alltid, och det finns fred i min smärta och frihet i mina tårar."



Citat ur boken Människosonen av Kahlil Gibran

 

 

 


Så här talar bara en sann poet!

  


#kahlilgibran #människosonen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards