Direktlänk till inlägg 13 april 2020

Hjälp, det bor en retsticka i mig!

Av Amisa - 13 april 2020 16:56

Jag brukar ibland ta hjälp av orakelkort för att se vad jag behöver jobba med i mitt beteende och vanligtvis får jag upp kort som verkligen kommer med bra budskap till mig. Då och då får jag upp ett orakelkort som säger att jag bör sluta upp med att alltid vilja ha rätt. Jag har tänkt ”Vad betyder det där? Jag brukar väl sällan söka konfrontation med människor? Jag gillar att ha en fredlig samexistens med mina medmänniskor”. Men en dag kom jag på vad det handlar om.


Ibland om jag upplever att människor säger något småtaskigt till mig så kan jag skämta bort det, istället för att uppriktigt säga ifrån. Det har att göra med mitt gamla problem med att sätta sunda gränser för andra människor. Jag är medveten om det, men ramlar ibland ändå in i dom gamla invanda hjulspåren igen och det här är något jag behöver träna på. Om inte ens jag själv tar mig på allvar, vem ska då göra det?


Det som händer efter att jag skämtat bort övertrampet, är att jag känner mig lite illa behandlad och då vill jag gärna ge den andre en verbal spark på smalbenet så att det svider lite på hen också. Alltså retas lite tillbaka. Inte så sunt beteende för att komma från en vuxen va? Först tolerera att bli trampad på och därefter hämnas genom att göra något lika fult mot den andre.



Inte så sunt?

 


Nej det här är definitivt något jag behöver jobba mer på och det var bra att jag såg hur problemet uppkommer, för då hjälper det mig att vara mer vaksam på mitt beteende när liknande situationer uppstår.
Jag vill inte vara en ettrig retsticka, utan en lugn och sansad person som kan sätta ner foten när det behövs!



Nej, jag får nog träna lite mer på det här istället!

 


#verbalspark #retsticka

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards