Direktlänk till inlägg 9 augusti 2021

Nora - Antikviteter och gamla tåg

Av Amisa - 9 augusti 2021 22:10

Nora, vad visste jag om den platsen? Jo att det är en mysig liten trästad och att det lär finnas trevliga antikafärer där och visst blev våra förväntningar uppfyllda.




               


   




Det finns också ett tågmuseum där och vissa veckodagar kan man åka med ett gammalt tåg som drivs av ett ånglok.




En gammal stationsbyggnad.      




Och så tågvagnar från olika tidsepoker.

 




Dom här tågen kommer jag ihåg, dom fanns i min barndom. Jag tror att jag rest med ett sådant från Linköping till Västervik när jag var liten.

 




Här var det tyvärr stängt för dagen så vi fick nöja oss med att kika in genom glasväggarna. Riktigt gamla vagnar med träsäten, vackra men obekväma. Har även ett minne av att ha åkt i ett tåg (inte så gammalt) med träbänkar i 36 timmar.Jag hoppas att även det är pensionerat nu.

  

         





Undrar vad det här är för ett konstigt tåg? Något slags arbetståg?

 




Nere vid sjön finns en passagerarfärja till en närbelägen ö.

 




Vi hittar också en historisk utställning om Nora. Där kan vi bland annat läsa om när Spanska sjukan drabbade staden och om kampen för lika rättigheter för alla.

   


#nora

 
 
Sirpa

Sirpa

10 augusti 2021 00:00

Nora är en söt liten stad. Testade du Noraglass :) Jättegod!!
Jag har haft några busskörningar dit med grupper. Har då kunnat själv uppleva staden i många timmar. Kyrkan är också jättefin.
Kram Sirpa

http://Minatankebanor

Amisa

15 augusti 2021 10:34

Nej, jag testade inte Nora-glassen för det var en enormt lång kö utanför deras affär. Jag får göra det nästa gång.

Kram!

 
wiper

wiper

16 augusti 2021 08:46

Det var verkligen en fin antikvitetsbutik. Jag har varit till Nora ett antal gånger då jag bodde i Hällefors. Sen gillar jag detta du fotade från tågstationen. En sån våg fanns då jag växte upp och man vägde sig och fick en biljett. Jag känner igen det mesta och blir supernostalgisk.

Sen var det så roligt att åka med dom gamla tågvagnarna för dom var så stora och höga i tak. Man satt inte som packade sillar och tempot var lugnare

Det är egentligen inte klokt att vi kvinnor inte alltid haft rösträtt.

Ha nu en härlig början på veckan
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

16 augusti 2021 16:40

Jag kollade någon gång upp när kvinnor i olika länder fick rösträtt. I Sverige brukar vi slå oss för bröstet och tycka att vi är långt framme vad det gäller jämställdhet, men faktum är att vi i Västeuropa var bland dom länder som fick det sent. Till exempel var flera länder i Sydeuropa före oss.

Dessutom har vi ännu aldrig haft någon kvinnlig statsminister. Det är massor av länder som haft det, även i världsdelar som vi tycker har ett förlegat synsätt på kvinnor. Till exempel finns det/har funnits kvinnliga statsöverhuvuden i Afrika, Asien och Latinamerika. Lite oväntat va att vi verkar vara helt på efterkälken här? Det finns ett glastak som vi behöver bryta oss igenom och som vi aldrig talar om!


Ha det fint, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards