Direktlänk till inlägg 25 april 2020

Vandringen från Örtomta till Linköping

Av Amisa - 25 april 2020 22:31

Strax före Askeby ser jag den här gamla bron som är från äldre medeltiden. I närheten finns också en runsten och ett gravfält. Det tros ha legat en Kungsgård här i trakten.

Därefter kommer jag till Askeby kyrka. Förutom att titta på gamla kyrkor så är det också bra platser att ta paus på. Där finns nästan jämt en bänk att sitta bekvämt på och en vattenkran där man kan fylla sin vattenflaska.

Här finns en minnessten som berättar om det kloster som låg här i ca trehundra femtio år. Märta och Elina har berättat att det under Heliga Birgittas tid var det största klostret i den här delen av landet. När Heliga Birgittas kropp efter hennes död forslades hem igen från Rom, så kom den med båt till Söderköping och dom övernattade sedan här i klostret. Kanske gick dom ungefär samma väg som jag via Gårdby, för den kyrkan verkar också väldigt gammal.

Så här såg klostret ut, det låg runt kyrkan. Lägg också märke till att på den tiden hade kyrkan ett torn, men det är borta nu.

En humla surrar nektarrusig emellan blommorna på ett äppelträd.

På vägen mellan Askeby och Linköping går jag på en väg där det varken finns cykelbana eller vägren och ju närmare Linköping desto mer bilar blir det. Det är inte så trevligt!
Brukar inte politikerna säga att dom vill uppmuntra folk att välja andra färdmedel än bilen? Då borde dom kanske också göra det lättare att t ex cykla säkert?

Här passerar jag Vårdsnäs kyrka.

Och äntligen når jag de södra delarna av Linköping när jag går över Stångån vid Hjulsbro. Härefter ska jag följa ån hela vägen in till centrum av Linköping.

Stångån förbinder sjön Roxen i norr med en del sjöar söderut (Kinda Kanal). På sätt binds Kinda Kanal ihop med Göta Kanal som också går genom Roxen. Några gånger i mitt liv har jag åkt med den lilla ångbåten på Kinda Kanal genom Stångån och ner till Rimforsa genom sjöarna. Det är en trevlig dagstur och från Rimforsa kan man ta tåget tillbaka till Linköping. Då är man tillbaka i stan igen efter ca 20 minuter.

I ån finns badplatser och på sommaren ser man folk bada här.

Jag ser också flera koloniområden utmed ån. Det är trevligt, för då är det ju många som får glädje av ån, inte bara dom som har råd att köpa dyra villor här.

Lite här och där finns slussar för att anpassa vattennivån till nästa etapp av ån eller nästa sjö. Här är det en ganska hög sluss vid Tannefors.

Och nu är jag snart framme vid centrum. Här känner jag igen mig väl, för i min ungdom bodde jag ett tag i Linköping på andra sidan av ån och jag promenerade ofta här.

Här finns en båt med namnet Esperanza. Det tycker jag är vackert! Det betyder tro, hopp, förhoppning, möjlighet.
Visst är det vackert?

Efter en kiss & matpaus är jag nu på väg mot mitt boende. Då ser jag det här gamla fina huset som jag inte kommer ihåg att jag har sett förut. Det måste vara något fel på mitt minne för jag kommer ihåg hemslöjdens affär som ligger på andra sidan gatan.
:)

Jag tror det här är domkyrkomuseet?

Och det här vet jag i alla fall med säkerhet är stadshuset.

Och här är Linköpings Domkyrka, alltså den viktigaste kyrkan i det här stiftet.

Och nu är jag snart framme vid mitt boende!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards