Alla inlägg den 9 april 2021

Av Amisa - 9 april 2021 00:00

Min mamma brukade ofta baka matbröd på surdeg, ja det var långt innan det blev modernt och inne att göra det. Vet inte om det är en kunskap hon haft med sig från barnsben eller från det att hon i tonåren jobbade några år i ett bageri.

Genom åren har jag försökt att fråga henne för att få lite klarhet om hur man gör. Svaren brukar vara väldigt svävande. "Man tar bara lite mjöl och blandar med lite vatten".

Jag har aldrig blivit riktigt klok på hur länge denna deggegga ska stå, när man ska mata den och när den är redo att använda till brödbak så något surbrödsbak har det därför aldrig blivit för mig. Igår blev jag väldigt glad när jag hittade program på SvtPlay med Jespers bakskola. Jag kollade hur man ska göra och sparade också ner recepten så att jag även i framtiden ska ha koll på hur man gör.



Man börjar med att riva 50 g äpple (jag tog ett halvt).





Sedan blandar man äpplet med 100 g rågmjöl i en glasburk med lock. Jag fick improvisera lite för jag hade ingen rågmjöl hemma. Istället tog jag hälften vetemjöl och hälften havregryn.





Sedan ska man slå över 100 g vatten (1dl) som ska vara 35-37 grader varmt och röra runt.





Sedan placeras burken på ett varmt ställe i tre dagar. Dom första två dagarna ska man röra runt i burken någon gång varje dag, så att degen får mer syre.





Dag 4 ska man hälla över degen i en större bunke och fylla på med ytterligare 200 g rågmjöl och 2 dl fingervarmt vatten. Sedan ska den stå ytterligare en dag.

Därefter är surdegen klar att använda till bakning. Var fjärde dag behöver man fylla på med lite mer rågmjöl och vatten och när den är nymatad ska den stå varmt och när den väntar på att användas ska den förvaras i kylskåpet.




Läs mer om hur man gör:

Starta en surdeg

Saftigt surdegsbröd




Fortsättning följer när det är dags att baka....

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards