Direktlänk till inlägg 27 april 2022

YES! 900 dagars streak!

Av Amisa - 27 april 2022 21:49

Ja nu har jag idogt tränat språk i språkappen Duolingo 900 dagar i sträck. Från början körde jag portugisiska, sedan när jag skulle till Spanien och pilgrimsvandra blev det istället spanska och nu när jag planerar att åka till Frankrike på retreat så är det förstås franska jag tränar mest.

Jag har tränat lite grann nästan dagligen sedan jag skaffade appen i januari 2016, så det kunde ha varit omkring 2300 dagars streak istället. Tyvärr hoppade jag över en dag när jag var i Spanien hösten 2019 då jag bodde på ett härbärge i ett jättegammalt hus där jag inte lyckades hitta några eluttag och jag ville spara på mobilens batteriladdning för att säkert kunna använda min Caminoapp dagen efter.

Men 900 dagar i streck känns också bra och nu är det bara 100 dagar kvar tills det gått 1000 dagar!




Snart dags för 1000, hej och hå!








Ja i de här gamla huset fanns lite ellampor, men eluttag var det ont om, men vad gjorde det då vi hade en jättefin gemenskap tillsammans alla vandrare och så dom snälla volontärerna som var värdar på härbärget! Vi lagade och åt en måltid tillsammans och vi hade en fin samling där alla fick läsa upp en berättelse som någon tidigare besökare hade lämnat efter sig om varför dom valt att ge sig ut på pilgrimsvandring. Dom av oss som ville fick skriva ner sin egen berättelse som någon annan skulle läsa upp vid ett senare tillfälle. Klart man bjuder på det tänker jag! Det var så fint med kontinuiteten - hur alla som har passerat denna plats genom det här huset knyts ihop av alla våra gemensamma berättelser. Så många olika människor från så många olika länder och så många olika berättelser, men också många berättelser som liknade varandra. Människorna var från många olika länder: Frankrike, Belgien, Tyskland, Polen, Ryssland, Italien, Spanien, USA, Kanada och säkert några fler som jag nu har glömt. Här lärde jag känna två franska kvinnor, en äldre och en yngre, som vandrade tillsammans och hade gått ända från La Puy en Velay i Frankrike (60 mil längre än dom som börjar precis vid gränsen mellan Frankrike och Spanien). Under några dagar därefter vandrade vi tillsammans, men sen försvann dom i horisonten då dom gick fortare än vad jag klarar av. C'est la vie, man möts och man skiljs åt!

  

 


#900dagarsstreak

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards