Alla inlägg den 31 december 2019

Av Amisa - 31 december 2019 19:30

Nu är det hög tid att bestämma sig för vad vi vill se i våra liv under nästa år. Att inte ta några beslut utan låta livet bara rulla på är också ett beslut, men jag tänker försöka styra mitt liv i vissa riktningar som känns meningsfulla för mig.
  

    
  

Det stora som jag hoppas på är en kombinerad resa/jobbupplevelse till hösten. Det är något man måste ansöka till, så att göra bra research och förberedelser och skriva ihop en bra ansökan är nödvändigt för att lyckas. Jag är en riktig slow-resenär och tycker om att vara länge på en plats och lära känna den, hitta ”mina kvarter” där jag känner mig hemma, hitta några vänner, lära känna kulturen och kanske få ett litet ordförråd av språket. Jag litar på att Gud kommer hjälpa mig att ta mig dit om det är meningen, om inte så finns det kanske annat som bör ske istället i mitt liv då. Om jag inte lyckas bli antagen finns alltid alternativet att istället spendera en semester där, men det blir inte riktigt samma sak.


Under dom senaste åren har jag studerat psykologi och också gått hälften av en utbildning till gestaltterapeut. Nu skulle jag vilja hitta ett jobb där jag kan få användning för dom kunskaperna t ex genom att ha en rådgivande och stöttande roll. Jag skulle helst vilja arbeta med vuxna personer som själva är motiverade att förändras, för det är då förändring verkligen kan ske. Jag hoppas att där också kunna hitta 2-3 personer som kan vara intresserade av att vara mina utbildningsklienter under den fortsatta delen av min terapeututbildning.


Nästa sak jag vill göra är att delta i en Livsstegen-kurs (14 träffar) med syftet att senare kunna starta en sådan grupp i min stad. Livsstegen är som ett 12-stegsprogram för människor som har livsproblem och jobbiga känslor som skaver och som dom vill hantera i en samtalsgrupp. Jag har varit i kontakt med en person som har en sådan kurs och jag har också fått ett namn på en person som bor i min närhet och som jag eventuellt skulle kunna samarbeta med senare.


Min frissa tipsade mig om familjekonstellationer och det är som en dramaövning, där en person återskapar sin familjegrupp med mor- och farföräldrar, föräldrar, syskon osv. Syftet med övningen är att se hur familjedynamiken fungerat och resten av personerna som är med får spela någon av dessa roller. Det här blir oftast väldigt givande för alla som deltar, man får syn på sådant som man tidigare inte sett och förstått och igenkänningsfaktorn är hög. En sån kurs brukar ta två dagar och jag hoppas kunna gå på en under våren.


Jag har alltid gillat att jobba med händerna och skapa saker och när jag får flow kan jag verkligen glömma både tid och rum. Därför står också hantverkskurser på min önskelista. För två och ett halvt år sedan var jag på glasfusingkurs under en helg och nu har jag hittat en person i Stockholm som skapar väldigt fina grejor. Jag skulle gärna gå på en kurs hos henne för att lära mig mer. Jag skulle någon gång också vilja testa Vedic art. Då sätter man bara på musik och så målar man det som faller en in, det behöver alltså inte föreställa något. Jag undrar så vad som skulle komma ut och vad det skulle kunna förmedla till mig?


Här är lite alster från min tidigare glasfusingkurs.

 


Nu tror jag att min ”wanna-do-lista” är tillräckligt lång för om det blir för många saker finns risk att det inte blir någonting med något. Men nu är jag nyfiken på vad ni skulle vilja göra under det kommande året som ni inte gjort tidigare eller som ni kanske vill återuppta? Skriv gärna och kommentera!


#nyaintentioner

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards