Direktlänk till inlägg 15 mars 2022

Sanningen kommer att vinna!

Av Amisa - 15 mars 2022 13:00

Många ryssar går inte på Putins propaganda angående ”incidenten i Ukraina”. Med fara för sitt eget liv protesterar dom på gator och torg för att visa vad dom tycker om kriget och också för att uppmärksamma andra om vad som pågår i kulisserna.


Igår var det en nyhetsredaktör som mitt i en direktsändning gjorde en kupp och som ställde sig bakom nyhetsuppläsaren och visade upp ett protestplakat. På det stod det bland annat ”stoppa kriget” och ”tro inte på propagandan”. Många människor visar ett enormt mod för att göra det dom vet är rätt även då det är väldigt farligt för dom och kanske också för deras anhöriga. Nyhetsredaktören är idag försvunnen, kanske anhållen av polisen? Straxt efter hennes kupp publicerade hon ett uttalande på sitt sociala media där hon sa:






”Jag har fört fram Kremls propaganda och jag skäms väldigt mycket för det nu. Jag skäms över att jag tillåtit att lögner berättats i TV, att jag tillåtit ryssar att zombiefieras”

 

  

 




 





Igår hörde jag också på kulturradion om ett initiativ där rysktalande personer i väst ringer upp personer i Ryssland och berättar om det som pågår. Det är ett sätt att nå ut med sanningen till vanliga ryssar då Putin valt att lägga munkavel på sociala medieplattformar och på nyhets- och tidningsredaktioner.



Jag tror och hoppas att vi inom en snar framtid också kommer få höra om soldater som deserterar och som antingen byter sida i konflikten eller som hoppar av och söker asyl i väst. Om så sker så måste vi i västvärlden även välkomna dom hit och ge dom respekt, skydd och trygghet efter bästa förmåga. Vi vet från tidigare stora världshändelser till exempel när Berlinmuren föll eller när Rumäniens diktator Ceaușescu plötsligt avsattes och avrättades, att när det väl börjar hända något så kan det gå väldigt fort. När några personer som människor ser upp till vågar att vara modiga och visa den rätta vägen även om den är farlig och svår, så inspirerar det också fler människor till att våga göra detsamma. Och vad händer då antalet människor som protesterar är fler än antalet poliser och när fängelserna är fulla? Då blir alla protesterande människor väldigt svåra att hantera för den sittande regimen!


Då kan även många av dom som tidigare stått Putin nära välja att vända honom ryggen och så även militära överhuvuden. Jag letade efter ett klipp från inledningen av kriget, där Putin sitter med sina militära ledare och deklarerar att han förklarar att Ryssland ska göra ett ingrepp mot Ukraina. Man ser redan där att det är många av dom militära ledarna som han inte alls har med sig. Ingen vågar titta vare sig på honom, på varandra eller in i kameran. Istället ser dom olyckliga ut och distanserar sig genom att stirra ner i bordet eller bort mot tomma intet. Dom ser inte ut att tycka om det som sker, men tiger eftersom dom precis som alla andra är rädda och inte vågar säga emot.






Jag är övertygad om att Ukrainakriget kommer att bli Putins fall för den här gången har han gått för långt och Ukraina tänker inte längre agera lydstat till Putins envälde!







Se inslaget på Svt:
Hyllas efter kuppen – oklart var protesterande redaktören befinner sig nu



#sanningenkommersegra

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards