Alla inlägg den 12 augusti 2020

Av Amisa - 12 augusti 2020 23:36

Idag har jag paddlat i Näfssjön sydost om Finspång, här kommer lite bilder därifrån. Precis när jag kom till platsen fick jag sällskap av en familj med mamma, pappa och två flickor i 10-12-årsåldern. Dom skulle ut och paddla och också campa ute under natten.



Som vanligt letar jag efter bra ställen att gå iland på och klippor där man kan bada. Här såg det fint ut, men så här på eftermiddagen låg det i skuggan.

 


Ett bra ställe i solen.

 


Och strax brevid låg den här fina udden, där det skulle vara väldigt fint att bada, men här får man se upp när man paddlar för klippan fortsatte ganska grunt  på sidan långt ut i vattnet och min kanot har ett roder som sticker ner ca 25-30 cm under botten. Jag vill inte simma tillbaka!

  

 



Hm, blev osäker på åt vilket håll sjön fortsatte, höger eller vänster? Kartan jag hade med mig var inte tillräckligt detaljerad, men jag visste att det finns ganska djupa vikar på båda sidor om sjön. Jag testade att paddla åt höger.....

     



Jag kom förbi ett hus med väldigt fint läge, men efter ytterligare lite paddling upptäckte jag att det var en vik och så fick jag paddla tillbaka igen.

 


Sedan kom jag till den här smala passagen som inte ens fanns med på min karta, men som jag vet att jag sett när jag kollat mer detaljerade kartor. Jag hade undrat om det var möjligt att paddla förbi här eller om det skulle vara ogenomkomligt med en massa vass.

 


Jag fortsatte genom det smala sundet, men såg sen att klockan var mycket och att jag borde vända och paddla tillbaka igen.

 


Jag passerade det här och är lite osäker på om det är ett övernattningsskydd som vem som helst får använda eller om det är något privat som någon använder som vinterförvaring av sina båtar. Det låg båtar i viken brevid, så jag får nog kolla på en mer detaljerad karta och se om det finns något övernattningsskydd utmärkt där. Det skulle vara kul att sova över ute någon gång och jag har sett att det väntas fortsatt bra väder till helgen, så vem vet?

 


Det dök upp en fågel strax brevid mig, men den blev nervös över mitt intresse och dök ner och dök upp långt bort från mig. Jag tror det var en storlom, men jag är ingen fågelexpert så det kan ha varit någon annan fågelart.

 


Jag paddlade en annan väg tillbaka, på andra sidan om en stor ö, och så småningom var jag tillbaka där jag börjat några timmar tidigare.

 


Och jag får visst aldrig nog av skymningsbilder.

 


Här är iläggsplatsen, som funkade väldigt bra. Här var också möjligt att köra ända ner till sjön och parkera bilen där.

 

Av Amisa - 12 augusti 2020 22:26

På Östra sjukhuset i Göteborg hände det sig att barnmorskan tog till en rätt okonventionell metod under en seg förlossning. Den blivande mamman Yasmina hade varit där i många timmar och det hände inte så mycket trots att klockan gick. Barnmorskan kom på att Yasmina liksom hon gillade att dansa och därför föreslog hon att dom skulle svänga sina lurviga för att se om det kunde bli lite mer fart på värkarbetet.


Sagt och gjort, dom tog sig en svängom och dansade en bachata och fick också sällskap av Yasminas doula och ST-läkaren. Dansen fick önskad effekt och tre timmar senare födde Yasmina sin son.




   



Se videon med dansen på Svt:
Här bjuder barnmorskan Linda upp till dans



Det verkar vara ett bra och spännande sätt att få barn på, jag har aldrig sett en så glad och avslappnad barnaföderska förut! Hade någon bjudit upp mig till dans på BB hade jag absolut tackat ja!

  

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards