Direktlänk till inlägg 8 februari 2022

Gud som haver barnen kär

Av Amisa - 8 februari 2022 10:00

Jag tittade på ett avsnitt av TV-dokumentären Gud som haver barnen kär och blev både arg och ledsen, däremot inte särskilt förvånad för det här problemet är ju något som lyfts regelbundet i media. Programmet handlade om barn som växer upp i religiösa församlingar där dom är väldigt isolerade från resten av samhället. Redan från småbarnsåren växer dom upp med mycket diskussioner om synd, skam, att vara fel, att tänka fel och att riskera att hamna i helvetet, hos Satan, ja till och med i Armageddon och dom är livrädda för att leva. Barn som lyckas ta sig ur dessa dysfunktionella församlingar mår mycket dåligt och behöver terapi i många år på grund av dom destruktiva tankar som dom blivit itutade. En flicka sa att hon redan från tidiga barndomen gått runt med ständig ångest över att det hon tänkte, sa eller gjorde skulle kunna leda henne direkt till helvetet, och att hon ständigt anpassade sig till hur andra sa att hon borde vara för att hon skulle vara tillräckligt ”helig”. Hon väntade också på att hon, någon familjemedlem eller någon vän skulle dö eller råka ut för någonting hemskt. Hon levde under ständig katastrofberedskap, ungefär som någon som lever mitt i en krigszon. Hur bra kan man må av det? Är det inte meningen att tron ska vara något positivt?






Kära lilla människa! Helig är du när du vågar vara ärlig, öppenhjärtad och dig alldeles själv, inte när du anpassar dig till omgivningen för att du tror att något hemskt ska hända dig annars. Helig är du när du är balanserad, harmonisk, välmående, trygg, välfungerande och vågar vara dig själv och skina med alla dina vackra färger. När du delar med dig av ditt hjärta till andra och när du ofta samtalar med Gud för att du känner lust att göra det och inte för att du tror att något hemskt ska hända dig om du inte gör det!

  

 

 

 

 

 

   






Nu tror inte jag att barnens föräldrar är några förskräckliga illvilliga människor som vill sina egna barn något illa, jag tror att dom bara är väldigt omedvetna, rädda vuxna som själva upplever skräck för det här och som tror att dom gör en god gärning när dom ”räddar” sina barn från det onda. Ja ni hör ju själva hur galet det låter. Hur kan någon på allvar tro att Gud vill att alla människor ska må dåligt och leva i ständig skräck över allt dåligt som skulle kunna hända, leva ett helt liv i ett skräckvälde? Är inte det ett helvete dessa församlingar skapar sig själva genom att hela tiden ingjuta rädsla i varandra istället för kärlek, hopp och tro?

       





Den Gud jag känner vill att jag ska må bra, leva i balans och harmoni både med mig själv och med andra människor, på det sättet kunna bidra till att skapa ett samhälle som fungerar bra och som hjälper vår planet att vara i balans. På det sättet behöver aldrig något Armageddon eller något helvete inträffa!

             





Se programmet på SvtPlay:
Gud som haver barnen kär – Det är fruktansvärt varmt i helvetet






Visste ni förresten att en av upphovsmännen bakom låten Håll mitt hjärta är en person som växte upp i en dysfunktionell församling, Peter Hallström? Låten kom till av den smärtan han kände när han inte längre fick träffa sin familj efter att han lämnat församlingen. Den  låten träffar mitt hjärta med en sån stark kraft och berör så djupt. Känner ni det också?

  




Musikern Peter Hallström

 







Björn Skifs, ”Håll mitt hjärta”; (https://youtu.be/Ya9n4tr3PDU):



#varmtihelvetet

 
 
Göran

Göran

8 februari 2022 13:15

Jag brukar säga att religioner inte skrämmer mig (apropå mångas skräck för islam och muslimer) utan det är fundamentalisterna som är farkliga. De där som menar att deras egen tolkning av sina skrifter är den enda sanna och rätta. Tycker överhuvudtaget inte om folk som tror sig ha den enda och rätta sanningen, oavsett vad det handlar om. Själv är jag kanske inte ateist men kanske agnostiker. Fundamentalister finns inom alla religioner, inte minst den kristna. Har sett Knutby-serien nyligen på C-more play och den är ganska ruggig fast den inte innehåller fysiskt våld. Tack vare en bekant med lite insyn i just det sällskapet har jag dessutom fått veta att den ligger kusligt nära verkligheten i den församlingen. Och jag tror knappast att de var de enda i Sverige. Det kan mycket väl upprepas...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Amisa

8 februari 2022 16:19

Jag håller helt med dig! Det är läskigt när människor tror blint på vad någon annan säger till dom eller när man tror blint på vartenda ord som skrivits av någon som levde för tusentals år sedan. Även dessa personer är människor med feltänkande och brister precis som alla vi andra.

Man måste alltid ifrågasätta alla "sanningar", använda sig av sitt omdöme och följa magkänslan. Om något upplevs som olustigt är det absolut dags att sätta ner foten. Om man inte gör det är det lätt hänt att man utnyttjas av någon annan eller suger upp någon annans rädsla och gör den till sin egen.

Ha en fin dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards