Alla inlägg den 21 december 2019

Av Amisa - 21 december 2019 11:25

I år är min son och mitt barnbarn bortresta över jul och nyår så vi firade lite lilljul i början av december innan dom for iväg. Jag ska åka till min dotter i en annan stad och spendera julen med henne. Vi ska fira en oerhört otraditionell jul och det känns väldigt avstressat och befriande. Min dotter är vegan och jag vegetarian så ”julmat” brukar numer aldrig bli ett vanligt julbord. Tvärtom har vi diskuterat att kanske laga till lite Bärta med rösti och svampsås, enligt recept från Jävligt Gott.


Jag vill bara hänga med dottern, så som vi ibland gjorde förr när vi bodde i samma stad. Jag ser fram emot att kolla film, lyssna på musik, ta promenader, spela spel, baka, laga mat och bara vara med henne och softa tillsammans. Så nu när dom flesta andra springer runt och jagar för att hinna laga julmat, baka, pynta, springa på julavslutningar och stressa runt på stan för att köpa julklappar till hela släkten så känns det så underbart att inte behöva delta i det racet. Jag har inte känt mig så avslappnad före en jul sedan 2012 då min syster och jag var i Oman och kom hem bara några dagar före julaftonen. Då var det redan för sent att hinna med alla julförberedelser jag brukade göra och jag tänkte att jag gör det jag hinner av det som är viktigast och den julen blev lika bra eller kanske bättre än andra jular.



 


Jag tänker att vi ofta fokuserar väldigt mycket på att allt runt omkring måste vara så perfekt, så när julaftonen väl kommer är man mest bara trött och längtar efter lugnet under mellandagarna. Det viktiga borde väl istället vara att ha tid för avkoppling, långa samtal och gemenskap med våra nära och kära? Precis så hoppas jag att julen blir för oss i år!


#stressfrijul

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards