Direktlänk till inlägg 16 februari 2021

Sanningen gör själen nöjd

Av Amisa - 16 februari 2021 22:15

En sak jag upptäckte då jag började bli mer medveten var hur viktigt det är att tala sanning. Jag tror dom flesta av oss tycker det är viktigt att tala sanning, men trots det avstår vi ofta från det av rädsla för att såra andra, för att själv inte bli accepterad och omtyckt eller för att slippa utsätta oss för andras ilska.


Att försöka att alltid tala sanning påverkar självkänslan, självförtroendet och självrespekten på ett positivt sätt. När vi däremot talar osanning eller döljer en del av den så får vi en dålig känsla inom oss. Det påminner oss om att vi inte är ärliga och sanna mot oss själva, att det finns ett glapp emellan det vi tycker är rätt och hur vi agerar. Det känns som att något fattas, vi får ett hål inom oss.




"En person som inte är tillfreds med sig själv kommer att vara i krig med hela världen."


Mahatma Gandhi

 

 

 

Också i Bibeln betonas hur viktigt det är med sanning och ärlighet. Bibeln säger i Psalm 51:8:

"Du som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta."

   


Och vidare i Psalm 51:12:

"Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne."

  




 


Men jag tror att det också finns stunder när man helst bör avstå från att säga något. Jag tänker att det är när sanningen kan bli alltför svår för mottagaren att höra. Olika personer har olika hög tröskel för vad man klarar av, så det blir en bedömning. Drottning Kristina uttryckte det så här:



 


Läs mer om sanningens påverkan på själen på utforskasinnet.se:

Sanningen gör själen nöjd





Drottning Kristina.

 





Drottning Kristina var inte så dum, utan en riktig tänkare. En annan klok sak hon sa var det här:




”Det finns män som är lika mycket kvinnor som sina mödrar, och kvinnor som är lika mycket män som sina fäder, ty själen har inget kön.”

 



Det håller jag med om - vi har alla både manliga och kvinnliga egenskaper eller möjligheter att utveckla dessa inom oss. Jag anser också att den högre makten är könslös. Gud i vår bibel refereras alltid till som Fadern eller Han, men det borde snarare vara Föräldern och Hen. Bibeln skrevs av män (och kanske även mest för män?) under en tid då den kulturella normen var att kvinnor var underställda män och var mindre viktiga varelser. Den uppfattningen delades inte av Jesus som behandlade män och kvinnor som likvärdiga individer och det har till exempel framkommit att det fanns ungefär lika många kvinnliga lärjungar som manliga. Tyvärr har deras vittnesbörd senare sorterats bort av inflytelserika män som inte ville att kvinnor skulle ha något inflytande över religionen och av Maria Magdalenas evangelium finns endast ett fåtal sidor kvar för eftervärlden att ta del av. Det skulle ha varit så roligt att få läsa det i sin helhet och få höra hur hon uppfattade händelserna runt Jesus och lärjungarna!




 

 
 
wiolettan

wiolettan

17 februari 2021 10:59

Förr stod det i Bibeln, "skapa i mig Gud ett rent hjärta och giv mig på nytt en frimodig ande" om jag kommer ihåg rätt.
Det är viktig att tala sanning, men ibland så finns det så kallade "vita lögner" som verkar ursäkta en del.
Dessa Drottning Kristinas ord läste jag häromdagen, men jag kan inte komma ihåg var jag såg det. I någon bok jag hade, det vet jag, men vem.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

17 februari 2021 12:05

Det finns många vackra tankar i Nya Testamentet. Det är inte lätt att alltid vara ärlig, rädsla kan komma emellan, men tänk så många missförstånd vi kan undvika genom att säga det vi tänker. Annars lämnas mycket till mottagaren att tolka och då kommer det att färgas av den personens egna förväntningar och tidigare erfarenheter.

Ha en fin dag!

 
wiper

wiper

17 februari 2021 13:22

Jag tycker det är viktigt att tala sanning. Nån nödlögn har jag nog haft genom åren men bara för att skydda mig själv. Numera så säger jag som det är om jag ex inte orkar träffa nån för att jag mår dåligt. Det har inte accepterats att man kan må dåligt. Man utvecklas med åren. Jag vill även höra sanning från andra

Ha det bra

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

17 februari 2021 19:12

Jag tror att man undviker många missförstånd genom att vara tydlig och inte lämna så mycket kvar till mottagaren att tolka.

Ha en fortsatt trevlig vecka!

 
wiper

wiper

17 februari 2021 13:29

Jag håller med om att vi alla har både manliga och kvinnliga egenskaper. Jag är uppvuxen i en familj där pappa gjorde lika mycket hemma som mamma dom delade på allt. Därför förstår jag inte folk ur min generation helt och hållet. Nu har jag även en man som är jämnställd och det faller sig naturligt hos honom. Jag har aldrig förstått detta med att curla sin partner man är ju två om allt i både hem och med barn. Det finns mycket att skriva om detta men jag ger mig nu ;)

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards