Direktlänk till inlägg 23 mars 2021

Hur förändra en dålig relation till en annan person?

Av Amisa - 23 mars 2021 14:15

Det här är något jag själv kämpat med under en stor del av mitt liv utan att få kläm på det förrän nu när jag börjar bli äldre. Jag uppskattar så Thich Nhat Hanhs vänliga, men lågmälda sätt och jag vet att det han säger är sant för det stämmer med min egen upplevelse (och på den tiden hade jag inte sett eller hört något av hans råd).





Den icke konservativa buddisten (enligt hans egen utsaga i videon) Thich Nhat Hanh.

 






Min egen dåliga relation kunde inte genomgå någon positiv förändring förrän jag började tänka, reagera och agera annorlunda och då var inte ens den personen närvarande i mitt liv. Det handlade mycket om min egen självbild och vilka förväntningar jag har på hur andra ska vara mot mig. Tidigare var jag gränslöst vänlig och omtänksam oavsett hur den andre var mot mig, jag tog hand om alla utom mig själv. Ja, jag var en riktig dörrmatta, det uppfattade andra och behandlade mig också därefter, men dom senaste åren har jag förändrat det.


Människor som inte behandlar mig väl släpps inte in genom grinden och människor som tar mig för givet får idag inte heller min uppmärksamhet om dom inte också ger mig något tillbaka. En viktig nyckelpunkt är att kommunicera vad man tänker och känner, även när man vet att den andra förmodligen kommer ogilla det. Det behöver förmedlas med JAG-budskap om min upplevelse och mina behov och inte med påhopp på den andra så som ”DU är så korkad, dum eller elak….”


Först efter att jag hade förändrats kunde också den krångliga relationen med den andra personen förändras på ett positivt sätt i den riktiga fysiska världen och vår relation genomgick en rejäl förbättring.






Thich Nhat Hanh answers questions, “My father makes me suffer a lot. Should I keep seeing him?”; (https://youtu.be/u_yLDHcH6LI):






Att se det här barnet ställa den här frågan i den här videon gör ont i mig. I en relation mellan en vuxen och ett barn borde det vara självklart att det är den vuxna som känner och tar störst ansvar för att skapa en god relation, inte det omvända. Så ser det ut i den bästa av världar, men tyvärr lever vi inte i den bästa av världar eftersom alltför många människor inte vill bidra till att skapa en sådan värld.






Vilken värld vill du leva i och hur bidrar du till att skapa en sådan värld?

   



#denbästaavvärldar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards