Alla inlägg den 2 maj 2022

Av Amisa - 2 maj 2022 21:12

Jag fascineras så till den milda grad av den mycket spännande personen, Khalil Gibran. Vem var han? Vad levde han för liv? Är tankarna han plitat ner i sina böcker huvudsakligen hans egna eller är det en muntlig berättartradition som han bestämde sig för att skriva ner?

Det jag vet är att han föddes i Libanon, där han tillhörde en kristen minoritet. Senare utvandrade han liksom många andra till Amerika där han sedan försörjde sig som poet, författare och konstnär. Livet där började i Bostons slumkvarter.

Det han fått mest uppmärksamhet för är boken "Profeten" som är en samling berättelser som innehåller många visdomsord. Delar av den citeras flitigt vid bröllop, dop och andra viktiga tillfällen i människors liv.

För att råda bot på min kunskapstörst har jag lånat tre böcker:




Ja, givetvis har jag lånat "Profeten".





Sedan lånade jag en biografi, skriven av släktingar till honom. Jag tror att bilden på utsidan är ett av alla hans självporträtt.





Han har också skrivit en bok om Jesus - en slags sammanfattning över hur personer samtida med Jesus uppfattade honom. Inte bara hans vänner, utan också hans värsta fiender.





Nu har jag lite att bita i!

#khalilgibran

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards