Direktlänk till inlägg 4 april 2009

Dags att pensionera T9, snart kommer Swype!

Av Amisa - 4 april 2009 20:47

På en mobil har ju varje nummerknapp också ett antal skrivtecken som man kan bläddra emellan. När jag ska skriva ett SMS använder jag förstås T9. T9 är ett ”skrivläge” som hjälper till att göra det enklare att skriva. Man behöver inte bläddra fram varje bokstav för sig, utan får ett ord som motsvarar den tryckta knappsekvensen och om ordet inte är det man tänkt sig kan man välja mellan andra ord som också motsvarar den sekvensen.

Det fungerar ju skapligt men rätt ofta irriterar jag mig på att det ALDRIG funkar att skriva sammansatta ord som ju är väldigt vanligt förekommande i svenska språket. Jag antar att det beror på att uppfinnaren av T9-systemet har engelska som modersmål och i engelska till skillnad mot svenska är det ovanligt med sammansatta ord.

Alltså har jag tänkt att det snart borde vara dags för en upphottad version T9 2.0 Jag fick för mig att kolla ämnet lite på Internet och hittade då Swype som är skapat av samma snubbe som gjort T9.

När man använder Swype har man ett virtuellt tangentbord, som man pekar på med pennliknande föremål. Man drar pekdonet över några av bokstäverna i ordet och voilá så får man upp det! Det verkar inte vara så noga att få med alla bokstäver, utan några i början och några i slutet är tillräckligt.

Man får väl hoppas bara att dom låter någon svensktalande person göra den svenska ordlistan så att man i fortsättningen kan skriva ”Grattis på namnsdagen!” istället för ”Grattis på namn dagen!”. 


 
 
Ingen bild

j

10 april 2009 14:25

ok nu blev det så värt att skaffa en iPhone!!! :D:D

 
Rasmus

Rasmus

21 april 2009 00:50

Aa. Använder också t9 och har också irriterat mig på att sammansatta ord inte finns. Och i min finns inte heller lite mer advanserade ord. Och i början fanns inte ens mobil eller sms . Fast man tycker att det ska vara standard. Man får väl infinna sig i att lägga till lite lite ord då och då när man har tråkigt helt enkelt.

Har hört av min bror att de nya T9 bara blir sämre och sämre. För att spara plats och göra mobilerna mer kompletabla. Vilket inte alltid är så bra för användaren.

http://Rasmus-pa-luffen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards