Direktlänk till inlägg 18 februari 2021

Dags för nya glasögon och ett oväntat möte

Av Amisa - 18 februari 2021 20:30

Nu har det blivit dags att skaffa nya glasögon, så idag har jag varit iväg till optikern. Jag passade också på att göra en ögonhälsoundersökning för det är väldigt länge sedan jag senast kollat tryck i ögonen, ögonbottenfotografering och kontroll för att se om det fanns några tecken på problem med gula fläcken. Vid vissa ögonproblem måste man söka hjälp snabbt annars kan man få nedsatt synförmåga under resten av sitt liv. Det var tyvärr min mamma med om när hon fick problem med gula fläcken och inte sökte hjälp i tid och den niten tänkte jag försöka undvika.


Allt såg bra ut och det verkar inte finnas något jag behöver oroa mig för just nu, men bilder och prov ska sedan också granskas av en ögonläkare innan allt är klart.




Mina gamla glasögon som snart ersätts av ett par nya rödbruna bågar.

 




Nu börjar graderna närma sig nollan men jag hoppas för barnens skull att snön stannar också över nästa vecka då skolorna har sportlov.

   




Vattenvirvlar i Strömmen.

   




Laxtrappan i laxbäcken har frusit till en isinstallation.

 




Strömparken.

 




Hedvigs kyrka vid Rådhustorget.

 




Dom gamla husen vid Tre prinsars gränd.

 




Ett konstverk utanför kyrkan påminner oss om att inte ta något för givet. Jag tänker att det senaste året är det mycket som tagits ifrån oss , saker som vi tidigare tagit för givet. Jag känner tacksamhet för många saker i mitt liv: mina barn, mitt barnbarn, att jag fått möjligheten att läka min själ, mat på bordet, att jag har tak över huvudet och en trygg säng att krypa ner i när det är kväll och att jag har frihet att göra vad jag själv väljer i mitt liv. Ingenting bör man ta för givet, allt har getts oss i nåd, men det kan snabbt försvinna också!

 




På vägen hem träffade jag en kompis och vi blev båda jätteglada av att ses, inte heller det har varit en självklarhet sedan Coronan bröt ut, så vi hade lappsjuka båda två och pratade rätt länge. Vi lärde känna varandra på högskolan för ca tjugo år sedan. Ibland pluggade vi ihop, gjorde labbar tillsammans och slutligen gjorde vi också exjobbet tillsammans. Därefter började vi jobba på samma företag, fast på olika avdelningar, men nu visade det sig att inte heller min vän jobbar kvar där, också hon hade bytt arbetsplats. Det var trevligt att få höra lite hur hon har det nu för tiden och vad hon har för planer och förhoppningar om framtiden!

 
 
wiper

wiper

19 februari 2021 08:21

Som du skriver så är det viktigt att få undersökt ögonen med jämna mellanrum. Skönt att det inte fanns några fel så du bara kan fixa nya glasögon.

Vilka fina bilder du tagit som jag njöt av att titta på. Ni har lika mycket snö som hos oss men nu försvinner den nog för vi har nollgradigt.

Laxtrappan ser verkligen ut som en installation. Vad härligt att du träffade en kompis som du har så mycket minnen ihop med

Ha det bra

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

19 februari 2021 14:32

Ja, snön försvinner nog här med för det ska bli många plusgrader under veckan som kommer.

Ha en trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards