Direktlänk till inlägg 10 mars 2022

Oro och frustration - Vad göra?

Av Amisa - 10 mars 2022 21:18

Jag känner mig lite obalanserad med allt kaos i världen just nu med kriget i Ukraina. Ibland blir det lite för mycket tittande på nyheter och bilder fastnar på näthinnan och ger oroliga drömmar.

Att fly ut i husbilen är kanske inte heller någon jättebra idé just nu när liter priset på diesel är nästan 30 kr. Så, vad göra istället? En bra grej är att cykla, det kostar nästan inget och man tar sig ganska långt.

Bara ett problem. Någon fick för sig att misshandla min cykel förra veckan, så bakhjulet är helt skevt och cykelstödet är helt vridet och går inte att fälla in. Att fixa det kostar någonstans mellan 2000-2500 kr beroende på hur mycket som måste bytas ut. Min cykel är 20 år gammal, men av bra kvalitet så frågan var om jag skulle lägga så mycket på en reparation eller istället köpa en ny cykel.

Jag har redan tidigare funderat på att köpa en hoppfällbar cykel att ha med i husbilen då jag åker på längre turer. Tänker framförallt att det kan vara bra om jag är vid någon större stad. Då ligger ofta campingar och ställplatser en bit utanför staden, ibland kanske någon mil. Mitt beslut blev att tidigarelägga ett inköp av en hopfällbar cykel och när jag hittade en bättre begagnad hopfällbar elcykel hos cykelaffär en i närheten så beslöt jag mig för att slå till och här är den nya hojen.







Cykeln är en 3-växlad Monark som är 2 år gammal och som använts som leasing cykel fram till nu. Den är genomgången och nyservad och batteriet är bara laddat 11 gånger, så jag hoppas den ska fungera bra. Priset var ungefär hälften mot vad en helt ny elcykel kostar. Jag köpte också till en cykelkorg som man antingen kan sätta på pakethållaren fram eller bak.

Jag har inte cyklat på någon elcykel förut och det var kul, man bara svishar iväg. Man kan kan välja hur mycket assistans man vill ha av motorn, tror det är sex olika nivåer. Jag körde mest bara på 1:an, provade också 2:an och att cykla med motorn helt avslagen, vilket går väldigt bra om det är plant eller lite nedför. Det var inga stora uppförsbackar där jag körde, så hur det känns vet jag inte riktigt.

Jag provkörde också lite på en grusgång. Det var stötigare än med en vanlig cykel med stora hjul, så några långa cykelturer på grusvägar blir det nog inte, utan jag håller mig nog mest till asfalten.


#elcykla

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

11 mars 2022 09:15

Det var ju ett fint alternativ just nu när din cykel är trasig. Synd att bensinen blivit så dyr. Det är nog många som drar sig för att ge sig iväg på långa utflyter med bil eller husbil. Synd att det skulle bli så där.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Amisa

11 mars 2022 13:10

Ja den är kul att cykla. Nu har ju lyckligtvis bränslepriserna gått ner i två dagar. För några dagar sedan kostade dieseln nästan 30 kr litern och förväntades öka ytterligare, idag kostar den "bara" 25:31.
:)

Ha det bra!

 
Göran

Göran

11 mars 2022 11:08

Oj! När såg jag en låghjuling senast? Ägde en på 7-talet då de var som mest populära men den var så tungtrampad i uppförsbackarna (och backar finns gott om i mina trakter) att jag ställde undan den och letade fram morfars gamla 28-tums Husqvarna från 40-talet o tog den till heders istället. Den var, för sin tid, en lyxig variant. Tvåväxlad och med svarvade trähandtag på styret.
Ber också att få tacka för lång och intressant kommentar på min blogg. Tänkte först författa ett bra svar men kom fram till att det räckte med ett enda ord; "Amen!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Amisa

11 mars 2022 13:04

Ja, gamla hederliga damcyklar är riktiga pärlor och härliga att cykla, dom brukar rulla så lätt. Anledningen till detta inköp är att denna cykel kan vikas ihop och få plats inne i bilen.

 
Catharina

Catharina

11 mars 2022 15:53

Jag ber för både Ryssland och Ukraina
Kram

http://bokprinsessan

Amisa

12 mars 2022 04:34

Det gör jag också, tror att dom flesta människor har hjärtat på rätt ställe och vill göra det dom innerst inne vet är rätt. Men det krävs mycket mod också och är antagligen väldigt farligt för dom som sätter sig upp mot makten.

Kram!

 
wiper

wiper

14 mars 2022 13:46

Man blir verkligen påverkad av detta. Jag har cyklat så länge jag kan minnas men sen fick jag besvär med ländryggen och sålde den sista cykeln. Nu är jag bättre men det går inte att lämna cyklar på gården som förr. Dom blir antingen stulna eller sönderslagna. Vi har två trappor upp så det blir tungt att bära. Sonen har köpt en cykel som går att fälla ihop. Din är ju rätt nätt också

Nu sa dom att bensinpriset är på väg ner. Bra med en eldriven

Ha en fin måndag
Kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

14 mars 2022 23:45

Tråkigt att du inte kan cykla längre, det är ju så skönt och också väldigt praktiskt om man inte ska alltför långt bort då man slipper leta parkeringsplats.

Ja det är bra att bränslepriserna slutat att öka med flera kronor varje dag. Jag ser det ändå som problematiskt hur bränslepriser och elpriser beskattas - att man först lägger på en skatt och sedan beskattar också den ytterligare en gång. Det betyder ju att stora prisökningar på marknaden också ger en lika stor ökning av skatt.

Det betyder väl att vi skjuter oss själva i foten? När våra bönder, åkerier och bussbolag gått i konkurs, vem ska då leverera mat och annat nödvändigt och vem ska transportera dom människor som inte har en bil och som försöker vara miljövänliga genom att åka kollektivt? Särskilt kritiskt skulle det kunna bli med livsmedelsproduktionen om kriget sprider sig till fler länder.

Sedan i december har t ex skatten på drivmedel ökat med ungefär 1 miljard kronor varje månad. Antagligen ser det ut på ett liknande sätt med elskatten då priset skenar iväg. Dom ökningarna slår sedan igenom på t ex kostnaden för att producera mat och drabbar oss alla även där. Det är en väldigt dålig och farlig utveckling som jag ser det.

Ha det bra, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards