Alla inlägg den 30 april 2021

Av Amisa - 30 april 2021 23:30

Ikväll är det helt stjärnklart så jag hoppas att få se lite av månen. Det är så fint när man är ute på bystan där det inte finns en massa gatlyktor som förstör upplevelsen.

Hoppas bara att här inte är alltför många träd i sydost som skymmer underverket!

Av Amisa - 30 april 2021 22:34

Idag har jag åkt till sjön som jag brukar kalla "Kanelbulle sjön" för den går mer än 360 grader runt. Det här är en favorit plats där jag brukar paddla. Just nu är det nog bra att inte paddla här, för jag har sett fyra storlommar i den här sjön. Dom är fridlysta och kan tänkas ha påbörjat sin häckning nu och då behöver dom få vara ifred, så att dom inte misslyckas med häckningen.

Här är otroligt fint, särskilt på kvällen då solen ligger på ända tills den går ner.

Det är fler som gillar den här platsen så det har också varit lite fler människor här. Även nu efter mörkrets inbrott har jag fått påhälsning av traktens ungdomar som åker i stora SUV:ar med otroligt många lampor på. Antar att det är mer drag nu än en vanlig kväll eftersom det är Valborg idag.





Här kan man också grilla om man känner för det.





Och här står Pärlan och väntar på mig.





Sov gott!

Av Amisa - 30 april 2021 22:11

Idag när jag var ute vid Kvillinge kyrka så passade jag på att klättra upp till fornborgen vid Torsklint.

Vägen dit går rakt upp från vägen och jag tänkte att jag hellre ville gå lite snett upp så det inte skulle bli en alltför brant och jobbig väg. Trots allt har jag ont i en höft och det vore trevligt att kunna gå också imorgon!

Alltså valde jag att inte följa vandringsleden utan istället hitta min egen väg upp.

Här verkar också finnas vildsvin för marken är helt uppbökad.

Jag kommer upp på en höjd, men utsikten är inget vidare, för det är rätt mycket träd där. På en del ställen här har det brunnit och jag undrar om det är kommunekologerna som bränt av lite mark med flit eller om det är någon besökare som fått för sig att elda på eget bevåg här uppe. Det kan inte vara så lätt för brandkåren att släcka en brand på denna branta plats.

Dags för lite paus och en banan.

Jag hittar en del stora benrester här oppe. Jag hoppas att ingen äter upp mig också! Men det kan förstås vara ett djur som självdött också?

Jag tänker att den här höjden nog inte är fornborgen utan bara en vanlig höjd, så jag bestämmer mig för att gå ner en bit och så gå upp på nästa höjd som också ser hög ut.

När jag kommer ner emellan höjderna så hittar jag vandringsledernas orange märkning och snart kommer jag upp till borgen.

Här uppe är det en milsvid utsikt. Långt där borta i öster skymtar Bråviken.

Och rakt fram ser man Norrköping. Hela Bråvallaslätten här nedanför var för länge sedan havsbotten.

Tittar jag åt nordväst ser jag sjön Glan som då var en del av havet.

Lite kul växter från vandringen.

Därefter är jag nöjd med min klättring och börjar gå vägen tillbaka igen, men nu följer jag leden. Den här hålan måste väl i alla fall ha varit för liten för rövarna?

Snart är jag nere på vägen igen och siktar kyrkan där min fina Pärla står.

Härligt - kaffet väntar!

Av Amisa - 30 april 2021 17:53

Idag har jag varit på Biltema och köpt en sån laddmanick till mobilen som jag letade efter i Katrineholm utan att hitta någon.

Det känns tryggt att veta att jag alltid kan nå omvärlden och har tillgång till min telefon. Härnäst behöver jag få fart på min laptop och min kamera också. Vet inte riktigt hur omtåliga apparater jag ska våga ladda med den här mojängen?

Av Amisa - 30 april 2021 17:45

Inatt har jag sovit vid Kvillinge kyrka straxt utanför Norrköping. Jag behövde utföra ett ärende i stan, innan jag ger mig av en längre bit.



Med utsikt över den här gården som också har en gårdsbutik.

Av Amisa - 30 april 2021 17:40

Var en sväng inne i stan igår och såg att naturen formligen exploderat medan jag varit ute i Kolmården.



Stora träd har nu den vackra gröna färgen som bara brukar vara en kort tid.





Och på gården har tulpanerna börjat att blomma.

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards