Direktlänk till inlägg 11 maj 2009

Strösocker – en riktig tvåstegsraket

Av Amisa - 11 maj 2009 21:03

Nu när jag håller på och väger mig varje dag finns det en del egenskaper i maten som jag lagt märke till och som jag inte var medveten om tidigare.

Ibland unnar jag mig något onyttigt att äta, kanske något som innehåller onödigt mycket fett eller socker. Jag har nog inbillat mig att båda är lika illa och det kanske dom är också, men i så fall på lite olika sätt.

Jag har nu kommit på någonting om socker. Om jag äter något med hög fetthalt tar vågen ett ilsket skutt uppåt, men om jag dagarna därefter käkar mer nyttigt så planar viktkurvan snabbt ut igen. Med strösocker är det lite annorlunda. Om jag äter något som är mycket sött så tar vågen också ett rejält kliv uppåt, men om dagarna därefter följs av nyttig mat så fortsätter vikten ändå uppåt i en eller två dagar till innan den planar ut.

Någon gång för länge sedan under min glada ungdom så lärde jag mig på hemkunskapen att strösocker är en sammansatt sockerart och att det finns andra enkla sockerarter också. Jag kommer också ihåg att sammansatta sockerarter tar längre tid för kroppen att bryta ner. Trots mina tidigare kunskaper har jag nog inte förstått innebörden av detta förrän nu och fullt ut förstår jag det nog inte riktigt ännu. Berätta gärna, om du vet mer!

Det kanske är som författaren och filosofen Rousseau sade att man inte är redo att ta till sig kunskapen förrän man börjar fundera och ställa frågorna!

/ Amisa  
 
Rasmus

Rasmus

14 maj 2009 00:36

Jo. Det stämmer helt det du säger. Socker tar längre tid för kroppen att bryta ner om omvandlas dessutom av kroppen till fett.

Det finns ju olika fetter mättade, fleromättade, enkelomättade. Dessa fetter är naturliga och finns i de flesta råvaror. Jag ser dessa fetter som mindre farliga och de ger en mättnads känsla. Du vet säkert vilket som är bäst av de. Annars så är det bara att söka sig in på livsmedelverkes hemsida. Det finns ju även konstgjorda fetter som härdat fett mm. Härdat fett är väldigt svårt för kroppen att bryta ner. Finns i de flesta fabriks tillverkade små kakor tex. Ballerina, Mariekex och i Smörgåsrån, Delecatobollar mm. Detta hänvisas oftast i innehållsförteckningen. Jag tror att vanliga naturliga fetter som finns i mjölk, lax osv är nyttigt. De ger en mättnadskänsla som socker inte alltid gör. Socker är ju nästan som en drog och bildar ett sug efter mer. Slutligen mitt råd. Välj naturliga fetter framför socker:)

http://Rasmus-pa-luffen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards