Alla inlägg den 12 januari 2021

Av Amisa - 12 januari 2021 20:18

Igår förmiddag kom vintern äntligen till Norrköping. Ja åtminstone för en halv dag, sedan kom ösregnet och skvalade ner hela eftermiddagen, kvällen och natten och när morgonen åter var kommen så var nästan allt det vita borta och ersatt av en "bryta-benet-halka". Jag tänkte gå till skogen, men vågade inte det på grund av halkan utan höll mig istället till gångbanan utmed den stora vägen. Den halkbekämpas eftersom det är en av huvudlederna in mot stadens centrum.


Idag har i alla fall solen lyst från en nästan molnfri himmel för första gången på flera månader. Då får man passa på att ge sig ut och sticka upp nosen mot solen och lapa i sig av solskenet.





Traktens barn hade lyckats hitta en kulle där det fortfarande fanns lite tillplattad snö och is kvar att åka pulka på.

 




Nu ska snart min mamma, som bor på ett äldreboende, få sin andra Corona-vaccination och förhoppningsvis har hon sedan antikroppar någon gång från mitten av nästa vecka. Jag hoppas att det blir lite friare att umgås sedan, så att hon slipper att vara så isolerad. Jag hoppas också att hon då får gå utanför hemmet. Det måste vara för hemskt att inte få gå ut och få lite stimulans och miljöombyte på ett helt år!

Av Amisa - 12 januari 2021 19:55

Min dotter tycker det är kul med kommunslogans och brukar diskutera sånt med mig, både dom som är dåliga, dom som är tokroliga och dom som är bra. Igår pratade dom om just det på radion i samband med att Språktidningen uppmanat sina läsare att skicka in förslag på nya kommunslogan. Dom har fått in mängder med förslag och nu ska en vinnare utses.




Här kommer några roliga:

 

Kumla - en fängslande kommun

 

Det är en gammal slogan som Kumla haft tidigare. Den anspelar på den så kallade ”Bunkern” eller Kumlaanstalten. Det här tyckte en del av invånarna var kul, medan andra nog kände att dom hellre ville att deras kommun skulle förknippas med något mer positivt än kriminella personer.


Har du åkt hit, har du åkt dit – Kumla

 

Det här var ett förslag dom fått in till tävlingen. Samma idé – anspelar återigen på fängelset. Stackars kommun, det dom är mest kända för är fängelset och Kvarntorpshögen (en gigantisk kulle av slagg som tillkom för länge sedan då oljeskiffer bröts i området)!



Kumlaanstalten.

 





Jag är tokig i Säter

 

Det var en tidigare slogan i Säter som anspelade på mentalsjukhuset där. Den togs bort eftersom många ogillade den.



Säters mentalsjukhus.

 





Karlskoga smäller högst

 

Anspelar på Bofors och vapentillverkningen i staden.



Boforskanoner.

 




Botkyrka – Långt ifrån lagom

 

Anspelar på att kommunen är multikulturell.



Multikulti i Botkyrka.

 




En av min dotters favoriter:

 

I Love Hjo

 

Hjo, den är ju smart – det finns inget att ogilla med den. Hjo är en liten mysig och pittoresk trästad, vid Vätterns västra strand, en riktig turistmagnet sommartid. Det är väl också en av dom få slogan man lyckas komma ihåg.



Hjo trästaden.

 




Väldigt enkelt att också göra en bra logga av det.

 




Jag funderade på vad som är min stads (Norrköpings) slogan. Det är:


Upplev Norrköping


Ja det brukar jag se lite här och där, men jag har hela tiden trott att det är en reklamslogan för ett konferens- och eventcenter som finns här i staden. Jag hade ingen aning om att det är hela kommunens slogan.



Strykjärnet - en känd byggnad i Norrköpings gamla industrilandskap.

 




Louis de Geer - konferens- och eventcenter i Norrköping. Här ordnas konserter, teater, konferenser och annat.

 




Hör om slogan-tävlingen på SR:
https://sverigesradio.se/artikel/7643943

Av Amisa - 12 januari 2021 17:06

Här är en kul video där personalen på Räddningstjänsten i Storgöteborg dansar Jerusalema och ger allt vad dom har. Det verkar finnas massor av människor världen runt som spelar in den här och lägger ut dom på sociala medier. Bland annat såg jag också sjukhuspersonal och flygpersonal som gör den här.





Ja, det är ingen brist på fantasi här där dom glatt skuttar runt iklädda alla möjliga dräkter.

   




Se Räddningstjänsten dansa på Svt:
Se blåljuspersonalens danssuccé







Sedan hittade jag en video där det är ett gäng barn i Uganda som dansar och jag blev så himla glad av att se dom. Dom har verkligen den rätta inlevelsen.




Masaka Kids Africana från Uganda.

 




Det ska börjas i tid det som krokigt ska bli!






Masaka Kids Africana vlog, “Masaka Kids Africana Dancing To Jerusalema By Master KG Feat Nomcebo & Burna Boy”; (https://youtu.be/TH4V-yHbJXk):






Folk brukar ibland undra vad linedance är och förväxla det med squaredance som är något helt annat. Det här är linedance – när man är en grupp som tillsammans dansar samma koreografi på rader och så byter man riktning lite då och då. Musiken är oftast pop, rocklåtar, men kan vara vad som helst och rytmen kan också vara vals, tango, funk, rumba, samba – ja faktiskt vad som helst som går att dansa till. Det görs hela tiden nya danser till låtar som just då är populära och dom sprider sig snabbt mellan linedansare runt om i hela världen. Jerusalema är en linedance som var väldigt populär förra våren, men stegen skiljer sig lite från koreografin dom har här.


#jerusalemachallenge #räddningstjänstengbg

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards