Direktlänk till inlägg 26 augusti 2020
I oändligt många år, minst trettio, har det diskuterats om att lösa problemet med korsningen mellan E22:an och Göta Kanal i Söderköping men utan att något någonsin händer mer än en massa prat. På tapeten har varit otaliga förslag till exempel en högbro, en akvedukt eller en båtlyft för att undvika den nuvarande situationen med milslånga köer under rusningstrafik sommartid. Trafiksituationen har också en negativ miljöpåverkan på dom som är boende i Söderköping.
Nu har kommunerna Söderköping, Norrköping, Valdemarsvik, Västervik och Oskarshamn gått samman för att kräva att Trafikverket måste göra något åt situationen. Ett möte med Trafikverket hölls, men fortfarande gavs inga konkreta besked. Trafikverket skyller nu på hasselsnoken, en art som är rödlistad men som enligt SLU finns i relativt starka populationer längs med ostkusten (från östra Skåne upp till Mälardalen, samt Öland och Gotland) och ifrån norra Halland och upp till Oslofjorden.
Här hasselsnoken, den lilla godbiten som det handlar om.
Rödlistade arter i all ära, men hur länge ska det få ha så stor inverkan på infrastrukturen att en Europaväg ska vara så här dysfunktionell år ut och år in utan att något görs för att lösa problemet? Borde man inte kunna bygga bron och sedan släppa ut ett antal hasselsnokar på platsen då bygget är klart? Jag menar att problemet är väl framförallt miljön under själva byggtiden, efteråt är det ju en betydligt lugnare trafiksituation nere på marken runt staden än det är innan bygget genomförs? Det borde väl på lite sikt gagna hasselsnoken?
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|