Inlägg publicerade under kategorin Klosterleden

Av Amisa - 3 maj 2020 21:49

Så här lät fåglarna i onsdags eftermiddag när kompisen och jag kom fram till Pilgrimscentrumet i Vadstena.




#fågelkvitter #vadstena
 

Av Amisa - 2 maj 2020 13:14

I Vadstena fanns det fina saker att köpa både på Pilgrimscentrum och i Klosterkyrkan. Jag brukar sällan köpa grejor, men nu fick jag med mig lite småsaker hem.  Ett Tau-kors i ljust trä med en abstrakt Jesus, ett svart kors med en väldigt realistisk Jesus och en pilgrimsnål som representerar en pilgrim i Heliga Birgittas anda. Jag tänker att jag nu brukar bära korset varje dag och då är det kul att kunna variera sig lite beroende på hur man är klädd. Idag bär jag till exempel Tau-korset.



Mina nya kors.

 



Och så hittade jag några böcker: ”Den långsamma kärleken – I nöd och lust – Pilgrimens nycklar”, ”Vänskap – Gör livet till en fest” och ”Njut livet som pensionär”. Den sistnämnda ska jag ge bort som present till en nybliven pensionär och dom andra tänkte jag ska få bidra till uppbyggnaden av min egen vishet.



Och några böcker för lite ny klokskap.

 

Av Amisa - 2 maj 2020 12:45

I torsdags såg jag tecken lite överallt. Först råkade jag titta på klockan då den var precis 11:11 ett tecken på ”oneness”, alltså att vi alla är ett – en enighet. Lite senare, på taizémässan, upptäckte jag treenigheter överallt. Det fanns fyra ljus på väggen, dom var av typen batteriljus, fast med fladdrande låga. Mitt under mässan så slutade den ena upp att lysa och det var då jag lade märke till treenigheterna: Det var tre ljus på väggen, i en skål med sand hade vi tänt tre ljus (en slump eftersom jag tände två förbönsljus och min vän ett), det fanns tre ljus vid fönstret (två på bordet framför och ett i fönstret), det fanns tre ikonbilder på väggen och vi var tre personer som var samlade där (prästen, min vän och jag). Det märkliga var att ljuset som slocknade under mässan sedan åter började lysa igen, vilket syns på bilden som är tagen strax efter mässan och både jag och min vän lade märke till det. Jag antar att batteriljuset var lite glappt på något vis, men det är ändå märkligt att det hände mitt under vår mässa och att vi båda lade märke till det.



Treenigheterna.

 


Jag tycker om att se tecken och synkronisiteter, det är som en blinkning från Den Högre Makten och jag blir glad av att se det.



En vacker ljusstake, ser nästan ut som en G-klav? Så passande när vi sjunger så mycket!

 
  


På en taizémässa är det väldigt finstämt, man tänder mycket ljus och sjunger många sånger som är korta och enkla, men väldigt vackra. Bland annat så sjöng vi sången i videon nedan.




Taizé (Sara och Soraya), ”I min Gud har jag funnit styrka”:

https://youtu.be/lYptLmofJsw


#oneness #treenighet #taizémässa

Av Amisa - 1 maj 2020 21:32

Idag var det ju en röd dag och det innebar att personalen på pilgrimscentrumet var lediga och därför förrättades inga bönestunder. Men det finns ett bibelcitat som säger följande:

"Där två eller tre är samlade i mitt namn där är jag mitt ibland dem"

Matteus 18:20

Det betyder att även om man är så få som två personer så är det en tillräcklig stor skara för att kunna förrätta en mässa eller en bönestund. I Equmeniakyrkan är det dessutom så att lekmän likaväl som präster kan göra det och man måste inte göra det i en kyrka. Gud finns hos oss alla och vi har alla samma rätt att uttrycka det!

Jag sa på skämt till kompisen att vi kunde ju göra en egen nattvard och dela på en kanelbulle. Sedan blev vi allvarliga och sa "Varför inte?" och sedan blev det så. Vi läste en nattvardsbön, bröt brödet och sedan gav hon mig en bit bröd och jag henne den andra.

Kompisen biter eftertänksamt i brödet.

På eftermiddagen blev det också en vesper, det vill säga den bön man ber klockan tre på eftermiddagen. Klosterkyrkan var öppen så vi gjorde själva en vesper ritual precis som vi lärt oss med böner, växelvis läsning av en psalm någon taizesång och en stund för inre reflektion.

Det blev en fin liten avslutningsstund, innan det bar av hemåt igen!

En ovanlig staty i kyrkan med Maria och Jesus som ett lite större barn.

Av Amisa - 1 maj 2020 19:23

Min kompis har under dom senaste åren badat året runt. Nu var det ett tag sen senaste doppet, så hon tyckte att det kunde kännas fint att göra det under denna speciella resa.

I ett småblåsigt och duggrenigt Vadstena kastade hon sig alltså i Vätterns kalla vatten, där yttemperaturen idag endast var 6 grader.


Det kallar jag för modigt!!!

#kallbad

Av Amisa - 1 maj 2020 17:00

Heliga Birgittas Bön

Herre, kom snart och upplys natten. Såsom döende längtar så längtar jag efter dig. Säg min själ att intet händer utan att du tillåter det och att intet som du tillåter är tröstlöst. O Jesus, Guds son, du som stod tyst inför dem som dömde dig håll tillbaka min tunga till dess jag fått besinna vad och hur jag ska tala. Visa mig vägen och gör mig villig att vandra den Vådligt är att dröja och farligt att gå vidare Så uppfyll då min åstundan och visa mig vägen. Jag kommer till dig såsom den sårade kommer till läkaren. Giv, o Herre, mitt hjärta ro.

 

Amen

Av Amisa - 1 maj 2020 12:00

Heliga Birgittas Slutbön

Min Herre Jesus Kristus, den levande Gudens Son, tag emot min bön med samma glödande kärlek med vilken Du uthärdade Din Allraheligaste Kropps alla Sår. Förbarma Dig över oss alla, levande och döda. Öppna Din barmhärtighet för oss, ge oss Din nåd, förlåtelse för alla synder, efterskänk oss all skuld och ge oss till sist det eviga livet.

 

Amen

Av Amisa - 1 maj 2020 08:00

Heliga Birgittas 15:e Bön

Jesus, sanna och livgivande Vinstock. Kom ihåg allt det Blod som rann från Din sargade Kropp då Ditt huvud slutligen böjdes ned och soldaten Longius öppnade Din sida med sin lans, så att de sista dropparna av Blod och Vatten strömmade ut. För detta oerhörda lidandes skull ber jag Dig, kärleksrike Jesus, att genomtränga mitt hjärta, så att jag dag och natt utgjuter ångerns och kärlekens tårar. Omvänd mig helt och hållet till Dig, så att Du kan bo i mitt hjärta och min omvändelsevara Dig välbehaglig. Låt slutet av mitt liv präglas av helighet, så att jag kan få lova Dig i evighet med alla Dina helgon.

 

Amen

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards