Alla inlägg den 27 september 2021

Av Amisa - 27 september 2021 21:57

Såg en annan bloggares bloggtitel och blev så sugen på att höra den här vackra låten som min kör brukade sjunga ibland. Den stämmer väl bra in nu, för idag har vi ju haft både sol och får nog också se lite månsken ikväll?





Månsken i Misterhults skärgård (nära Västervik).

 




 

Njut av dessa vackra toner och ha en härlig kväll!


  




Den här tjejen spelar också väldigt vackert på sin fiol.

Alicia Torbjörn, "Bortom sol och måne"; (https://youtu.be/RVX_jS05HOo):


#solochmåne

Av Amisa - 27 september 2021 21:27

Här kommer fyra formuleringar som bidrar till att skapa närhet mellan människor. Detta är taget ur en bok av Thich Nhat Hanh.




Thich Nhat Hanh, en vietnamesisk munk och fredsaktivist.

 




 

 

Mantran:

 

  • Min kära, jag finns här för dig. (Att vara närvarande för den andra)
  • Min kära, jag vet att du är här och jag är väldigt glad för det. (Bekräftar den andres närvaro)
  • Min kära jag förstår att du lider, därför finns jag här för dig. (Vara till hands för den som lider och beredd på att lyssna och visa medkänsla)
  • Min kära, jag lider, hjälp mig är du snäll. (Att övervinna sin egen stolthet då man upplever det som om någon orsakar en smärta – be om hjälp att förstå vad det hela handlar om egentligen, istället för att göra den andre illa tillbaka)

 

      

 

#närhetirelationer

Av Amisa - 27 september 2021 21:00

Jag läser rätt mycket böcker och gillar att skriva ner citat från dom. Här kommer några från Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley. Den handlar om Morgaine, kung Artur, Guinevere, Lancelot, prästinnorna på ön Avalon, slottet Camelot och riddarna runt det runda bordet. Det handlar också om hur landet förändrades, det gamla som försvann och det nya som växte fram och hur dom olika karaktärerna reagerade på alla dessa förändringar.




 




Jag hade väldigt mycket lässällskap då jag läste denna bok. Det hände flera gånger att fjärilar och trollsländor satte sig mitt i boken. Jag har nog aldrig varit med om det förut!

   




 

”Ingen vis och förnuftig Gud skulle väl döma en människa till helvetet för okunnighet, i stället för att undervisa henne om det rätta i livet efter detta.”


Morgaines (som var prästinna i den gamla religionen) tankar om det som dom nya kristna prästerna sa till folket




 

”Ty var gång ljuset dör i väster, finner man alltid ett löfte om återfödelse i öst.” ”Detta är förvisso livets och dödens stora kretslopp.”


Så vackert formulerat!  

 




 

”I drömmen hade det ju tyckts som om de hade varit förenade med något som om det inte var äktenskapliga band dock var något av alldeles samma slag. Älskande par, livsledsagare, präst och prästinna – kalla det vad man ville.”


Om att känna stark samhörighet med någon





 

”Varför känns det nu som om den kärleken är den sannaste av alla jag upplevt?”  


Om Morgaines ordlösa systerskapet med prästinnan Raven 

  




 

”Sök inte föra bort mig härifrån, nu när jag har försonat mig med att vistas här i dödens rike. Här i dessa dödlösa länder är allt i ro, här finns varken smärta eller kamp; här kan jag glömma både kärlek och sorg.”                                   


Barden Kevin talar genom Morgaines själ




 

”Moder, viskade hon, förlåt mig. Jag som trodde att jag måste göra detta som du efter vad jag nu inser klarar så strålande bra själv. Gudinnan finns inom oss, javisst, men nu vet jag att du finns också ute i världen, nu och för alltid, på samma sätt som du finns i Avalon och i alla mäns och kvinnors hjärtan. Var i mig nu, och säg till mig när jag bara behöver låta dig utföra din vilja.”             



Morgaine inser att hon varit alldeles för självsvåldig och fördömande mot andra, att det inte alltid var enligt Gudinnans vilja som hon handlade utan ibland enligt hennes eget egos vilja. Gudinnan var mer förlåtande och visste mer än hon om andra människors sanna natur. 

 

Av Amisa - 27 september 2021 10:08

Vi har haft jättefint väder hela helgen och igår passade jag på att ta en tur ut till Kolmården. Men nu är jag tillbaka i stan igen, för straxt är det dags att gå på linedance.



Det börjar synas lite höstfärger i skogen nu.

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards